Jeroen
Jeroen

Review: WATT Male E-bike

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Prachtig design
  • Lichte e-bike (17kg)!
  • Sportieve zit en feel
  • USB
  • Bok standaard
  • Brooks upgrade
  • Batterij verstopt in frame
  • Lekker snel
  • Blokkeert niet bij 25km

THE BAD

  • Racefietsbanden zijn gevoelig voor een stadsfiets

De E-bike is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Wat vroeger nog een senioren gadget was, is nu volledig ingeburgerd. Niet voor iedereen, denk je? WATT e-bikes maakt de E-bike tot een prachtige, snelle, slanke tourfiets met een slimme, verscholen batterij! Lees hier de review van de WATT Male E-bike.

Tja, een E-bike ziet er in het algemeen nog een beetje suf uit. Vaak een damesfiets, met een enorme koelkast van een batterij achterop die nog niet de gouwe ouwe hits uit grootmoeders tijd uit denkbeeldige speakers blaast. WATT heeft daar gelukkig WATT aan gedaan en presenteert een slanke e-bike van 17kg, waarbij design en dienstbaarheid elkaar naadloos raken.

 

WATT

De helden van WATT zijn Frans en Marc uit Breda. Bij WATT Fietsen dachten zij dat de dagelijkse fietsritten gemakkelijker moesten kunnen, maar zonder in te leveren op het plezier van een prachtige fiets. Lekker elektrisch, met inspanning en een bike om trots op te zijn. Gewoon omdat het kan, maar dan wel op een hippe fiets. Dat hebben ze laten weten. Er is zijn maar liefst drie modellen beschikbaar die veel weghebben van het naked bike principe. Strak, dun, licht en met een old school design in een modern jasje. Well done sirs!

Licht en sterk

Wat vaak jammer is van de e-bikes is dat ze heavy zijn. Enorm zwaar en niet vooruit te krijgen. Is je batterij leeg? Dan kan je beter gaan lopen. Dit is helemaal niet het geval bij de WATT fiets. Het frame is gemaakt van aluminium, de accessoires zijn van licht materiaal en banden en velgen zijn van het type racefiets,  wat de fiets licht en sterk maakt. De fiets weegt ongeveer 17 kilogram waardoor de fiets prima te tillen is en zonder trapondersteuning ook te rijden is.

 Tot 25 KM per uur ondersteuning

Een e-bike valt of staat met het type ondersteuning, de afstemming en de sensor. Want ik wil een fiets die mij voldoende ondersteuning geeft, op hoge snelheid, maar waarbij ik zelf ook nog een beetje inspanning mag leveren. Ik wil graag een conditie opbouwen door te gaan fietsen, maar niet bezweet aankomen. Dat is WATT ik hier ook ervaar. Er is gebruik gemaakt van een verzet van 2,75. Dit is de verhouding tussen de tandwielen voor en achter. Ook wel gear ratio genoemd. Dat betekent dat je ook zonder ondersteuning prima kan fietsen als hij eenmaal op gang is. Doordat de fiets een rotatiesensor heeft, ervaar je geen zwaar beginstuk, wat het verzet normaal gesproken wel zou geven. Omdat de elektromotor vrijwel direct ondersteuning geeft merk je daar weinig van en dat is fijn.

De motor zit in je achteras, dat geeft een normaal voortduwend gevoel en geen voortrekkend gevoel. Dankzij een snelheidsensor moet je zelf een inspanning leveren om tot grote snelheid te komen en dat is exact wat de fiets zo geweldig maakt. Ik heb namelijk eerder fietsen getest die enkel een rotatiesensor hadden en vanuit de vooras trokken. Dit zorgde ervoor dat ik door simpel een half rondje zonder inspanning te trappen ik direct met 25km per uur werd gelanceerd. Erg onrealistisch, Peugeot.

