Picture of Henk van Zwam
Henk van Zwam

Review: Jumper Power Banks VIS Jumper

Henk van Zwam beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Breed inzetbaar hulpmiddel
  • Maakt waar wat het beloofd
  • Zowel als starthulp, als powerbank en als lichtbron zeer bruikbaar

THE BAD

  • Voor gebruik als kampeerlamp zijn de ophang/bevestigingsmogelijkheden ontoereikend

De powerbank – of: starthulp – VIS Jumper van Jumper Power Banks wordt geleverd in een handig, solide koffertje, dat gemakkelijk een plaats onder de bestuurdersstoel in de auto kan vinden. Als je de koffer opent, zie je in een uitsparing iets wat op een forse zaklamp lijkt en verder heel veel niets. Schijn bedriegt! Til je het kussen waarin de zaklamp ligt, op, dan vind je daar onder een aantal toebehoren. Deze veelheid toebehoren doet vermoeden dat dit product voor meerdere doeleinden kan worden ingezet.

De meegeleverde toebehoren zijn:

  • Een netlader. Dit is een kleine, schakelende voeding die kan worden aangesloten op wandcontactdozen met spanningen tussen 100 en 240 Volt, 50 of 60 Hz. De adapter heeft enkel een Type C stekker. Deze wordt gebruikt in alle Europese landen, behalve in Groot-Brittannië, Ierland, Cyprus en Malta. (Klik hier voor een lijst van alle andere landen die type C gebruiken).
  • Een 12 Volt laadsnoer voor aansluiting op de sigarenaanstekerplug. De plug heeft een eigen zekering;
  • Een USB-verloopkabel van USB-A naar mini- en micro USB en iPad;
  • Een adapter met 2 accuklemmen en wat elektronica waarmee de autoaccu wordt bijgeladen. Deze elektronica signaleert mogelijke verkeerde aansluiting van de klemmen aan de accu en beperkt de laadstroom zodat de Vis Jumper niet te heet wordt en/of daardoor defect zou kunnen raken.

De stevige aluminium behuizing van de VIS Jumper meet 218 x 52 mm en herbergt, behalve de accu’s:

  • een focusseerbare schijnwerper (continue licht en 2 knippersnelheden);
  • een kampeerlamp (12 LED’s, wit licht in 3 sterktes);
  • een alarmlamp (12 LED’s, 2 snelheden knipperen en continue);
  • een laad/ontlaad indicatie (4 blauwe LED’s);
  • een life-hammer (scherpe stalen punt onder een rubberen dopje);
  • een sterke magneet in de afschroefbare deksel, om de lamp aan een metalen oppervlak te hechten
  • een polsband.

Onder de afschroefbare deksel aan het einde bevinden zich de aansluitingen voor laden en ontladen:

  • Via een kleine ronde plug kan de VIS Jumper worden opgeladen (uit het lichtnet of uit sigarenaanstekerplug in de auto);
  • Via een rond, standaard voedingsplugje, kan er 12 Volt bij maximaal 10 Ampère worden afgenomen;
  • Via een USB plug kan er 5 Volt bij 2 Ampère worden afgenomen;
  • Onder een rubberen dop bevindt zich de aansluiting voor de starthulp/laadadapter voor de autoaccu.

Vis Jumper in gebruik

Als zaklantaarn presteert de Vis Jumper redelijk. Het licht draagt redelijk ver en de focusseerbare bundel stelt je in staat een wat groter gebied uit te lichten of een scherpere bundel voor een wat grotere afstand te creëren. De LED lichtbron verbruikt niet veel stroom, dus de levensduur van één lading bij gebruik als zaklantaarn, is vele, vele uren. De schijnwerper kent verder twee knippersnelheden, waarvan de stroboscoopfunctie dient om een eventuele aanvaller te desoriënteren, alvorens hem met het eind van de lamp een oplawaai cadeau te doen. Bedenk, je koopt dit apparaat vanwege de starthulpfunctie, alle andere functies zijn leuke extra’s.

De kampeerlamp met zijn balk van 12 witte LEDs zal in een kleine tent zijn nut bewijzen. Het was me te koud om uit kamperen te gaan, maar op de donkere zolder gaf het apparaat voldoende licht om een boek bij te lezen. De verlichtingssterkte is in 3 stappen te regelen. In de laagste stand zal de lamp langer branden dan dat uw vakantie duurt. Ik kan u van harte aanraden een werkgever te zoeken die er mee akkoord gaat dat u pas van vakantie terugkeert, als de accu leeg is. Ik kan, bij gebruik als kampeerlamp, maar één nadeel ontdekken: je hebt weinig mogelijkheden om het ding op te hangen: enkel aan het polsbandje of misschien met de magneet aan een stalen buis. Als je lichtgewicht tentje enkel carbon buisjes heeft, gaat dat niet. Verder kun je het rechtop zetten, waarbij de lichtbalk zo’n 10 cm boven de vloer uitsteekt. Nu maar hopen dat de ondergrond van je tentje vlak is…

De alarmlamp is een handig attribuut bij pech: 12 felrode LEDs waarschuwen het overige verkeer. De LEDs kunnen in 2 snelheden knipperen of continue branden. Het gebruik van de alarmverlichting kan natuurlijk ook bij andere voertuigen zijn nut bewijzen, of door een verkeersregelaar gebruikt worden.

De Laad/ontlaad indicatie geeft tijdens het gebruik aan wat de resterende capaciteit van de accu is. Tijdens het laden, zowel uit het lichtnet als uit het auto-boordnet, geeft de indicatie het verloop van het laden en de opgebouwde lading aan. Simpel maar efficiënt en door iedereen te begrijpen.

