Review: Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance (3DS)

• De gecombineerde magie van Disney en Square Enix in één game
  • Wederom een episch verhaal
  • Prachtige graphics
  • Goede soundtrack
  • Veel nieuwe gameplay ten opzichte van eerdere KH games.

• Een paar kleine slordigheidjes in de gameplay behouden deze game van totale perfectie

Vandaag bekijken we het nieuwste pareltje van Disney en Square Enix. Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance. Een game die de magie van beiden naar de Nintendo 3DS moet brengen en waarin ook Mickey, Donald en Goofy een belangrijke rol spelen bij het uitschakelen van de nodige tegenstanders.

Uitrusting

Maar eerst, wat krijg je erbij? Jawel hoor, deze nieuwste Kingdom Hearts is eindelijk weer eens een game met een extratje. Natuurlijk krijg je er 250 Club Nintendo punten bij, maar daar blijft het bij deze titel niet bij. Je ontvangt namelijk ook nog twee AR-Cards die speciaal voor deze titel zijn gedrukt. Het enige nadeel is wel dat je ze zelf moet uitknippen en om dat netjes te doen, ben je even bezig.

Het Verhaal

In Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance speel je het verhaal van de Final Fantasy-helden Sora en Riku. De twee spelen al langer mee in de verhaallijn van Kingdom Hearts, maar aan het begin van het spel weet de wijze tovenaar de twee toch te overtuigen om eerst eens flink met hun keyblades (een soort van zwaard) te trainen. De strijd in Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance is namelijk grootser dan ooit te voren. Wanneer de twee het Mark of Mastery examen hebben voltooid, kunnen ze aan de slag om de boosaardige Xehanort te verslaan.

Net als in eerdere Kingdom Hearts games gaat het er ook nu om dat je sluimerende disney-werelden bevrijdt van het kwaad dat ze in hun macht houdt. Hoewel we een aantal hiervan in eerdere games zijn tegengekomen, brengt dit deel ons onder anderen naar de wereld van Notre Dame en Tron. Daarnaast beleef je ook de nodige avonturen in de door mij enorm geliefde wereld van de Drie Musketiers.

Tijdens jouw avonturen in Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance krijg je de hulp van zogenaamde Dream Eaters. Met de Dream eaters onstaat een kleine cross-over met Nintendogs. Deze diertjes assisteren je in je strijd, maar daarvoor in ruil moet je ze trainen en verzorgen. Gelukkig gaat het niet zo ver dat je ze uit moet laten, maar ze willen wel regelmatig worden geaaid. Door ze speciale vaardigheden mee te geven, kunnen de Dream Eaters zowel Sora als Riku op unieke manieren bijstaan in de strijd.

Een compleet nieuwe toevoeging voor de serie is Flowmotion. Je kan gebruik maken van (lantaren)palen en railingen om in hoge snelheid door de wereld van Kingdom Hearts 3D te navigeren. Je hebt er even voor nodig om dit echt in de vingers te krijgen, maar dan werkt het ook wel heel fijn. Het alternatief is gewoon rustig rondlopen. Ook goed te doen, maar lang niet zo spannend. Sterker nog, ik denk dat als ik een eerdere game uit de serie ga spelen, ik Flowmotion echt ga missen.

Typerend voor de game is ook het battle systeem. Bij Final Fantasy ontstaan vaak gaapmomentjes in de gevechten omdat je de juiste aanvallen en verdedigingen uit moet zoeken. In Kingdom Hearts 3D gaat dat heel anders. Aanvallen selecteer je met de pijltoetsen omhoog en omlaag. Uitvoeren doe je met één druk op de knop. Op deze manier weet Square de vaart er lekker in te houden. Welke mogelijkheden je tot je beschikking hebt, bepaal je zelf in het command deck system. Om te voorkomen dat je met grote regelmaat dezelfde aanvallen uitvoert, hebben ze allemaal een cooldown-tijd.

De verhalen van Riku en Sora lopen door elkaar heen en zal je beiden moeten spleen. Om dit te doen heeft Square het Drop-systeem in de game geïntroduceerd. Regelmatig (of onregelmatig) schakel je over van het ene karakter, naar het andere. Die geeft de game veel flexibiliteit en laat je de verhaallijnen van de twee karakters optimaal ervaren. Wanneer je van de één naar de ander dropt, is afhankelijk van de tijd die je speelt. Je kan de drops versnellen en vertragen, maar niet negeren. Soms is dat irritant, maar veel vaker is het gewoonweg geniaal.

Het laatste stukje gameplay wat ik nog even onder de aandacht wil brengen is Reality Shift. Deze optie is gedurende het hele spel beschikbaar, maar de werking veranderd afhankelijk van het karakter dat je speelt en de wereld waarin je bent. In het worp waar je begin kan je Reality Shift bijvoorbeeld gebruiken om voorwerpen in het rond te gooien. Dit doe je met behulp van het touch-screen.

In de basis blijft de game een 3D platformer en in die basis laat de game nog wel zien dat de studio werk te doen heeft. Zo nu en dan kom je stukken tegen waar je verwacht op of in te kunnen springen, maar blijkt dat in de praktijk niet te kunnen. Het werkt niet negatief op de gameplay, maar is wel een tikkeltje slordig. Dit probleem is niet vreemd voor de serie. We kwamen dit fenomeen namelijk ook in eerdere delen tegen.

De Beleving

Qua soundtrack is Kingdom Hearts 3D duidelijk een kwaliteit die we vaker willen zien op de 3DS. Goede stemacteurs vullen de muziek in de game prachtig aan en de muziek past op haar beurt weer goed bij de werelden die je doorkruist.

Ook grafisch heb je met Kingdom Hearts 3D helemaal niks te klagen. De magie spat van je scherm en zowel Riku en Sora als de Disney karakters zijn duidelijk door andere ontwerpers vormgegeven waardoor ze hun typische stijl hebben behouden. Het is één van de mooiste games die ik recentelijk op een handheld heb gespeeld.

De Kingdom Hearts serie is nu tien jaar oud en nog altijd weten Square en Disney mij te verbazen met de magie en humor die ze in de serie weten te stoppen. Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance voegt een berg gameplay toe aan de serie en is voor mijn gevoel de grootste verandering in de serie sinds Kingdom Hearts II. Hoewel Hearts nog steeds een paar slordigheidjes in de gameplay heeft zitten, neemt dat niet weg dat dit een geniale titel is. We kunnen dan ook niet meer dan één punt aftrekken.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance ligt nu in de winkel.