De Vrije Basisschool Sint-Maarten in Sijsele is een samenwerking aangegaan met het eveneens Vlaamse IT bedrijf Loqutus om de activiteit van haar leerlingen te onderzoeken. De basisschool zet hier activity trackers voor in.

Voor deze samenwerking heeft de school drie groepen van 40 leerlingen beschikbaar gesteld die met perioden van een week om en om de tracker dragen om zo hun bewegingen te indexeren. Hierdoor krijgt de basisschool een goed inzicht in de fysieke prestaties van leerlingen buiten de gymzaal en kunnen relaties tussen prestaties van leerlingen op en buiten school worden getrokken. Ook de uitspraak ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ is voor de basisschool op deze manier te toetsen.

Natuurlijk wilden wij bij GadgetGear.nl weten wat Locutus met de gegevens doet, dus hebben we even contact opgenomen. De firma is immers geen filantropische instelling. Toch lijken er goede bedoelingen te zijn. Locutus gebruikt deze case vooral om te leren op basis van de binnenkomende data van de leerlingen. Het gaat dan ook vooral om het ervaring opdoen met het rapporteren over dergelijke data.

Voor Locutus wordt de identificatie van de data teruggebracht tot de ID’s van de verschillende activity trackers. Namen van de leerlingen zitten wel in dezelfde database, maar zijn alleen zichtbaar voor ouders en leerlingen zelf. Ook de school krijgt in eerste instantie de data geanonimiseerd binnen, maar kan bij uitschieters wel een aanvraag doen naar de identiteit van de leerling om zo data aan elkaar te kunnen koppelen (dus niet enkel op groepsniveau) en wellicht een bijsturingstraject inzetten.

Op dit moment hebben ouders alleen toestemming gegeven voor het bijhouden van stappen in combinatie met afstanden (voor afstanden is de GPS data belangrijk). Locutus geeft aan dat het ook mogelijk is om de slaap van leerlingen te tracken, maar dat dit nog niet aanstaat. Locutus sluit niet uit dat het bedrijf deze data wel zal gaan verzamelen, maar alleen in overeenstemming met de ouders van de leerlingen.

Het tracken van slaap zou zeer interessante data voor het onderwijs kunnen opleveren. Zeker wanneer data aan individuele leerlingen gekoppeld is. Wanprestaties in de schoolbanken zouden gelinkt kunnen worden aan slaapproblemen. Blijkt deze relatie echt te bestaan, zouden school en ouders op zoek kunnen gaan naar de oorzaak en deze kunnen aanpakken.

Natuurlijk zou je kunnen stellen dat ouders heel goed op de hoogte zijn van bedtijden van leerlingen en deze ‘even’ kunnen aanpassen, maar wat als de leerling al op tijd naar bed gaat? Onrustige momenten in de nacht zouden kunnen wijzen op psychische problemen, maar ook op fysieke problemen die voor ouders nauwelijks inzichtelijk zijn. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre ouders geïnteresseerd zijn om ‘hun opvoeding’ op deze manier te laten toetsen.

De tracker zelf bevat zowel een stappenteller als een GPS ontvanger en kan op een enkele acculading een maand gebruikt worden. De school zal de data van de trackers wekelijks verzamelen en uploaden. De tracker bevat voor de leerlingen visuele feedback op basis van een LED ring.

Ook die LED ring is een factor die zal meespelen in de prestaties van de leerling. Doordat een leerling niet vele weken achtereen de tracker draagt, zal de aanwezigheid van de tracker altijd een speciaal moment zijn. Bovendien zijn de LED’s confronterend met betrekking tot de prestaties die op die dag zijn geregistreerd. Het is dus maar de vraag of er genoeg gewenning zal zijn om de fysieke prestaties in beeld te brengen die echt tot de normale situatie behoren. Doordat er geen permanente groep met trackers is, zal het niet mogelijk zijn om te weten te komen of er daadwerkelijk een verschil is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.