Review: Life (Blu-Ray)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Sterke cast, ook zonder Ryan Reynolds
  • Zeer spannend
  • Genoeg extra's

Lastig hoor, een film in de markt zetten waarvan de titel vooral bekend is van natuurseries. En dan nog een ijzingwekkende sci-fi thriller presenteren ook. Maar wat is het een knaller geworden…

We zijn op het ISS, niet al te veel tijd verder van nu. De mensheid is duidelijk begonnen met plannen om Mars te koloniseren en de mensheid is al in staat om hologrammen te projecteren. Er is een zonde onderweg van Mars richting ISS. In die zonde zitten bodemmonsters van de grote rode planeet. Meteen in deze openingsscène gaat het al mis. De zonde wordt beschadigd door ruimtepuin en lijkt niet meer te besturen. Hij zal rakelings langs het ISS schieten en in de dampkring verbranden. Het is aan techneut Rory Adams (Ryan Reynolds – Deadpool, Green Lantern, Van Wilder) om met de robotarm van het ruimtestation de zonde op te vangen. En daar krijgt hij maar één kans voor.

Eenmaal binnen, wordt de pers wakker. Zeker wanneer ze het eerste leven vinden tussen de monsters. Een levensvorm waarvan de cellen verschillende functies combineren. Zowel de zenuwfuncties als spieren. Een levensvorm die kan groeien. Op de grond mag een basisschoolkind de levensvorm een naam geven; Calvin. Vernoemd naar haar katholieke school. Maar Calvin blijkt al snel alles behalve goedaardig te zijn en legt de ongetwijfeld vrij dure acteur Ryan Reynolds als eerste om. Ondanks dat het team de nodige maatregelen heeft bedacht om zich tegen de kwade levensvorm te beschermen, blijkt Calvin snel te leren en zich zo razendsnel aan zijn omgeving aan te kunnen passen. Zijn belangrijkste voedingsbron blijkt uit vloeistoffen te komen. Van koelvloeistof tot bloed. Het maakt Calvin allemaal niet zo uit.

Ik geef het meteen toe. Sinds de eerste Alien films is een film over buitenaards leven niet meer zo spannend geweest. En de crew van life heeft duidelijk ook naar de Alien films gekeken om eenzelfde claustrofobische thriller te creëren. Zelfs het snoetje van Calvin heeft bij het openklappen iets weg van good old Alien, al is Calvin hoofdzakelijk wit en ziet hij er qua lichaam meer uit als een kwal. Bovendien, Calvin doet niet echt zijn best om zich te verstoppen. Hij wil vreten en laat zich door niets tegenhouden. De bemanning van het ISS krijgen ook aan de lopende band nieuwe uitdagingen waar ze helemaal niet op zijn getraind en ook dat helpt de spanning enorm oplopen. Tijdens de 104 minuten durende film laat regisseur Daniel Espinosa geen moment het tempo inzakken en houdt je op het puntje van je stoel… al is de slotscene wel enigszins voorspelbaar. Die is precies zoals deze film af zou moeten sluiten om een eventueel vervolg mogelijk te maken.

Qua cast zien we een etnisch gevarieerde samenstelling zoals we die mogen verwachten op het ISS. Geen super bekende gezichten op Ryan Reynolds na, maar die is toch vlot dood. En dan is het aan de rest van de cast om een indrukwekkend acteerspel neer te zetten. Iets waar ze kennelijk niet al teveel moeite mee hebben. Vooral de strijd tussen protocollen en menselijke emoties is erg sterk aanwezig. Ze moeten iets niet doen, weten het, vinden een reden, doen het toch en shit….

Life is afgeladen met extra’s. Ten eerste levert Sony Pictures een UV code mee. Daarmee kun je deze film op ieder apparaat downloaden en streamen. Daarnaast zijn er natuurlijk verwijderde scenes, maar ook korte docu’s over hoe je een claustrofobische film als deze opbouwt, hoe Calvin ontwikkeld tot een monster etc. Sony heeft het schijfje dus erg netjes opgeleverd.

Heb je de trailer gezien, dan heb je in grote lijnen misschien al wel de film gezien maar… dat maakt niet uit. Life grijpt je toch en houdt je vast terwijl Calvin zijn zoektocht naar meer voedsel start in het station en haar bemanning één voor een probeert leeg te zuigen.

Life (Blu-Ray) kopen