Review: The Jungle Book (vanaf 14 April in de bioscoop)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Levensecht gemaakt.
  • Spannend met humor.
  • Lieve kleine wolfjes.
  • Bill Murray als Baloo.

• Engels pratende dieren? Mwoah, ik weet het niet.

Met stemmen van; Scarlett Johansson, Idris Elba, Christopher Walken, Bill Murray en de laatste (stem) rol van de onlangs overleden Garry Shandling. Geregisseerd door John Favreau naar het wereldberoemde verhaal van Rudyard Kipling. Disney flikt het nogmaals en probeert het nu nóg beter te doen. Deze magistrale verfilming van Kiplings The Jungle Book over het jongetje Mowgli dat terecht komt in de Jungle en daar dankzij de panter Bagheera door een wolvenpack wordt opgevoed  is spectaculair, modern kijkvoer voor het hele gezin.

Het verhaal is zogezegd natuurlijk voor iedereen bekend maar voor diegene die zich hier nog niet mee bezig hebben gehouden een korte samenvatting. Mowgli, een klein Indiaas jongetje wordt op een gruwelijke manier wees en dwaald vervolgens doelloos door het bos. Daar wordt hij opgevangen door Bagheera, een nette en goed opgevoede panter die hem naar een groep wolven brengt om daar te worden opgevoed door Raksha. De wolven accepteren hem maar dan moet hij ook wel wolf worden, vindt ook hun leider Akela. Mowgli komt echter onder de aandacht van de tijger Shere Khan die hem wel een lekker hapje vindt.

scene3 JB

De leiders van de wolven besluiten daarop dat het voor het jongetje te gevaarlijk wordt om bij hen te blijven en Mowgli gaat weg. Hij beleeft avonturen met een slang (Kaa) en een reuze Orang Oetang; King Louie en wordt gered door de beer Baloo. Als Mowgli later hoort dat Akela vermoord is door Shere Kahn omdat hij niet bij de wolven gebleven is wordt hij boos en verdrietig tegelijk en besluit wraak te gaan nemen. Dit is zo ongeveer het verhaal.

scene JB1

mening

The Jungle Book is een wervelende show met perfecte plaatjes van een super detaillistische jungle en diens bewoners. Rudyard Kipling kan tevreden vanuit het hiernamaals terugkijken op hoe de makers zijn omgegaan met het verhaal. Het is mij niet duidelijk hoeveel invloed de regisseur hierop heeft gehad maar er zitten elementen in The Jungle Book, zoals gedichten, liedjes en bepaalde karakters die rechtstreeks uit het originele boek zijn overgenomen. De stemmencast is zoals je kunt zien indrukwekkend en ze vervelen daarom ook geen moment. Leuk om dankzij deze techniek ook te kunnen zíen dat Bill Murray zijn stem aan Baloo heeft geleend. Het levert een paar karakteristieke Murray scenes op als hij zeurt om honing en wordt lastig gevallen door mede jungle bewoners bijvoorbeeld. In India is The Jungle Book als dank en eerbetoon aan Kipling een week eerder in de bioscopen verschenen. De beelden die je ziet in de film zijn allemaal door de computer gemaakt op basis van foto’s van de natuur van India, eigenlijk is alleen het jongetje echt. Naar verluidt duurde het 5 uur per frame om Baloo te ‘renderen’ (opslaan) omdat hij zo enorm gedetailleerd gemaakt is. Het enige puntje van kritiek dat ik zou kunnen verzinnen is het feit dat het toch een beetje raar blijft om naar Engels pratende dieren te kijken in een film die zó realistisch is. Dat achterwege latend is het een lust voor het oog en een feest der herkenning in een fantastische achtbaanrit door de jungle van India. The Jungle Book draait vanaf 14 April in de Nederlandse bioscopen in een prachtige originele 3D versie. Dank aan Disney voor de uitnodiging voor de persvoorstelling.