Review: Dissidia Final Fantasy NT (PS4)

• Dat was 'em

• Veel te druk
  • Veel explosief
  • Mis eenvoudige aanvallen
  • Levels te groot

Zidane, Tidus, al mijn vrinden komen voorbij! Vrinden waarmee ik uren en uren heb doorgebracht. Nu is het geen tijd meer voor story, verhaallijnen en goede dialogen. Het is knallen met kurken!

Toen ik na de Beta het volledige spel inging, was ik bereid de nieuwe richting van Square Enix te aanvaarden en was ik klaar om de veranderingen te omarmen. Helaas heeft 20 uur Dissidia NT mij niet overtuigd dat verandering goed is. Ik weet dat het probeert af te breken van de vorige spellen en ik ben me ervan bewust dat het spel gericht is op competitief online spelen en de esports-scene, maarrr ik ben opgegroeid met 2D vechtgames en JRPG’s en deze combi kan ik maar niet aanvaarden.

Jaren na de eerste twee games speelt Dissidia NT onze favoriete helden en schurken uit de Final Fantasy-geschiedenis die door twee nieuwe goden, Materia en Spiritus, in een mysterieuze naamloze wereld worden geroepen. De twee groepen moeten het uitvechten om hun weg naar huis te vinden en de geheimen te onthullen van deze vreemde wereld waarin ze zich bevinden. Natuurlijk is het verhaal niet zo belangrijk, omdat we er alles aan doen om onze Final Fantasy-droom waar te maken gevechten. Met 28 karakters klaar om te spelen als van de knuppel, is er een eindeloze hoeveelheid onwaarschijnlijke combinaties.

Even alle characters onder elkaar:

• Final Fantasy Tactics: Ramza Beoulve
  • Final Fantasy Type-0: Ace
  • Final Fantasy I: Warrior of Light, Garland
  • Final Fantasy II: Firion, The Emperor
  • Final Fantasy III: Onion Knight, Cloud of Darkness
  • Final Fantasy IV: Cecil Harvey, Kain Highwind, Golbez
  • Final Fantasy V: Bartz Klauser, Exdeath
  • Final Fantasy VI: Terra Branford, Kefka Palazzo
  • Final Fantasy VII: Cloud Strife, Sephiroth
  • Final Fantasy VIII: Squall Leonhart, Ultimecia
  • Final Fantasy IX: Zidane Tribal, Kuja
  • Final Fantasy X: Tidus, Jecht
  • Final Fantasy XI: Shantotto
  • Final Fantasy XII: Vaan
  • Final Fantasy XIII: Lightning
  • Final Fantasy XIV: Y’shtola Rhul
  • Final Fantasy XV: Noctis Lucis Caelum

Met zo’n gevarieerd aantal personages zou je verwachten dat Dissidia NT leuk is om te spelen, maar meestal is het niet omdat veldslagen een complete chaos zijn. Elk van de veertien stadia is een enorme, uitgestrekte kaart waarin je zo gemakkelijk verdwaalt; terwijl je in het rond probeert je vijanden te vinden, ren je vaak door de lege ruimte. Wanneer je eindelijk in de buurt komt van de actie, wens ik je veel succes om alles te zien. Dissidia NT’s obsessie met luide explosies, flitsende combo’s en felle lichten is maar al te veel, en wanneer er zes personages tegelijk op het slagveld zijn, is het bijna onmogelijk om je doel te lokaliseren. Dan voeg je de Summons toe aan de mix, die je in de strijd kunt aanroepen om de vijand aan te vallen met enorme neon-laserstralen en tientallen vlammen die de grond bedekken en je zicht belemmeren. Er gebeurt gewoon te veel tegelijk om echt vast te lopen in de strijd en te begrijpen wat je doet.

Graphics

Gezien Dissidia NT een verbeterde poort is van een twee jaar oud arcadespel, zijn de grafische afbeeldingen verbluffend om naar te kijken. In het bijzonder zijn de personagemodellen mooi, en je kunt zien dat er een moeizame hoeveelheid tijd en moeite is gegaan in gemoderniseerde interpretaties van elke jager, terwijl ze grotendeels trouw blijven aan hun originele ontwerpen. Alle podia hebben ook dezelfde hoeveelheid liefde die erin is gegoten, en het kijken naar podia als Cornelia en The Floating Continent zou nu dertig jaar geleden een pijpdroom hebben geleken toen FFI en III voor het eerst uitkwamen. De enorme inspanning en aandacht die aan deze ontwerpen is besteed, hebben me veel herinneringen opgeleverd en het is echt speciaal om te zien hoeveel aandacht er is besteed aan details.

Sound

De soundtrack van Takahashi Ishimoto voedt ook de nostalgie, met veel gloednieuwe remixes voor deze titel die de heavy metal en synth vibe tot het uiterste opvoeren. Ik hou van zoveel van deze nieuwe mixen, zoals “Something to Protect” van FFIX en “Fighting Fate” van FFXIII, alleen omdat ze compleet anders zijn dan hun originele versies. Voor het grootste deel zijn ze perfect voor deze stijl van vechtspel, maar de originele nummers van Ishimoto zijn de echte hoogtepunten, net als de PSP-spellen. Mijn persoonlijke favoriet is ‘Explosion’, een orkest-heavy nummer compleet met zang en een achtergrondkoor dat fungeert als de perfecte begeleiding bij een van de vele filmische cutscenes in de game. Ik wou dat hij meer tijd had om te schitteren als componist in plaats van wat al uitstekend materiaal te arrangeren, en soms is er alleen zoveel rockmuziek waar ik mee kan omgaan.

