Review: Kingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter Prologue (PS4)

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 3 sterren.

• Voor de fans
  • KH in Unreal Engine 4

• Voor de fans
  • Geen volledige nieuwe game

Kingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter Prologue moet wel de meest onhandige titel ooit zijn. Wat ze er mee bedoelen is dat het een zoethoudertjes is, met een aantal leuke, prachtige en minder mooie flash backs/flash forwards tot we kunnen genieten van waar het echt om draait.

En dat is Kingdom Hearts 3… Voor mensen die niet echt bekend zijn met de KH series zal KH 2.8 zeer verwarrend zijn. Deze collectie zal echt alleen van waarde zijn voor degenen die al goed thuis zijn in alle sleutelperikelen. Zonder die achtergrond, je te mengen met de professionele Keyblade Wielders, zal je al snel de game links laten liggen.

Final Chapter Prologue bestaat uit drie gedeelten:Een HD remaster van de 3DS spinoff  Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance, een  korte eind versie van Kingdom Hearts: Birth by Sleep van de PSP en een uur lange cutscene gebaseerd op de mobile game Kingdom Hearts X.

Kingdom Hearts: Birth by Sleep A Fragmentary Passage

Het verkennen van wat er gebeurt met Aqua na de gebeurtenissen van de Kingdom Hearts spinoff van de Playstation Portable: Birth by Sleep: A Fragmentary Passage is een echt leuke en spannende drie uur durende blik op wat Kingdom Hearts 3 zou kunnen zijn. Vechten met Aqua voelt  vertrouwd en de combinatie van chaining magic en de fysieke aanvallen voelen als het juiste combat system als er dan toch een action versie moet komen van het turn based gebeuren. De locatie van Aladdin’s Agrabah betovert je weer even en brengt je terug bij de eerste keer dat je de film keek.

Toch zal deze HD versie van de spinoff nieuwkomers niet echt kunnen behappen. Karakers zoals Ventus en Terra die echt uit het begin van de KH series komen, komen niet herintroduceert binnenwandelen en het duurt minimaal drie uur voordat je deze game hebt uitgespeeld en dan heb ik het nog niet gehad over de vele tekst die ingame voorbij komt. Toch laat deze game je wel de kracht van de Unreal Engine 4 zien en wat deze aankan. Realistische details hebben nog nooit zo geschitterd in een Kingdom Hearts serie.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance

Als je klaar bent na drie uur gamen met Birth by Sleep: A Fragmentary Passage en je bent nog steeds aan boord, dan kun je jouw hart ophalen bij Kingdom Hearts: Dream Drop Distance. Dit is namelijk de volledige 3DS game die remasterd is naar HD. Dat wil zeggen dat ze hebben geprobeerd om een 3DS game naar de Playstation 4 te trekken. Als je door die logica (en graphics) heen bijt is het een prima game.

Kingdom Hearts X

Als laatste en minste moet ik toegeven kun je kiezen om Kingdom Hearts x Back Cover te spelen. Of spelen? Eigenlijk kijk je tachtig minuten naar een verzameling van cutscenes remasterd die je een duidelijk beeld geven van wat de mobile game en browser game Kingdom Hearts X voorstelt. Het ziet er supertof uit, maar het geeft geen meerwaarde in de 2.8 versie. Wat grappig is dat voice cast bestaat uit een aantal leuke optredens van Travis Willingham (Harvey Dent in Batman: The Telltale Series), Ray Chase (Noctis in Final Fantasy XV) en nog veel meer.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue is een verzamelpakket van de KH franchise om de fans zoet te houden. Niet om per se nieuwe fans aan te trekken, want hiervoor hadden ze beter een ‘echte’ remaster kunnen maken zoals Call of Duty Modern Warfare Remasterd is remasterd. Een 3DS game porten naar de PS4 is nooit een goed idee.  A Fragmentary Passage is een spannende vooruitblik voor fans om te kijken door een deur waarachter de toekomst naar KH schuilgaat. Die blik is een geweldige voorgerecht voor wat komen gaat. De film van KH X is prima te kijken en mooi zo nu en dan, maar eigenlijk geen plekje waard in een game die je voor een euro of 60 kunt kopen. Voor de fans zou ik zeggen, speel A Fragmentary Passage lekker een uur of drie, kijk Kingdom Hears X en leg de game daarna op je stapel met verzamelingen van Kingdom Hearts. Voor mensen die deze serie nog nooit gespeeld hebben zou ik zeggen: Stay away of the Voodoo…