Review: Dragon Blade (Blu-Ray/DVD)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 2.5 sterren.

• Mooi geproduceerd.
  • Jackie Chan is in vorm.
  • 3D effecten zijn goed.

• Slecht script.
  • Slechte acteerprestaties.

Chinees/Amerikaanse actiefilm met Jackie Chan, John Cusack en Adrien Brody. Geregisseerd door Daniel Lee. Het verhaal speelt zich 2000 jaar geleden af in een China dat overheerst wordt door chaos ontstaan door de verscheidenheid aan volkeren. Allemaal proberen die te profiteren van de zijderoute die een belangrijke economische ader door het land vormt. Chan die de film mede geproduceerd heeft speelt commandant Huo An die een eenheid aanvoert die rust moet brengen op de route.

Door een list van binnenuit wordt hij beschuldigd van verraad en wordt verbannen naar de Ganzen Vesting. Een vervallen stad die door gevangen weer moet worden opgebouwd. Ondertussen zwerft er door de woestijn een romeinse Centurion genaamd Lucius gespeeld door Cusack. Hij is zijn vaderland ontvlucht met een kroonprins om uit handen te blijven van Tiberius gespeeld door Brody. Huo An en Lucius worden vrienden en samen gaan ze de strijd aan met Tiberius. Volkeren smelten samen, steden worden afgebouwd en veldslagen gewonnen.

BRpackDBposterDB

Mening

Deze 65 Miljoen dollar kostende Chinees/Amerikaanse productie oogstte in China veel lof. Ook commercieel werd het in die regio een groot succes. In Amerika kon de film geen potten breken en verdween hij na twee weken uit de bioscoop ‘straight to DVD’. Voor de liefhebber van Jackie Chan en zijn vechterskunsten is het een vermakelijke film. De vecht scenes zijn dik in orde en er is zelfs een beetje ruimte voor humor op zijn bekende wijze. Waar ik moeite mee had was het belabberde scenario en dito acteerprestaties. En waarom moet er zo’n vervelend huil kind in de film? Geen idee en het kind zelf ook niet denk ik. En dan de Amerikaanse Top A lijst Acteurs John Cusack en Adrien Brody. Daarvan kun je alleen maar zeggen dat ze blij mogen zijn met het zeer beperkte succes op eigen bodem. Hun werk is echt plichtmatig en ze durven met droge ogen ook nog te zeggen dat ze onder de indruk waren van het prachtige script. Dàt noem ik nog eens acteurs! Zijn er dan geen leuke dingen te melden behalve Jackie Chan? Nou, de aankleding en het camerawerk zijn uitstekend. De 3D effecten prima en je kunt met een gewillig oog duidelijk zien dat er hard door de crew is gewerkt om van ‘Dragon Blade’ een mooie, onderhoudende film te maken. Slechte acteerprestaties en beroerde plotwendingen kunnen echter niet weggepoetst worden in deze twee uur durende ‘China War Epic’.

screenshotDB

Op de Blu-Ray versie vind je een Making Of en een Behind the Scenes. Ook kun je nog enkele liederen apart beluisteren. Verder is de film er te zien in 2D en 3D. ‘Dragon Blade’ is verkrijgbaar bij o.a. bol.com en Wehkamp. We danken Badass promotie voor het recensie exemplaar.