De life-hammer. Onder een rubberen dopje zit een hardstalen punt verborgen. Samen met het gewicht van de Vis Jumper geeft dit een momentum waarbij elke autoruit kan worden verbrijzeld. Wij hebben dit in het kader van deze test NIET uitgeprobeerd.

De Powerbank functie voldoet uitstekend. De smartphone is, dankzij de 2 Ampère laadstroom redelijk snel op- of bijgeladen. Voor de ronde 12 Volt plug heb ik op dit moment geen functie, maar ik kan me voorstellen dat je daarmee een draagbare radio, een extra lichtbron in de tent, een scheerapparaat of zelfs een 12 V koffiezetapparaat zou kunnen voeden.

Het laden van de Vis Jumper is bij “meegeleverde toebehoren” reeds besproken.

Tenslotte: het gebruik als starthulp

Op de achterzijde van het koffertje staat in het kort, met duidelijke afbeeldingen, hoe de starthulp dient te worden aangesloten en gebruikt.

Het mooiste is natuurlijk om het apparaat uit te proberen bij een auto met bijna lege accu. Maar die had ik niet. Ook de oude, reserveaccu’s in de garage bleken zo goed van lading (gemeten klemspanning, zie “starthulpen, intro “) dat hier met de Vis Jumper niets bij te laden viel. Gelukkig voor de test heeft mijn VW Transporter een kwaaltje. Een sjoemeltje, zogezegd. Als het ’s morgens koud is, en de auto een aantal dagen heeft stilgestaan, krijgt de startmotor de zware dieselmotor met de koude, dikke olie, met moeite rondgedraaid. De eerste omwenteling kost erg veel moeite. Ik ga proberen of de Vis Jumper dit oplost. Dat is dan het bewijs dat de Vis Jumper in precaire situaties een verschil kan maken.

Commentaar bij het filmpje

De spanning van 11,89 V is de klemspanning van de koude accu, contact uit. Een goed geladen accu zou 12,6 V moeten aanwijzen. De spanning is gedaald vanwege kou en doordat stiekeme gebruikers (boordcomputer, klokje, alarmsysteem) de accu blijven belasten. Als het contact wordt ingeschakeld, daalt de spanning tot 10,9 V. Dit komt doordat de gloeipluggen voor de dieselontsteking worden ingeschakeld en op het dashboard allerlei lampjes gaan branden. Tijdens de eerste startpoging (let op het geluid: de motor draait moeizaam rond) daalt de spanning kort tot 8,5 V.

Als de Vis Jumper is aangesloten, loopt de klemspanning op tot 12,06 V. De starthulp wordt parallel op de boordaccu aangesloten: rood + op + en zwart – op – van de boordaccu. Let op: verkeerd om aansluiten kan brand veroorzaken. De elektronica in de Vis Jumper behoort dit te voorkomen, maar ik wil niet uitproberen of dit werkt.

Dan volgt de tweede startpoging. De spanning zakt tijdens de start nog maar tot 9,09 V maar je hoort dat de startmotor aanzienlijk vlotter ronddraait. Vis Jumper maakt inderdaad een verschil! Als de motor eenmaal loopt, loopt de spanning op de accu op tot 14,09 V als gevolg van de werking van de auto-dynamo.

Conclusie

Weet je dat je een minder goede accu in je auto hebt, koop dan een nieuwe accu. Da’s handiger dan ’s morgens in de kou prutsen met een starthulp. Voor mensen die in noodsituaties een goed stuk hulpgereedschap ter beschikking willen hebben, is de Vis Jumper een aanrader. Ga je op wintersport, dan kan het apparaat ook zijn diensten bewijzen, als je auto een paar dagen tot aan de daklijst in de sneeuw heeft gestaan. Één tip: bewaar de Vis Jumper dan wel in je warme hotelkamer. Bewaar je hem in de auto dan zou de koude ook de capaciteit van de Vis Jumper wel eens flink hebben kunnen doen afnemen. De Vis Jumper is verder een degelijk gemaakt apparaat waarover goed is nagedacht. Aanrader!

2 reacties

  1. maar wat is nu de capaciteit van powerbanks. 5000, 10000, 12000 enz zeggen geheel niets over capaciteit zonder vermelding van de soanning.
    Als er b.v. 12 volt uit komt maar er ziiten li-ion batterijen in van 3,6 v gelden die dan voor de caoaciteits berekening? Waarschijnlijk wel want klink veel beter dan 1/3 van die capaciteit bij 12 volt.

  2. Beste Wim,
    De capaciteit van een cel of een samenstel van cellen (= batterij of accu) wordt uitgedrukt in Ah (Ampère per uur). Verkopers van powerbanks drukken de capaciteit graag uit in mAh (mili Ampère per uur = 1/1000 Ah), dan lijkt het meer.
    Als voorbeeld: een autobatterij van 12 Volt heeft een capaciteit van 40 Ah. Dat wil zeggen dat hij gedurende 1 uur een stroom kan leveren van 40 Ampère. Of gedurende een 1/2 uur een stroom van 80 A. Of gedurende 10 uur een stroom van 4 A. Daarna is de accu leeg.
    Bij in serie geschakelde cellen, bepaalt de cel de capaciteit, immers, dezelfde stroom loopt door alle cellen. Alleen de klemspanning wordt groter. 10 cellen van 1,2 V in serie levert 12 volt, maar de stroom/capaciteit wordt bepaalt door de enkele cel.
    Bij parallelschakeling blijft de klemspanning gelijk aan die van één cel, maar neemt de capaciteit toe. Parallelschakelen van cellen doen we normaal niet, omdat cellen nooit exact gelijk zijn qua klemspanning en de ene cel spanning zou kunnen gaan leveren aan een zwakkere cel in plaats van aan de belasting. Dit effect gebruiken we overigens wel in geval we de Vis Jumper op de autoaccu aansluiten.
    Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.