Review: The Forest (Bioscoop vanaf 17 Maart)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Mooi gefilmd.
  • Natalie Dormer.
  • Occult Japans randje.

• Op sommige punten iets te voorspelbaar.

Als Sara erachter komt dat haar tweelingzus Jess zichzelf heeft afgezonderd in een berucht zelfmoord bos in Japan, haast ze zich om haar te zoeken. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zo ontdekt ze dat het bos een slechte reputatie heeft en door de plaatselijke bevolking gemeden wordt als de pest. The Forest is geregisseerd door Jason Zada met in de hoofdrollen Natalie Dormer, Taylor Kinney en Yukiyoshi Ozawa als de gids Michi.

Aan het begin van haar reis stuit Sara op wat onwillige Japanners die haar van alle kanten waarschuwen voor de Yurai, de geesten van overledenen in het bos. Ze waarschuwen haar vooral het pad niet te verlaten omdat anders de demonen vat krijgen op het verdriet in je hart. In het laatste hotel voor het bos ontmoet Sara de knappe Aiden, een Australische woudloper die op pad is voor een artikel in het tijdschrift waar hij voor werkt. Samen met een gids wil hij wel op zoek naar de zus van Sara en dan wil hij er ook nog een mooi verhaal over schrijven natuurlijk. De gids vindt het maar zozo maar toch gaan ze de volgende dag op weg. Linten in het bos geven aan waar personen heengegaan zijn zodat ze later gevonden kunnen worden door de parkwachters om hen, dood of levend, weer op te halen. Al snel komt Sara voor een paar vervelende momenten te staan die teruggaan naar haar verleden. Uiteindelijk vindt Sara wat ze zoekt, is de parkwacht vertrokken en vraagt ze zich af of Aiden echt wel is wie hij zegt dat hij is.

poster the forestThe Forest scene3

Mening

The Forest mag dan de zoveelste poging zijn van een studio die met een beperkt budget een hit probeert te scoren, het is een aardige mix van Horror en Thriller geworden. De toevoeging van het oosterse element, de berg Fiji in Japan en de daarbij behorende Japanse mystiek werkt een groot deel van de film. Het blijft lekker creepy om oosterlingen allerlei hocuspocus uit te horen spreken en vervolgens te veranderen in een afschrikwekkend monster. Toch is The Forest niet overbevolkt door onguur volk. Het blijft allemaal binnen de perken, iets dat de film juist dat ene beetje sympathie geeft. The Forest zelf is een belangrijk personage in dit verhaal en wordt door de regisseur ten volle benut. Natalie Dormer, die we vooral kennen van haar rol in Game of Thrones, speelt de tweelingzus met veel energie. Het schijnt dat ze ter voorbereiding een echt tripje naar dit fameuze bos heeft gemaakt. De opnames voor de film zijn, gek genoeg, voornamelijk in Servie gemaakt. Aiden, gespeeld door Taylor Kinney, is een aardige onzekere factor en weet er dankzij de regie een paar ongemakkelijke scenes in te gooien. Zijn wisselende karakter zet je meer dan eens op het verkeerde been. De camera beweegt vloeiend door de bomen en zit lekker dicht op de huid van Sara. Het geluid laat horen wat zij hoort en is vaak indringend en daardoor eng op zich. The Forest nodigt je uit voor een flinke wandeling maar onthoud, verlaat nooit het pad…In de bioscoop vanaf 17 Maart.Met dank aan TripleP voor de streaming link.