De WATT geeft een kleine boost om op gang te komen, helpt je dan gemakkelijk tot een bepaalde snelheid en assisteert je daarna wanneer je zelf snelheid levert. Zo fietste ik iedere dag, de afgelopen drie weken van Baarn naar Amersfoort door de polder waarbij ik in de vijfde stand ondersteund werd tot 25, maar ik door kon fietsen tot ongeveer 29 km per uur. Ga ik voor goud, dan kwam ik op 35 km per uur en dan heb je het zweet op je rug staan. De motor kent 5 standen van ongeveer 5 km tot 25 km per uur ondersteuning. De standen zijn vooraf ingesteld, maar kun je zelf aanpassen naargelang je eigen wensen. Een handleiding daarvoor vind je hier.

Het toffe is dus, dat je kunt kiezen om relaxed te fietsen met weinig inspanning, maar wel lekker bewegen en ook eens flink op de ijzers te trappen en gewoon keihard langs te scheuren! Daarbij lijkt de fiets een mooie mix tussen een racefiets en een authentieke tourfiets uit de 80’s en dat maakt de WATT een graag geziene bike op het fietspad. Dat de WATT een racefiets lijkt zie je vooral in de banden. Enorm gaaf en het rijdt heerlijk wanneer je strakke fietspaden kiest of verharde wegen. Ikzelf heb het nadeel van deze mooie banden ondervonden door te hard een fietspad op te rijden die last had van een drempeltje. Met 25 km per uur die drempel op, kreeg ik er een lekke achterband voor terug. Conclusie is natuurlijk dat je rustig een drempeltje op moet rijden. Toch gaf de maker van WATT te weten dat ze nu werken aan een nieuw prototype band die net iets meer kan hebben. Een toffe ontwikkeling die ze uit de praktijkervaring hebben overwogen om binnen korte tijd te integreren.

Geïntegreerde Batterij

De batterij is verstopt! Wanneer ik vertel dat de WATT een e-bike is, kijkt iedereen twee keer met een niet begrijpende blik. “Waar zit de batterij dan?!” In het frame! En zelfs dat zie je niet. Het bewijs lever ik door een klepje op te klappen waar het laadpunt zit. Met een simpele druk op de knop schakel ik de e-bike aan en zie je een tof blauw lampje schijnen. “Oh, daar! Wat gaaf!” Nee, WATT gaaf! Er zit naast het laadpunt zelfs een usb ingang! Kan je dus ook gewoon je telefoon op aansluiten tijdens het fietsen, gaaf he.

De batterij zelf is een 36V – 8.7Ah lithium batterij die na drie jaar (ongeveer 500 laad-cicli ) gewoon vervangen kan worden. Je kunt dit zelf doen (er is een montage video van WATT beschikbaar) of door je fatsenmieker. De batterij is er niet uit te halen tijdens het laden. Je parkeert je fiets dus ergens binnen en hangt hem aan een oplader. Dit kan je dus gewoon thuis doen en ’s ochtends afkoppelen en fietsen. De 250 W batterij geeft mij in standje vijf (ga je lekker hard) ongeveer 25 tot 30 km energie. Ik heb een keer flinke tegenwind en toen hij met 25 km leeg. Let op, ik fiets dus altijd in stand 5, de meeste ondersteuning en de snelste km per uur. Ga je ontspannen fietsen en moet je niet racen naar je werk, dan gebruik je stand 4 of 3. Wil je zelf de meeste energie leveren, dan ga je voor 1 of 2.

Rijklaar bij je thuis

In mijn laatste review ontving ik een e-bike waarbij ik zelf fietsenmaker moest spelen. Deze kwam voor 75% binnen en dan is voor 25% in elkaar zetten echt een rotklus. WATT Appte mij gewoon (doen ze ook bij jou) dat hij kant en klaar, geladen en wel, werd bezorgd. Ik kreeg een korte uitleg en biem! Klaar om te gaan.

Thuis proberen

WATT biedt een service aan. Je kunt de fiets gratis proberen. Is de fiets toch niet wat je ervan verwachte? Geen probleem, dan nemen ze de fiets gewoon retour. Maar geloof mij, iedereen die wel eens puppy’s is gaan kijken met zijn vrouw die kent het. Zien is willen, ervaren is houden.

