Review: GoPro Hero8 Black, de actiecamera die alle andere actiecamera’s irrelevant wil maken

• timewarp mogelijkheden
  • timelapse nacht
  • nieuwe behuizing
  • waterdicht

• geen repareerbare lens
  • gedoe met Live streamen

GoPro heeft onlangs twee nieuwe camera’s geïntroduceerd. Wij testen eerst de Hero8. De nieuwste versie van de oer-actie camera. Maar dan wel armvol nieuwe mogelijkheden en een geheel nieuwe behuizing. De moeite van aanschaf waard?

De Hero7 heeft ons destijds zo overtuigd dat we direct na de review een exemplaar hebben aangeschaft. De interne stabilisatie en timelapse mogelijkheden in een waterdichte behuizing ware een gigantische stap vooruit. En toen was er opeens DJI met de Osmo Pocket. Een op de Hero geïnspireerde actie camera die ook nog eens de aanschaf van nieuwe bevestigingsmogelijkheden overbodig maakte door de GoPro standaard te omarmen. Het kleine beeldscherm aan de voorzijde, het nieuwe menu en mindere vervorming gaven de Osmo Action weer een kleine voorsprong. Kan de Hero 8 dat goedmaken? Meteen duidelijk is dat GoPro niet de kopie-route van DJI heeft gevolgd en geen scherm aan de voorzijde heeft geplaatst. Wat maar de 8 dan beter dan de 7?

Stabilisatie

Met Hypersmooth 2 heeft GoPro een nieuwe stabilisatie technologie die echt gimbals overbodig maakt. Deze functie is ook nog eens toe te passen in timewarp en hoge resolutie videos. Ook bij meer frames per seconde. Vergeleken met de eerdere Hypersmooth stabilisatie zie je duidelijk dat het natuurlijker oogt en stabiel. Niet eerder was stabilisatie zo goed. Lang was dit de enige troef voor Sony actiecamera’s, maar dat is nu ingehaald door GoPro.

Timewarp

Misschien wel de leukste functies is Timewarp. Je filmen en versnelt zie je alles na afloop. Op de Hero7 moet je nog de gewenste duur van het eindresultaat invoeren. De Hero8 berekent alles automatisch. Het resultaat is echt erg fraai. Super is de mogelijkheid om even het beeld terug te laten schakelen naar de gewone snelheid. Je moet dan een knopje op het scherm indrukken. Zou mooi zijn als dat ook op de afstandbediening van GoPro zou kunnen. Een paar jaar geleden waren dergelijke shots alleen mogelijk met heel veel tijd in de edit en echt alleen voorbehouden voor pro’s. Nu kan werkelijk iedereen deze shots maken.

Nieuwe behuizing

GoPro is sinds dag 1 een rechthoekig camera blokje. Daar verandert niets aan. Om de camera ergens aan te bevestigen had je wel altijd een behuizing nodig. Tot Hero4 was de behuizing ook de enige bescherming tegen water. Sinds de Hero5 is de camera waterdicht tegen regen en een kleine dip in het water. Maar nog steeds was de behuizing nog om de camera op de helm, fiets, motor of ander voorwerp te bevestigen. Het grootste nadeel is dat bij laden van de accu of micro-sd kaartje verwisselen, alles open moest. Aan tafel geen probleem, maar wanneer je midden in de actie of een shoot zit is dat anders. De Hero8 is geheel waterdicht van nature en heeft onderaan de camera twee uitklapbare lipjes die de camera compatibel met alle bevestigingssystemen van GoPro maakt. Super handig. Hoe GoPro dit gemaakt heeft getuigt van oog voor detail. Voor wie korte nagels heeft is het eerste goede nieuws dat een kleine inkeping het altijd mogelijk maakt om het lipje los te trekken. Een klein magneetje zorgt dat bij inklappen de lipjes oom nietjes dicht blijven. Het enige wat we missen is een schroefdraad. Dat zou de inzetbaarheid van de camera met statiemogelijkheden enorm vergroten.

De accudeur gaat nu eenduidig open en is goed los te klikken voor wie met een voeding wil filmen.

Het enige waar veel GoPro fans zich zorgen over maken is dat de lens nu niet meer vervangbaar is. Zelf heb ik alle Hero’s door de jaren heen gebruikt en nooit een lensbeschadiging gehad. De Hero’s zijn mee de lucht in geweest, hebben onder drones gehangen, in en onder motoren, fietsen en boten. Nooit is de lens beschadigd. Voor mij lijkt het niet zo erg. Tenzij natuurlijk het lot nu wel toeslaat en de lens beschadigt. Je kan dan eigenlijk de camera weggooien. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Maar als t vaak voorkomt voorspel ik dat er een markt ontstaat voor betaalbare GoPro reparaties.

Foto’s

De Hero8 heeft heel wat nieuwe foto mogelijkheden. De belangrijkste is een soort live foto wat we al van ios kennen. HEt leuke is dat deze ook goed bruikbaar blijken in een filmpje. Overigens is de QUIK app van GoPro onze favoriete app om even snel een filmpje mee te maken. Een aanrader.

Interface

GoPro heeft met de Hero7 al een veel betere interface gemaakt dan in eerdere modellen. Met de Hero8 heeft GoPro er een schepje bovenop gedaan.
Het nieuwe menu heeft voorkeuren waarmee de gebruikersnel verschillende modi voor verschillende situaties kan selecteren. Naast de standaardmodi kan je 10 eigen voorinstellingen opslaan en labelen. Vier aanpasbare knoppen op het scherm geven je ook snel toegang tot instellingen zoals stabilisatie, zoom, belichtingscompensatie, witbalans en meer. GoPro had al een goede touch-interface maar ik ben aangenaam verrast om te zien dat de Hero8 het nog beter heeft gemaakt. Heel af en toe is het priegelen op het kleine schermpje. Wat ik na een week gebruik nog niet gevonden heb is hoe de vervelende schermlock uit te zetten.

Mobiel

De GoPro Hero8 is m’n favoriete actiecamera. In combinatie met een iPhone11Pro heb je eigenlijk alles bij je om goede vlog, actie of familie films te maken. De smartphone opnamen gebruik ik dan voor de momenten dat je wilt inzoomen. Dat kan helaas nog niet met een GoPro. De Hero8 kan ook live streamen. De koppeling met Facebook en YouTube is echter niet geheel zonder hobbels. Voor YouTube moet je allereerst de rechten hebben. Voor zowel Facebook als YouTube wil de Hero8 en GoPro mobiele app dat je van een wifi hotspot gebruik maakt. Waarom? Ik heb unlimited 4G data. Dat moet voldoende zijn. Dit mag GoPro wel even nog fixen.

Add-ons

Heel spannend zijn de losse modules die GoPro gaat leveren om van de Hero8 de perfecte camera te maken voor reporters, vloggers en nachtbrakers. Met de MediaMod krijgt de Hero8 een betere microfoon en met de een display en lamp kan de Hero8 heel wat betekenen voor vloggers. Wij hopen spoedig deze mods te kunnen testen.

De Hero8 maakt de actiecamera nagenoeg perfect. Haast ongelooflijk dat je met zo’n kleine camera, zo veel kan doen. De beelden zijn haarscherp en schudden of trillen niet. Als ik maar met 1 camera op reis zou mogen gaan, is er geen twijfel; de Hero8 gaat mee.

De Hero8 is online en in de winkel te koop voor 429 Euro.

GoPro HERO8 - Black kopen