Review: Jabra Panacast , de professionele video conference webcam

• geen extra software nodig
  • werkt met meeste platforms
  • solide ontwerp
  • erg klein

• prijskaartje

Videobellen is razendsnel gemeengoed geworden. Maar lang niet alle beelden zijn goed. De Jabra Panacast brengt daar verandering is. Zonder installatie stress.

Of het nu Zoom, Hangout, Skype, Whereby, Slack, Teams of een andere oplossing is; zonder goed beeld is sta je op achterstand. Zo heb je een goede stabiele verbinding nodig en natuurlijk een goede camera. In de betere laptops zitten prima camera’s. Maar in een vergaderruimte met een PC wel je vaak een aparte webcam nodig. Bovendien is de camera in een laptop is vaak niet uitmuitend qua groothoek. Probeer dan maar eens iedereen in beeld te krijgen. Professionele video conference kamers hebben tevens een audio oplossing die alleen inzoomt op degene die spreekt. Jabra heeft met de Panacast een camera die elke laptop en PC/Mac en Chromebook omtovert in een video conference station.

De Panacast camera is allereerst veel kleiner dan we hadden verwacht. De behuizing is zo op een statief of selfie stick te plaatsen en kan natuurlijk ook aan de muur bevestigd worden. De handzame kleine behuizing bevat 3 camera’s die samen een 180 graden beeld opbouwen.

Huddle room

Na de flexplekken is een nieuwe trend in het nieuwe kantoor: de huddle room. De naam komt van het Amerikaanse football. De spelers komen bij elkaar in een kleine groep voor een snel overleg. In kantoren staat ‘huddle’ voor een ruimte met een een video oplossing om ook teamleden en derden via een video verbinding bij het overleg te betrekken. Je wilt dan dat iedereen in beeld is en goed te verstaan. Daarvoor is wel iets meer nodig dan een webcam en een tv luidspreker. Een goede oplossing laat iedereen zien en horen en zoomt met beeld en geluid enkel in op diegene die spreekt. Daar zijn oplossingen van duizenden euros voor. Panacast wil de betaalbare oplossing zijn met professionele functies.

Beeld intelligentie

Het eerste wat opvalt als je de Panacast met een USB kabel aasluit, is dat de meeste apps direct met de camera werken. Geen drivers of andere installatie ellende. Ongekend gemakkelijk installeren dus. Het beeld is haarscherp. De camera levert 4K video op en dat is te zien. De drie camera’s smelten het beeld perfect samen tot 1 panorama beeld. In het minuscule cameraatje zit een processor met eigen intelligentie. Die intelligentie doet erg veel. Allereerst wordt het beeld perfect afgeleverd op kleur en licht. De camera kan dankzij HDR technologie goed overweg met grote verschillen tussen donker en licht. De kleuren zijn levensecht. Telkens krijgen we complimenten van kijkers dat het beeld zo mooi is. De camera zorgt ook dat de resolutie afgestemd is op de kwaliteit van de verbinding. Voor 4K heb je dus een echt snelle verbinding nodig. De intelligentie doet meer. Alles wat in beeld komt, wordt herkend. Wat is een object en wat is een mens? De breedte van het beeld past zich geheel automatisch aan om iedereen in beeld te krijgen. Het in en uit zoomen gaat heel natuurlijk zonder springerig te worden. Niet eerder heb ik een dergelijk goede ervaring gehad met een video conference systeem.

Jabra heeft de technologie in huis gehaald door de overname van de oorspronkelijke makers van de camera. Bij demo’s toonden de ontwerpers een extra feature in de camera; namelijk de herkenning van whiteboards. Heb je een whiteboard in de ruimte op de camera, dan komt de echte magie tot leven. Zoals Microsoft Office Lens van een scheef beeld weer een recht beeld kan maken, zo werkt de intelligentie in de Panacast. De ontvanger kan zo een whiteboard waarop geschreven wordt, als een extra stream in beeld krijgen. In de versie die nu te koop is zit deze functie (nog) niet. Het zou een kwestie van een update zijn, vertelden de makers ons.

Covid-19 toepassingen

Als testers van voornamelijk consumenten producten hebben we de Panacast ook thuis geprobeerd. Wat leuk! Met het hele gezin met opa en oma videobellen zonder gedrang voor de camera. Het prijskaartje is wat hoog voor de consumentenmarkt, maar de ervaring is uniek. Wat zou het mooi zijn als je deze camera aan een tv kan koppelen. Nu is het nog wat rommelen met een laptop die je op de tv weergeeft. LG heeft met WebOs een prima platform om dit te gaan ondersteunen, maar ook Android TV zou een optie zijn. We blijven dromen, maar juist in deze tijden van thuis isolement zo dit een welkome functie zijn.

De Panacast is een waanzinnig goede en gemakkelijke videobelcamera. Elke bedrijf zou deze camera als instap moeten overwegen. Hoeveel geld wordt er niet uitgegeven aan de inrichting van een goede ontvangstkamer? Waarom dan genoegen nemen met een standaard webcam als er deze professionele oplossing is die zakelijk direct toegevoegde waarde levert. Denk aan de besparing aan dure installatie kosten en de waarde van een haarscherp beeld vanuit jouw kantoor.

De Panacast is nu te koop en kost 1000 Euro.