Review: Het Vuur de Baas (BBQ boek)

• Erg volledig
  • Lekker luchtig geschreven
  • Redelijk neutraal over hoe jij jouw BBQ opstookt
  • Veel illustraties
  • Alleen recepten die ook echt je skills verbeteren

Op internet kennen we Dennis van Koutrik beter als Noskos, de drijvende kracht achter BBQ-NL. Daar blogt hij al 10 jaar over alles dat met de BBQ te maken heeft en nu is hij ook nog eens aan het ploggen geslagen. Inderdaad. Zijn blog heeft de sprong naar papier gemaakt in ‘Het Vuur de Baas’.

Met als ondertitel ‘Alle geheimen van het BBQ genootschap in één overzichtelijk handboek’ heeft Dennis niet het zoveelste receptenboek geschreven. In plaats daarvan richt het boek zich echt op alles om het bereiden heen. Oké, er zijn ook wat recepten opgenomen, maar niet teveel. Daarnaast hebben de recepten een doel, maar daar kom ik later op terug.

De opbouw van het boek zit goed in elkaar. Dennis begint met het classificeren van BBQ’s en is erg helder in de algemene voor- en nadelen van de verschillende BBQ’s. Ga je op pad om een BBQ te kopen, heb je hier erg veel handvatten om te kiezen wat waarschijnlijk het best bij jouw voorkeuren zal passen.

Ook het aansteken van een BBQ wordt uitvoerig besproken inclusief de verschillende strategieën die je daarbij kunt hanteren. Hoe steek je bijvoorbeeld een Kamado aan voor low & slow en hoe die je dit als je hogere temperaturen wilt. En wat gooi je in de BBQ?

Hierna is het al snel aan de accessoires. Bijvoorbeeld welke kernthermometers er zijn (achterin een handige tabel met belangrijke temperaturen) en wat je het best aan pannen op de BBQ kunt gebruiken. Verder is er informatie over het jargon, wedstrijden etc. etc.

Qua recepten is Het Vuur De Baas niet heel uitgebreid. De recepten die erin staan zijn vooral basisrecepten waarin je bepaalde technieken uitprobeert. Het idee van Dennis is dat als je alle recepten hebt afgewerkt, je zo ongeveer alles op de BBQ hebt geprobeerd.

Het leuke van hoe het boek is geschreven, is de onpartijdigheid die Dennis probeert te houden. Waar bijvoorbeeld Jord Althuizen een duidelijke kruistocht tegen alles zonder kolen is begonnen, is Dennis veel neutraler. Wel ligt zijn ervaring duidelijk bij het gebruik van kolen en dat laat hij ook merken in de verhalen. Maar zoals hij zelf zegt, kolen is niet voor iedereen de beste optie en er zijn meerdere manieren om rook aan een gerecht toe te voegen.

Dezelfde kijk heeft hij op alles dat je om de BBQ heen koopt. Ja, merken als Weber, OutdoorChef en Green Egg worden veel genoemd, maar ze zijn duidelijk niet heilig. Voor accessoires stuurt hij je ook eerder naar de bouwmarkt dan naar het lokale tuincentrum. Bovendien heeft hij erg veel leuke weetjes in het boek verstopt. Zoals een persoon die van hout custom grepen voor bekende BBQ’s maakt.

In grote lijnen kan ik niets slechts zeggen van dit boek. Kan het dan niet beter? Dat wel. Hier en daar zou een extra plaatje geen kwaad kunnen. Denk aan het verhaal over het gebruik van de Dutch Oven. Soms is een illustratie of foto gewoon net iets duidelijker. Toch staat het boek al vol met illustraties en foto’s die de verhalen ondersteunen. Dus mijn zeurpuntje is echt een kleinigheidje.

Conclusie Het Vuur de Baas

De afgelopen jaren heb ik heel wat BBQ boeken zien passeren. Meestal kennen de boeken naast de nodige recepten ook een stukje theorie. Echte naslagwerken kom je weinig tegen. Zeker als ze ook nog eens onbevooroordeeld moeten zijn. Oké, dat laatste zal nooit voor 100% lukken, maar Dennis komt er aardig dichtbij. Het Vuur de Baas blijkt niet alleen een goede startershandleiding te zijn, maar biedt ook voldoende diepgang voor gevorderde BBQ gebruikers. Een must-have voor op de boekenplank van iedere (wannabe) pitmaster.

Het Vuur de Baas is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.