Review: Dream LED TRS50 TV RGB LED Strip Set

• Gemakkelijk aan te brengen
  • Volledige levering
  • Gemakkelijk te bedienen
  • Te combineren met universele afstandsbediening
  • Voeding gewoon via USB

• Bij ons exemplaar was de kleefkracht van de IR ontvanger net niet sterk genoeg.

Philips bewees het. Maak je licht achter de TV, dan kijkt dat een stuk rustiger. Maar wat als je geen Philips TV hebt, of als die-hard gamer juist het licht achter jouw monitor wilt afstemmen op dat in jouw gaming rig? Dan komt uit Vlaanderen de Dream LED TRS50 TV RGB LED Strip Set.

Overigens ben je niet beperkt tot het gebruik van deze oplossing achterop TV’s en monitoren. Je kunt hem ook gebruiken voor meubels en computerkasten. Het belangrijkste is dat je het setje stroom kunt leveren via een stopcontact of USB aansluiting.

De unboxing is zoals we van Dream LED gewend zijn. Alles dat je nodig hebt voor de bevestiging van het product is aanwezig. Nu geef ik toe, dat de onderdelen vooral zelfklevend zijn. Dus hier heb ik niet echt veel te wensen ;-).

Hoewel de Dream LED TRS50 TV RGB LED Strip Set zelf uit het zicht hoort te vallen, kunnen we wel degelijk spreken van een stukje design. Dat begint bij de keuze voor de kleur van het systeem en de onderdelen. Dream LED heeft voor zwart gekozen. Een logische keuze omdat veel TV’s traditioneel zwart van achteren zijn. Bovendien is zwart een non-reflecterende kleur. Je krijgt dus geen vreemde verschijnselen in het licht dat de set uitstraalt.

De zet bestaat uit twee LED strips van 50 CM met op beiden 15 LED’s. De strips zijn af te knippen wanneer je ze voor een kleine TV of monitor gaat gebruiken. Door de keuze voor twee strips, moet je dus kiezen of je de zijkanten of de boven/onderkant van jouw TV of monitor gaat belichten. Bij formaten onder de 32 inch zou ik voor de boven- en onderkant kiezen. Je hebt dan voldoende lichtopbrengst om het idee te geven dat de kit rondom loopt. Het is vooral bij omgevingslicht dat je merkt dat dit niet zo is.

Verder zit er nog een klein draadje aan dat er voor zorgt dat je de LED strip via een IR afstandsbediening kunt aansturen. Deze moet dus iets uitsteken boven, onder of naast jouw TV. In de praktijk mag hij bij mij ook net achter de monitor zitten. De witte muur weerkaatst het IR signaal voldoende.

Aansluiten

Aansluiten gaat via USB. Dit is interessant wanneer je weet dat jouw TV of computer de gebruikte USB poort stroomloos schakelt in standby/uit stand. Wanneer deze dan weer stroom krijgt, schakelt hij de LED strips weer in de laatst gebruikte stand. Handig en leuk. Heb je geen USB poort voorhanden, kun je gewoon met een USB ladertje werken om de LED strips vanuit een stopcontact aan te sturen.

Licht

Dream LED heeft er voor gekozen de LED strips te voorzien van 30 relatief felle 5050 LED’s. Deze leveren voldoende lichtopbrengst voor een mooie gloed achter de TV. In tegenstelling tot Ambilight is het licht niet dynamisch gegenereerd. Het gaat dus niet mee met het TV beeld. De Dream LED TRS50 TV RGB LED Strip Set heeft geen mogelijkheid om te weten wat er op jouw TV te zien is. Je kunt dan ook kiezen uit vaste kleuren. Je kunt ze dimmen en je kunt kiezen voor standaard animaties of zelf animaties maken. Als je heel creatief wilt zijn, kun je zelfs kleuren mixen. Je krijgt dus aardig wat mogelijkheden qua verlichting. De maximale lichtopbrengst van de strip ligt op 85 lumen, maar dat loopt wat terug op het moment dat je met primaire kleuren gaat werken. De LED’s moeten 25.000 branduren meegaan.

Afstandsbediening

Met zoveel opties, krijg je natuurlijk een indrukwekkende afstandsbediening. En daar ligt het voordeel van IR. Heb je de LED strip ingesteld en heb je geen (of nauwelijks) behoefte om dit aan te passen, dan kun je de IR codes in een universele afstandsbediening inlezen.

Dream LED RGB Afstandsbediening

Zoals je ziet is de layout van de afstandsbediening gewoon logisch opgesteld zodat je vrijwel zonder de handleiding te lezen, meteen aan de slag kunt.

Gebruikservaring

Ik heb er in mijn scenario voor gekozen om de Dream LED TRS50 TV RGB LED Strip Set achter mijn Philips BDM3490UC 21:9 curved monitor te plakken. Gezien de kit ook voor grote TV’s is gemaakt, heb ik nogal wat kabellengte over. Het is handig de kabels goed bij elkaar te binden en vlak op de monitor of TV te bevestigen. Gewoon met een stukje dubbelzijdige tape. Hou de kabelbundels en andere onderdelen zo veel mogelijk tussen de LED strips. Met deze tips voorkom je ongewenste schaduwwerking.

Het lastigste is de positionering van de IR ontvanger. De gebruikte kabel is relatief kort waardoor deze wat stug is. Hierdoor heeft deze wat moeite om te blijven plakken. Doordat ik de positie aan de onderkant van de monitor heb gekozen, maakt dit niet veel uit. Hij hangt gewoon netjes naar beneden tegen de monitor aan.

Dream LED TRS50 TV RGB LED Strip Montage

Helaas levert mijn monitor ook in stand-by stroom op de USB poort, dus ik moet hem met de afstandsbediening schakelen. Dit heb ik overigens opgelost door een stekkerblok met een stand-by killer te gebruiken. In dit geval de Mr Safe PC Standby Killer. Het mooie van het gebruik van de USB poort op mijn monitor is dat je geen extra kabel achter jouw monitor langs hoeft te laten lopen.

In de praktijk gebruik ik de animaties eigenlijk niet. Wel wissel ik regelmatig van kleur. Ik gebruik te wit functie wanneer ik aan het werk ben en gebruik de kleuren wanneer ik ga gamen. Meestal pas ik de kleur aan op de interface van de game die ik speel. Dit is rustig en verhoogt ook een beetje de beleving van de game. Dus voor Red Alert 3 staat hij op rood. Voor StarCraft II op Blauw, voor Metal Gear Solid V op groen en voor Planet Coaster toch weer op wit.

Conclusie Dream LED TRS50 TV RGB LED Strip Set

De Dream LED TRS50 TV RGB LED Strip Set is gemakkelijk aan te brengen en te bedienen. De set wordt zeer compleet geleverd waardoor je meteen aan de slag kunt. Er is voldoende kabellente en de LED strips zelf zijn gemakkelijk in te korten. Hierdoor heb je veel vrijheid op basis van het formaat van jouw monitor of TV. De keuze voor een IR afstandsbediening is handig gezien je deze kunt inlezen in een universele afstandsbediening.

De Dream LED TRS50 TV RGB LED Strip Set is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.