Review: Motörheadphönes Overkill

Daniel Schilling beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Diepe bas
  • Frequenties afgesteld op gitaarmuziek
  • Stoere look

• Gevoelig voor kabelbreuk

Lange haren, baarden, snorren, zwarte kleding, spijkerblousjes met bandlogo’s erop, scheurende gitaren en stampende drums. Spreekt je dit aan? Dan spreken de koptelefoons van Motörheadphönes je zeer waarschijnlijk ook aan. Dit keer is de Overkill (vernoemd naar een nummer van Motörhead), één van de in-ear headphones aan de beurt. later bekijken we nog de nieuwe Mötorizer hoofdtelefoon.

De Sound:
Laat ik maar gelijk met het belangrijkste beginnen; de sound. Ik ben gewend om grote koptelefoons op te hebben en daarbij is het geluid vaak stukken beter dan bij in-ear headphones. Ik was dan ook zeer verrast door het brede geluid wat deze oordopjes weten voort te brengen. De bas klinkt erg diep (voor sommigen misschien zelfs iets te diep, aangezien deze af en toe het totaalgeluid kan overstemmen) en ze klinken niet schel, wat ik voorheen wel gewend was van in-ear headphones.

Het idee achter de hele lijn Motörheadphönes is om tegenwicht te bieden tegen alle dance en HipHop headphones die er tegenwoordig zijn. Dit doet fabrikant Krusell samen met de band Motörhead en is naar mijn idee aardig gelukt. Wat je namelijk vooral in gitaarmuziek (rock, metal, maar ook popbandjes) wil horen, is een lekker diep klinkende ritmesectie, snerpende gitaren en heldere zanglijnen. Je kunt duidelijk horen dat de frequenties van de Overkill hier goed op afgesteld zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de in-ear headphones van Beats.

De Look en Feel:
Wat de look en feel van de Overkill betreft, zijn ze bij Motörheadphönes er goed in geslaagd een stoere rockfeel te creëren. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan de beste heren van Motörhead. Als we de verhalen mogen geloven zijn er heel wat prototypes gesneuveld doordat de heren van Motörhead ze niet goed genoeg vonden,

MotorheadPhones Overkill Oortjes

De oordopjes zien er uit als pistoolkogels, zoals je kunt zien op de afbeelding. Dit ziet er stoer uit en ook al zijn de oordopjes niet zo groot, het valt wel op aangezien ik er al verschillende opmerkingen over heb gekregen. Samen met het geweven koord waarin de audiokabel is verborgen, is de Overkill een compleet ander ogende koptelefoon dan alle HipHop en dance koptelefoons.

MotorheadPhones Overkill Detail

Een klein puntje van kritiek is wel dat de kabel minder stevig is dan hij lijkt. Een geweven kabel komt sterk en solide over, maar helaas heeft de kabel van de Overkill hetzelfde probleem als zoveel andere headphones; een breuk bij de jack-plug. Laat je dus niet door de look verleiden om er ruig mee om te gaan.

De Remote:
Over de remote kan ik kort zijn. Deze doet uitstekend zijn werk. Doordat de frequenties van de Overkill o.a. gericht zijn op heldere zang, is ook de spraak goed helder. Op de remote bevinden zich een microfoon en één knopje waarmee je kunt opnemen/ophangen en pauzeren/nummer skippen en het volume kunt regelen. Ook dit werkt naar behoren.

MotorheadPhones Overkill Afstandsbediening

Conclusie:
Luister je veel naar muziek waarin veel gitaren, drums, bas en zang voorkomen en heb je liever in-ear headphones dan grote ‘over-het-hoofd’ versies dan is de Overkill echt iets voor jou. Met een adviesprijs van 59,99 euro (49,99 euro voor de Triggers, die geen remote hebben) ben je aardig wat geld kwijt, maar dan heb je wel compleet product dat niet alleen qua sound aantrekkelijk is, maar ook qua look en feel. Wees alleen wel voorzichtig met kabel, want voor je weet heb je een breuk 😉