Review: Roccat Sova gaming keyboard

• Pols steun
  • Typt prettig
  • Break-away connector
  • Functioneel design
  • Twee extra USB poorten

• De muis glijdt van het toetsenbord

Het is alweer drie jaar geleden dat ik voor het eerst kennis maakte met de Roccat Sova, dit tijdens een hands-on op de Gamescom in Keulen. Maar eind 2016 is het dan zover, we kunnen thuis zelf aan de slag met de Sova. Hier lees je onze bevindingen!

De Roccat Sova

Uniek is Roccat’s Sova al niet meer met de komst van gelijksoortige ontwerpen van concurrenten. De Sova geeft een ontzettend innoverende kijk op hoe we kunnen gamen op onze televisie, vanaf de bank, zonder controller maar met toetsenbord en muis. Ik als keiharde keyboard warrior en MMO speler kijk dan ook al lang uit naar een game ervaring die de Roccat Sova compleet kan maken.

PC gaming vanaf de bank

Het is goed om even na te denken over wat de benodigdheden zijn voor het gamen op de PC in jouw huiskamer. Zo zal je rekening moeten houden met variabelen als de afstand tussen jouw PC en TV, maar ook de afstand tussen jouw ogen en de televisie. Mijn ervaring leert dat PC games en zo ook Windows niet prettig scalen op een TV. Zo zullen alle letters vrij klein worden getoond. Het is dus prettig om niet al te ver van jouw televisie af te zitten. Ook zal je een manier moeten vinden om jouw PC dicht bij de TV te kunnen plaatsen, want zowel de Sova als de TV zullen op het toetsenbord moeten worden aangesloten.

Tijdens de unbox van de Roccat Sova vinden we een goed verpakt toetsenbord, de vier meter lange kabel met twee keer USB en “break-away” connector en een boekje met korte handleiding.

Roccat heeft nogal wat veranderingen gemaakt in het design proces van de Roccat Sova. Echter het globale design is in vrijwel alle stadia gelijk gebleven. Zo is er gekozen voor een toetsenbord zonder numpad, effectief en het bespaart ruimte. Het toetsenbord is voorzien van blauwe LED verlichting en om de muis tijdens het gamen op zijn plek te houden is er een houder aanwezig welke de draad van de muis klemt. Naast het toetsenbord is er een full-size muismat van hard kunstof en een polssteun van ditzelfde materiaal. Beide onderdelen blijven op hun plek door middel van magneten en zijn te vervangen, mogelijk biedt Roccat in de toekomst vervangende varianten op de polssteun en muismat. De onderkant van het toetsenbord is voorzien van een viertal zachte kussen, welke het comfortabel maken om het toetsenbord op schoot te houden. Ook de vier kussens onder de Sova zijn eenvoudig te verwijderen door een kliksysteem om deze te vervangen of te wassen.

In de toekomst zal Roccat meerdere tools voor de rail op het toetsenbord beschikbaar maken. Net als bij Roccat’s gaming muis, de Nyth, zullen deze blueprints beschikbaar zijn voor 3D printers of gewoon te bestellen bij Roccat zelf.

Voor de Sova is gekozen voor een dubbele USB connector met een 4 meter lange kabel. Aan de andere zijde is een “break-away” connector bevestigd om eenvoudig het toetsenbord te ontkoppelen en aan de kant te leggen. Verder is er plaats voor twee USB apparaten, uiteraard de muis en bijvoorbeeld een headset.

Met de Roccat Sova op de Sofa

In de pratijk bewijst Roccat een erg goed product te hebben neergezet. Het toetsenbord is niet te breed, biedt genoeg ruimte voor de muis en comfort op te typen. De break-away connector biedt veel gemak wanneer je het toetsenbord opzij legt om wat te pakken of iets anders te doen. Je hoeft dus niet telkens de twee USB connectoren in de computer te steken elke keer als je het toetsenbord wil opruimen.  Het keyboard voelt goed aan en de polssteun is zeer welkom tijdens langdurig gebruik.

Er is eigenlijk één punt van irritatie. Wanneer je de muis los laat zal deze verschuiven en dus ook de aanwijzer op jouw scherm, dit is ontzettend irritant. De enige manier om dit probleem op te lossen lijkt door een speciale muis te ontwerpen welke grip heeft of magnetisch verbonden is met het toetsenbord. Echter dit zal de vrije keuze in jouw favoriete muis beperken of weghalen en juist dat is nog zo’n sterk punt van de Roccat Sova. Wel heeft Roccat ervoor gezorgd dat met de kabelhouder voor de muis, deze nooit van het toetsenbord zal kunnen vallen waardoor dit probleem zo klein mogelijk bleeft en op gegeven moment een gewenning word.

Wat eigenlijk het grootste probleem geeft met het gamen op een televisie is niet iets wat Roccat kan oplossen. Veel games zijn gewoon niet gemaakt om te spelen vanaf zo’n afstand. Letters en beschrijvingen in RTS games of MMO’s zijn gewoonweg lastig tot niet te lezen. Adventure, RPG of race games zijn over het algemeen wel erg goed te doen.

Het Roccat Sova gaming keyboard geeft mij de ervaring waar ik naar uit heb gekeken. Al is deze manier van gamen nog niet geperfectioneerd, ik heb weinig aan te merken op het toetsenbord zelf. Het verschuiven van de muis blijkt het enige grote probleem te zijn met dit toetsenbord. Het toetsenbord typt en gamed prettig en de polssteun maakt de ervaring compleet. Het is nu vooral aan ontwikkelaars om games geschikt te maken voor gamen op een televisie en dus grotere afstand.