 

Specs

Wielmaat: 28’ (25-622) 700 x 25C
Frame-maten: 54 en 59 cm
Aluminium frame & Vork
USB 2.0 aansluiting op frame
Kleur: Mat zwart
Remmen: Velgremmen achter en voor
Gewicht: 17,5 kg
Zadel: Bruin leer look
Handvatten: Bruin leer look
Stuur: Stadsfiets aluminium
Ketting: RVS
Spatborden voor en achter
Achterlicht op batterijen
Dubbele standaard

Verlicht display
Batterij statusweergave
Trapondersteuning: Handmatig
Snelheidsaanduiding: km/h
Functies: Gemiddelde snelheid, afstanden en rit-tijd

Vermogen: 36V – 250W – 45NM (Achterwiel)
Maximale snelheid: 25 km per uur
Trapondersteuning: 5 niveaus
Aandrijving: Via snelheidssensor
Remonderbreking: ja

Afneembaar: Nee, geïntegreerd in frame
Vervangbaar: Ja, via balhoofd
Actieradius: 30 – 60 km
Accu: 36V – 8.7Ah batterij, 314Wh
Merk (Samsung)
Oplaadtijd: 3-5h
Lader: LI-ion battery charger

Conclusie

Ik rijd nu drie weken de WATT Male e-bike en ik ben echt verkocht. Het design is zo mooi en je fietst sportief in een racehouding. Ik rijd iedereen voorbij en kan zo een rondje meerijden met wielrenners wanneer ik het achterste van mijn tong laat zien. Het lichte gewicht, het mooie design en allerlei coole extra’s zoals een ‘bok’ in plaats van een standaard en de Brooks upgrade maken mijn fiets de allertofste e-bike van dit moment. Mijn enige nadeel is dat ik zelf heb besloten om een kind zo nu en dan mee te vervoeren. Dan hebben de racefietsachtige banden moeite met het extra gewicht en voel ik steentjes. In mijn geval had ik wellicht iets dikke banden gewild. Maar eerlijk is eerlijk, deze fiets koop je niet om kids te vervoeren. Qua ondersteuning moet ik je echt nog meegeven dat in de vijfde stand hij toch nog 25-30 km mee kan qua actieradius. Misschien even belangrijk is te noemen dat wanneer ik harder rijd dan 25 km p/u de WATT gelukkig NIET inhoudt. Je voelt geen blokkade die ik wel voel bij andere e-bikes. Ohja en je kunt hem kopen voor 1350,- euro! Hahaha, wat doe je hier nog?!

 

kopen


→ Check de laagste prijs bij Watt Fietsen

3 reacties

  1. Ik heb deze fiets 2,5 jaar geleden gekocht voor de goede looks en beloofde prijs en kwaliteit verhouding. Ondanks dat de fiets iedere nacht binnen staat zijn sinds aankoop zijn de volgende onderdelen stuk gegaan: Zadel veren gebroken, beide spatborden stuk gegaan, achterlicht stuk gegaan, fietscomputer (voor het elektrische fietsen) 3 keer moeten laten vervangen en is de accu oplader is kapot gegaan. Om de 3/4 maanden moeten de remblokjes vervangen worden omdat dit type fiets geschikter is voor schijfremmen. Als klap op de vuurpijl ontplofte 2 weken geleden de achterband doordat de velgen niet langer dan 2,5 jaar. Na reparatie, gebeurde deze week het zelfde bij de voorband wat 2 aardige valpartijen tot gevolg had. Watt laat slechts kort weten dat dit buiten de garantie valt waardoor de aftercare aardig in lijn met de kwaliteit van de fiets is.

  2. Wow, je verhaal komt geloofwaardig over. Ik vond dit ook wel een mooie en geschikte fiets voor mij, maar kijk toch naar een ander merk nav dit verhaal. Dank je voor het delen van deze ervaring.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.