Battles

Het gevecht van Dissidia NT is eenvoudig aan de oppervlakte, maar vereist uren van oefenen om onder de knie te krijgen. Ik besteedde veel van mijn tijd om mezelf vertrouwd te maken met Zidane en te leren rippen en rond het slagveld te schieten, naar voren te draaien richting mijn vijanden terwijl ik me klaarmaak om ze neer te halen, maar na het experimenteren met een groot deel van de cast, hebben ze allemaal controle traag en gevechten voelt erg floaty. Aanvallen zijn niet altijd onmiddellijk, en wanneer ze missen, is de speler een zittende eend voor een paar seconden. Dodging is even ongemakkelijk, want wanneer je rolt of naar een kant stapt, zal je personage even stoppen. Op de grond vallen vanuit de lucht lijkt een tijdperk in te nemen en veel van de acties van de personages zijn vertraagd. Ik was tijdens het gevecht vaak gevangen omdat ik me niet had aangepast aan de langzamere beweging van het spel. Voor een game zo snel en hectisch als Dissidia NT beweert te zijn, voelt dit ongelooflijk vreemd. Zelfs buiten het gevecht is navigeren door het spel een hele klus vanwege het grote aantal menu’s dat je tegenkomt. Er is geen eenvoudige manier om je personages in te spannen voor de strijd – in plaats daarvan moet je ongeveer vier verschillende menu’s doorlopen voordat je je nieuwe wapen of outfit kunt selecteren. Het is vervelend, lastig en niet de moeite waard.

Geen 1 player mode

Waar deze game echt onder lijdt, is de content voor één speler. Dissidia NT is een spel voor online multiplayer, maar er moet een gezonde selectie van offline campagnes zijn om je te helpen wennen aan je favoriete personages en setups. Er is alleen zoveel Gauntlet-modus en Sparring die ik kan nemen, wat twee van slechts drie opties voor één speler zijn. Een bijzonder knelpunt voor mij is de Verhaalmodus, waarbij je panelen moet ontgrendelen door keer op keer Gauntlet-modus te spelen, waarbij je bijna het object van zijn bestaan ​​verslaat, naast pure fanservice. Deze panelen zijn slechts tussenfilmpjes die aaneengeregen zijn met af en toe een vechtsequentie, die een normaal 3v3 gevecht of een Summon gevecht kan zijn. Het laatste klinkt ongelooflijk, en ik was echt enthousiast om te spelen, maar nadat ik deze etherische beesten keer op keer had overgenomen, verloor ik aan belachelijk goedkope aanvallen die mijn feest in één klap uitwissen, en de glans verdween al snel. De meeste van deze waren waanzinnig moeilijk te verslaan als je geen personage gebruikte die voorrang gaf aan magie, en om je beste gok te winnen, moest je dezelfde zet telkens opnieuw spammen. Dat is niet hoe een competitief vechtspel zou moeten werken, zelfs in een wedstrijd voor één speler. Deze veldslagen zijn een van de meest verzwarende ervaringen die ik in jaren heb gespeeld.

Online

Gelukkig is de online modus van het spel erg plezierig, en je kunt vertellen dat dit is waar Dissidia NT wil uitblinken. Ik had veel plezier bij het matchen van spelers over de hele wereld, en terwijl ik vaak in het verliezende team zat, waren die momenten van overwinning zoet. Voor het beste resultaat, doe mee met een paar vrienden online, neem een ​​paar microfoons en bereid je voor op een team, want dit is waar het spel het helderst schijnt. Maar voor al die vluchtige momenten van plezier is de netcode van Dissidia NT vreselijk. Voor de meeste online gevechten moest ik ongeveer vijf minuten wachten om een ​​gevecht aan te gaan, en veel gevechten namen niet eens de helft van die tijd in beslag. Dit is iets dat zo snel mogelijk moet worden gladgestreken, of het spel kan zijn spelersbasis erg snel verliezen.

Er waren een paar keer dat ik echt van Dissidia Final Fantasy NT genoot – de online-modus kan geweldig zijn, de game ziet er geweldig uit en ik hou ervan nieuwe personages onder de knie te krijgen. Maar tegelijkertijd kon ik niet wennen aan het slechte zicht op het slagveld en de “met één druk op de knop megaexplosies maken.”  Als Square Enix serieus wil zijn om dit echt competitief te maken in de wereld van esports , hebben ze nog een lange weg te gaan om dit een plezierige ravage te maken. Persoonlijk vind ik dat je RPG, RPG moet laten en vecht games, vechtgames. Als je die gaat combineren, doe het dan simpel: karakters van een RPG toevoegen aan een vechtgame >> Prima. Maar ga geen 3D brawl wereld creeren, dat werkt niet. Gewoon een lekkere 2D Steet Fighter, of Tekken achtige game met nieuwe karakters. Maar ja wie ben ik.