Review: Mega Man Legacy Collection (3DS)

• Authentiek
  • Retro gevoel

• Geen HD of Remake
  • Hard Mode
  • Echt voor de fan

Zes games met ieder zo’n 30 uur aan gameplay per stuk! Wauw! Dat is Mega veel Mega Man, man!

Mega Man is hét Konami boegbeeld van de jaren ’80 al heette het toen Rockman als ik mij niet vergis. Het springrage robotmannetje met de bionische gun arm stond garant voor veel speelplezier over de hele wereld. Wie vroeger nooit een Mega Man game heeft gespeeld staat grafisch voor een uitdaging, want de game ziet er bijna exact uit zoals de eerste release. Daarnaast is de gameplay gewoon superlastig. De controls zijn gemakkelijk springen, lopen en schieten, maar de levels zelf zijn vanaf het begin gewoon erg lastig. Noem je jezelf een goeie gamer, dan heb je in Mega Man echt een uitdaging.

Story

Twee robotontwerpers Dr. Tomas Light en Dr. Albert Wily creëerde de eerste humanoid Rock samen met  zes andere robots om hen te helpen bij verschillende soorten industriële klusjes zoals de bouw en het werken in extreme omstandigheden. Terwijl Dr. Light alleen werd geprezen voor zijn creaties en Dr. Wily jaloers achterbleef besloot hij om de zes bots te herprogrammeren.  De zes robots stoppen hun huidige klusjes en beginnen met het vervullen van de ambities van Dr. Wily. Rock biedt zich aan om met de robots van Wily de strijd aan te gaan. Gelukkig kent Dr. Light nog een update zodat Rock getuned wordt to de gevechtsrobot die wij vandaag de dag kennen als  Mega Man. De zes Robot Masters die je moet verslaan in Mega Man 1 zijn: Fire Man, Cut Man, Elec Man, Ice Man, Bomb Man en Guts Man.

Gamplay

Mega Man is een run en gun spel. Je speelt een 2D platform spel waarbij je moet rennen, springen schieten, bukken en vooral snel reageren.  Aan het einde van ieder level vecht je tegen een eindbaas, één van de zes Robots van hierboven die worden gepresenteerd als de Robot Master van het betreffende level. Iedere baas heeft een unieke aanval. Zo heeft Cut Man een gigantische…  Schaar 🙂 terwijl Ice Man scherpe brokken ijs op Mega Man spuwt. Wanneer je een Robot Master in de pan gehakt hebt dan krijg je  zijn wapen die je in de rest van de game kunt gebruiken. Dit wapen is dan weer mooi te gebruiken tegen een andere Robot Master als een extra zwakte.  Mega Man 1 bestaat uit tien hoofdlevels, zes voor de Robot Masters en vervolgens vier van het laatste gebied: Dr Wily’s Robot fabriek met iedere fase een baas.

Megaman-Legacy-Collection-4

Mega Man 2

Dr. Wily heeft een nieuw fort gemaakt met een nieuw verfrissend robotleger. Acht nieuwe Robot Masters staan op het punt om de aarde over te nemen in dienst van Dr. W. De andere Doc, Dr. Light is natuurlijk weer te lui om zelf eens wat te doen tegen het kwaad en stuurt wederom Mega Man om de wereldheerschappij van Dr. Wily te stoppen. In Mega Man 2 zijn de Robot Masters: Metal Man, Air Man, Bubble Man, Quick Man, Crash Man, Flash Man, Heat Man en Wood Man.

Mega Man 3

In Mega Man 3 ga je de strijd aan tegen: Needle Man, Magnet Man, Gemini Man, Hard Man, Top Man, Snake Man, Spark Man en Shadow Man. Behalve de bekende acht Robot Masters moet je ook Doc Robot bevechten die alle Robot Masters in mimic speelt. Daarna vecht je tegen Beak Man die vier keer in de pan gehakt moet worden. Dat doe je in een Shadow versie, een Hard versie, Magnet en een laatste keer in de toren van big Wil (Dr. Wily)

Megaman-Legacy-Collection-5

Mega Man 4

In Mega Man 4 is dan eindelijk geen spoor meer te bekennen van Dr. Wily. Natuurlijk is er altijd weer een nieuwe dwaas 🙂 De Russische professor Dr. Cossack schrijft onze beste Dr. Light een brief dat hij zichzelf de beste scientist vindt. Als bewijs stuurt hij een robotleger af op de Dr.Light. Aan Mega Man om dit probleem uit de weg te ruimen.  De Robot Masters zijn: Bright Man,  Pharaoh Man,  Drill Man,  Ring Man,  Toad Man,  Dust Man,  Dive Man,  Skull Man

Mega Man 5

In deel vijf is de broer van Mega Man, Proto Man, er in geslaagd om Dr. Light te kidnappen. Mega Man moet door acht nieuwe Robot Masters heen om zijn baas te bevrijden. De Robot Masters zijn: Gravity Man, Wave Man, Stone Man, Gyro Man, Star Man, Charge Man, Napalm Man, Crystal Man, Dark Man 1, Dark Man 2, Dark Man 3, and Dark Man 4.

Megaman-Legacy-Collection-1

Mega Man 6

Deel zes lijkt onschuldig te beginnen. Er wordt namelijk een Robot Master Tournament gehouden! Alleen kan Mr. X zich niet inhouden en besluit alle deelnemende robots te gebruiken in een poging om de wereld over te nemen. Gelukkig is Mega Man er ook om de volgende Robot Masters uit te schakelen: Blizzard Man, Centaur Man, Flame Man, Knight Man, Plant Man, Tomahawk Man, Wind Man, and Yamato Man.

Mega Man is terug in zijn oude vertrouwde staat op de Nintendo 3DS. Dat is supergaaf én supermoeilijk. Het is grappig om te zien hoe lastig de games vroeger op de gameboy waren. Vooral Mega Man deel 1 is erg lastig. Deel 3 is echt de leukste en prima te spelen. Laat je niet ontmoedigen door de graphics en de hoge moeilijkheidsgraad, want het is echt superleuk om weer eens te spelen. Ga je op vakantie? Heb je dagelijks een lange treinreis of gewoon een supersaaie les? Dan heb je met Mega Man Legacy Collection (3DS) maar liefst zes games in huis voor de prijs van één! Dat is toch gewoon mega, man.

Pluspunten:

• 6 voor de prijs van 1
  • Authentiek