Picture of Frank van den Berg

Review: Robert Jan Stips plays SUPERSISTER (DVD/CD)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Energiek.
  • Nostagische muziek uit de jaren '70.

• Je mist vooral de percussie.

De nu 66 jarige Stips, die onder het grote publiek vooral bekend is als toetsenist en schrijver bedenker van The Nits, heeft op een warme zomerdag in een zaal in Austerlitz het volledige album van zijn oude band SUPERSISTER nagespeeld op maar liefst 3! piano’s tegelijkertijd.

SUPERSISTER, een typische Nederlandse band uit beginjaren ‘70 van de vorige eeuw, maakte een mengeling van stevige rock vermengd met melodieuze symfonische tinten. Kijk zelf maar op Youtube, er is genoeg over te vinden. Waarom Stips besloot het volledige album nogmaals na te spelen op deze manier blijft een beetje een raadsel. Natuurlijk, de sfeer wordt goed getroffen en vooral het psychedelische van de muziek komt door een wirwar van klanken goed naar voren. Maar de rijkheid en bombastische uitstraling van het oude werk wordt maar zelden gehaald. Omdat Stips gaat voor een compleet uitgeklede versie zonder blazers of percussie doet het allemaal wat ‘kaal’ aan. De zang is hierdoor nogal magertjes.

StipsPlaysSupersister_2D-e1458815061801-1050x700 stips in action

Blijft er dan helemaal niets over? Jawel, de virtuositeit en bevlogenheid waarmee Stips de oude tijden van SUPERSISTER doet herleven vinden een welwillend oor voor iedereen die het horen wil. Het blijven ook nummers die met de gedachten op de loop gaan en je echt meenemen naar een andere wereld. De energie spuit de boxen uit. Vanuit het oogpunt van nostalgie zal het daarom zeker de moeite waard zijn om deze uitvoering de aandacht te geven die het verdiend. De uitermate luxe DVD/CD box is vanaf deze week verkrijgbaar bij o.a. Bol.com. Op de DVD zijn nog als EXTRA’S een passende inleiding op de live registratie en een extra nummer te zien. Met dank aan TripleP voor het recensie exemplaar.