Review: Monster Hunter World

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Verhaallijn
  • RPG aspect
  • Enorm uitgebreid

• Geen

Monster Hunter World eindelijk naar de PS4. Na de  PSP, Wii, Wii U en 3DS was deze game onlangs in de (niet zo smakelijke ) Beta te spelen. Nu, na de nasmaak van de Beta heb ik mijzelf verloren in MHW op de PS4 Pro!

Dit moet wel een knallend succes worden, tenminste dat hoopt Capcom om de serie eindelijk een mainstream hit te laten maken. Dat moet lukken als het aan mij ligt, dames en heren dit is een van de beste Action RPG’s die ik ooit heb meegemaakt! Deze game is afwisselend, vol diepgang en met voldoende verhaal en uitdaging. Monster Hunter is behalve actie, echt een RPG. Alle wapens, items en aanval kent vaardigheden die je moet combineren om de beste, of beter de meest effectieve hunter te worden.

Grafish

De game begint wat twijfelachtig, dat zit hem meer in de graphics. Soms gaaf, dan weer lelijk en dan weer tof! Wees gerust als je eenmaal ingame bezig bent in je home town is alles grafisch erg mooi voor een spel van deze omvang. Je kunt grafisch wat schalen naar je eigen voorkeur. Alles lijkt aan te passen, de framesnelheid, resolutie, allemaal afhankelijk van jouw voorkeur. Maak een keuze tussen betere prestaties of de scherpste beelden die jouw console en tv aankunnen.  Wanneer we de Character Creation inkomen (wat gaaf zeg!) dan kun je wel zien hoe mooi de game is. Heel vet, ik heb dit in de Youtube film hierboven snel doorheen gefietst.

Laten we even meteen iets rechtzetten. Monster Hunter staat bekend om een onhandige besturing. Dit is zeker niet het geval met deze PS4 versie. World bestuur je zoals iedere actie RPG en ik snap niet waar de fuzz over was. Goed! Besturing prima, nu de gameplay verder eens onder de loep nemen.  Bereid je voor op wat RPG zaakjes. Er zijn honderden dingen om te leren, elk feitje met verschillende statistieken die je kunt waarderen en vergelijken. Het is de droom van de diehard RPG fans. World doet fantastisch werk door spelers in hun systemen te helpen. Veel van deze complexiteit staat niet in de voorhoede van de gameplay, waardoor je de vrijheid hebt om op World’s ongelooflijke monsters te jagen in zijn prachtige omgevingen.

De eerste paar uur van Monster Hunter – in het bijzonder de korte tutorials die de wereld, thuisbasis en de kernzaken introduceren – zijn zo goed gedaan dat je bijna meteen de wildernis in kunt en gaat jagen. Langzaam en gestaag krijg je informatie gedurende de eerste tientallen uren op je af die zo gedoseerd zijn dat het goed voelt. Er waren geen langdurige scènes waarin een NPC me informatie dicteerde, moeizaam door de pagina’s van de tekst sjokte om te leren hoe een drankje werkt. Nee, al doende leert men.

Ik heb de eerste tijd alle cijfertjes genegeerd. Gewoon de wapens en alles gekozen wat ik er tof uit vond zien. Het enorm Cloud zwaard gekozen en veel later pas gekeken wat ik er nu eigenlijk allemaal mee kon. En dat werkt prima, tot een bepaald punt. Het is een geweldige manier om nieuwkomers de ademruimte te geven om zelf te leren. Voor de experts, de informatie is nog steeds goed, maar het wordt pas later van essentieel belang, wanneer gevaarlijk monsters echt lastig worden en je meer strategisch moet worden in je jacht. Tegen die tijd zul je zo verdiept in de wereld van Monster Hunter zijn, dat niets je meer ontsnapt.

Multiplayer

Als je iets niet alleen wilt of kunt doen, dan kun je een quest posten en maximaal drie spelers uitnodigen om mee te doen, maar alles is verbonden met de ‘quest-master’, dus als je de quest niet hebt geplaatst, zal er veel tijd worden besteed aan wachten tot andere mensen de start activeren de missie. Als ze nog steeds een stimulerende maaltijd eten of hun gereedschap of crafting traps aan het scherpen zijn, kan het vervelend zijn om te wachten tot je een ons weegt. Dit is de reden waarom communicatie cruciaal is; headsets worden aanbevolen om de ervaring uit te spelen zoals bedoeld.

Maar de keuze is puur voor de speler. Er is geen grotere beloning voor het spelen met vrienden. Behalve gezelligheid, beetje babbelen en tips en tricks bespreken. Verder vind ik het als lone ranger door de landen reizen veel prettiger.

Monster Hunter: World is een van de beste Actie RPG’s die je ooit zult spelen! Grafisch tof, enorm uitgebreid, lekker grinden, hunten en samen spelen wanneer jou dit uitkomt. Niets moet en alles mag, daarnaast een geweldig fantasy world waar ik nog lang niet doorheen ben.