Review: Motorola Moto G7 Plus

• Lekker vlot
  • Ziet er heel mooi uit
  • Selfies filmen in 4K!
  • Prima uithoudingsvermogen

• Video's zijn al snel net iets te donker

Ruim een week geleden namen we de Moto G7 Plus van Motorola in ontvangst. In een adembenemende rode behuizing weet het relatief goedkope toestel een zeer goede indruk achter te laten.

In de doos worden we prettig verrast. Ondanks het relatief lage prijskaartje, vinden we een USB-C aansluiting op het toestel, maar ook een USB-C snellader. Met USB-C naar USB-C kabel. Daarnaast krijg je meteen een transparante backcover. Jouw smartphone is dus vanaf het eerste moment al beschermd. Het enige dat we missen is een screenprotector die af-fabriek is aangebracht. Ach, we moeten iets te zeuren hebben…

Natuurlijk komt het toestel in verschillende uitvoeringen, maar wat is de rode variant mooi! De dieprode achterkant maakt meteen al indruk. Ook de vingerafdrukscanner is mooi verwerkt. In het rondje is het Motorola logo geplaatst. Echt netjes. Ook de rand rondom het toestel is rood. Wel is het zo dat het rood een beetje haar kracht verliest in de transparante cover. Zonde, maar toch ben ik heel blij dat deze er gratis bij zit. Het zijn afwegingen 😉

Motorola heeft voor een LTPS IPS LCD display gekozen. Trendy met afgeronde hoeken, een druppel inkeping voor de selfiecamera en een wat dik kinnetje. Het display heeft een doorsnede van 6.2 inch. In totaal heeft het toestel een screen-to-body ratio van 81,4%.

Het display zelf heeft een FullHD+ resolutie. Dus films en series kijken gaat echt prima. De kijkhoek is erg goed. Ook buiten presteert het display lekker en is het goed af te lezen. Het display wordt beschermd met Corning Gorilla Glass 3.

Motorola Moto G7 Plus

Specs & Benchmarks

Motorola heeft niet bespaard op de chipset. Je krijgt netjes een octa-core Qualcomm Snapdragon 636. Een 14nm chipset die echt prima is in deze prijsklasse. Ook de 4GB werkgeheugen is zeer royaal in deze prijsklasse. Als je geen zware 3D games gaat draaien, komt het eigenlijk allemaal wel goed. Voor de dagelijkse apps is het toestel echt vlot genoeg. Onze review sample heeft 64GB opslagruimte.

Draadloos is ook alles dik in orde met de Moto G7 Plus. Voor plaatsbepaling is er zowel A-GPS (VS) als Glonass (RU) en Galileo (EU) ondersteuning. Bluetooth 5.0 zit er al in met NFC en ondersteuning voor aptX.

Android

Motorola staat bekend als een merk dat nauwelijks aanpassingen maakt aan Android. Onlangs introduceerde het zelfs de MotoOne met AndroidOne. De G7 Plus is geen AndroidOne toestel. Motorola kiest voor de combinatie Android 9 en haar eigen Moto Experiences. Je krijgt van Motorola de garantie op 1 grote OS update voor het toestel. Dus je krijgt Android 10.

Motorola Experiences zorgt onder anderen voor een hele fijne camera app. Maar ook voor ondersteuning van gebaren. Denk aan twee keer schudden om de zaklamp te activeren. Een simpel maar handig voorbeeld.

Geluidservaring

De Motorola G7 Plus wordt met echte stereospeakers uitgerust. Daar is ook de ruimte voor rondom het display. Bij veel merken wordt de stereo enigszins gefaked door de speaker voor het oor alleen de hoge tonen te laten produceren. Die geven gevoel voor richting. Echter, in dit toestel is ruimte genoeg voor volwaardige speakers. De speakers zijn Dolby Atmos gecertificeerd en klinken erg plezierig. Ook fijn, is dat de 3,5mm audio aansluiting nog aanwezig is.

Camera’s

De camera’s zijn in de G series van Motorola altijd wel een dingetje geweest. De G series is zeer prijsbewust, maar heeft al jarenlang de camera als USP. Dus laten we beginnen met een wouw momentje. Want; de Motorola Moto G7 komt met een indrukwekkende 4K selfie camera. Zelfs onder de vlaggenschip smartphones is dat lang niet altijd mogelijk. Hier loopt Motorola voorop en dat is lekker voor vloggers die veel met de selfiecamera werken. Ja, jullie kunnen eindelijk los in 4K zonder dure camera’s met omklapbare displays te kopen! Ook qua fotografie stelt de selfie camera echt niet teleur.

De camera’s achterop kunnen ook met maximaal 4K filmen. Of FullHD met maximaal 60 frames per seconde. Of zelfs in super slow-motion op 720p met maximaal 240 frames per seconde. En ook hier doet Motorola iets bijzonders. Ook het geluid wordt in slow-motion vastgelegd. Iets dat ik ook bij veel camera’s mis. Negatief is wel dat alle video’s die je met de automatische belichting opneemt, wat donker overkomen. Nu was het ook wel een iets grijze dag, maar de werkelijkheid en de opnamen liggen wel een stukje uit elkaar. De interface laat correcties wel goed toe, dus ik verwacht wel dat Motorola hier iets mee gaat doen in een software update.

Qua fotografie zie ik eigenlijk ook gewoon prima beelden. We hebben lastige situaties opgezocht, vooral binnenshuis. Dan hebben alle camera’s, zeker in deze prijsklasse, het heel erg moeilijk. Hier scoort de camera dus wel punten. Qua creatieve modus heeft Motorola niet al te wild gedaan, maar wat erin zit is goed uitgewerkt. Daarnaast is er natuurlijk Google Lens dat goed weet te presteren. Functioneel zit het dus helemaal goed. Bovendien kun je alles in RAW fotograferen. Iets dat ook relatief zeldzaam is op dit prijspunt, maar wel extreem interessant is voor Photoshop liefhebbers. De camera legt alles netjes vast in .dng.

Accuduur

Met 3.000mAh heeft deze Motorola G7 Plus een vrij standaard accu voor een vlaggenschip van vorig jaar. Maar een vrij stevige accu voor een toestel in haar prijsklasse. In de praktijk haal ik gemakkelijk een dag gebruik uit het toestel. Het opladen met QuickCharge 4.0 en PowerDelivery 3.0 gaat echt razendsnel. Daar doet hij echt niet onder voor een vlaggenschip smartphone. Het toestel wordt namelijk met 27 Watt geladen.

Conclusie: Motorola Moto G7 Plus

Een toestel beoordeel je zoals hij is op het moment dat hij in jouw hand ligt. En dan er er maar één ding waarop de Moto G7 Plus punten inlevert. Op de camera. Hoewel deze enorm goed presteert, heeft hij de neiging om net iets te onderbelichten en dat is zonde. Hierdoor raakt het toestel een halve ster kwijt. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat het toestel gewoon echt haar geld dik waard is. Design, snelheid, alles is gewoon goed.

Motorola Moto G7 Plus kopen