Review: Chappie (Blu-Ray)

• Goed verhaal
  • Leuke karakters
  • Veel leuke extra's

Ice Cube vinden we al jaren in films en series. Eminem kreeg met 8 Mile zelfs een film over zijn jeugd en met Chappie is het de Zuid-Afrikaanse rapformatie Die Antwoord die mag stralen met één van de meest vertederende politierobots van deze eeuw.

Als het gaat om politierobots is de vergelijking met Robocop (2014) al snel getrokken, maar daarmee zou ik je ook op het verkeerde been zetten. Robocop is immers een bikkelharde actiefilm en dit is een film van Neill Blomkamp die eerder met District 9 (2009) en Elysium (2013) indruk wist te maken. De enige filmrobot die enigszins in de buurt komt is Number Five uit de Short Circuit films (1986). Maar genoeg over welke robot nou het dichtst bij Chappie komt. Het gaat niet om de robot, maar om het verhaal.

Blomkamp neemt ons opnieuw mee naar Zuid-Afrika. Dit keer naar Joburg, of Johannesburg voor iedereen die niet van de straat komt. Het Johannesburg van 2016 wel te verstaan en kennelijk is dat een technologisch hoog geëvolueerde stad geworden. In de stad staat een bedrijf genaamd Tetravaal waarbinnen twee teams strijden om de oplevering van nieuwe politiemacht. Dat wil zeggen, streden. De nieuwe scouts zijn robots die volledig autonoom werken en politieagenten ondersteunen in hun strijd tegen keiharde criminelen. De scout is een uitvinding van Deon Wilson (Dev Patel) en staat haaks op de Moose (een soort oorlogsmachine zoals we uit Robocop kennen) van Vincent (Hugh Jackman). Hoewel deze oorlogsmachines zeer gevaarlijk lijken, worden ze aangestuurd door een mens en hier zit natuurlijk een enorme knipoog naar Robocop.

Ondertussen zien we van alles gebeuren in de film. Vooral met de robot die Chappie gaat worden. Zo heeft Deon in het geheim nieuwe software ontwikkeld die robots een ziel moet geven. Wanneer Chappie wordt afgeschreven omdat hij teveel schade heeft opgelopen, is deze robot het beoogde testmodel van Deon, maar hij wordt samen met de robot ontvoerd door Die Antwoord. De rappers blijken rasechte criminelen met bijbehorende plannen voor Deon en Chappie.

Wanneer Deon toch zijn software in Chappie weet te zetten, blijkt Chappie te reageren als een nieuwgeboren baby en dat speelt meteen in op de moedergevoelens van Yo-Landi Visser (Yo-Landi Visser) terwijl Deon zich als vader gaat ontwikkelen. Ninja (Ninja) heeft hele andere plannen.

Waar Blomkamp’s District 9 het verhaal over de apartheid in Afrika op een andere manier belichtte, gaat het onderliggende verhaal van Chappie over de pedagogische discussie nature vs. nurture. Aanleg vs. Opvoeding en de ideeën dat ieder kind als onbeschreven blad wordt geboren. Maar dan in een leuke avondvullende film ;-).

De Blu-Ray van Chappie staat boordevol leuke extra’s. Blomkamp en Sony hebben duidelijk hun best gedaan. De meest opvallende en interessante extra gaat over de vormgeving van het karakter van Chappie. Hoe vermeng je de ‘straattaal’ en bijbehorende gedrag met het beeld van een kind gevangen in het lichaam van een robot. Erg interessant

Iets bijzonders

En dan heeft Sony Pictures nog haar best gedaan om echt iets bijzonders te maken ter aanvulling op de film. Iets heel bijzonders exclusief voor filmliefhebbers.

De Nederlander Ewoud van Duijn heeft in opdracht van Sony een 3D print gemaakt van de buste van Chappie. Deze print komt uit het Verenigd Koninkrijk. Welke techniek gebruikt is, is onbekend, maar het beeldje komt duidelijk niet uit een goedkope printer want daarvoor is hij veel te glad en met veel te veel details geprint. Ik vermoed dat het om een vorm van keramiek gaat.

De buste van Chappie is in Nederland gespoten met een metallic glans laklaag (RAL 5008) en de linker antenne is met de hand oranje geverfd. In totaal zijn er 48 genummerde exemplaren gemaakt. Deze zijn verspreid over Nederland, België en Duitsland. Als je fan bent van deze film, heb je kans dat je via eBay een model tegenkomt. Één ding is zeker, dat zal niet 35/48 zijn. Die blijft hier op kantoor ;-).

District 9 had een prachtige onderliggende boodschap en dat maakte Blomkamp in eens wereldberoemd. Hoewel Elysium in zekere zin over de slavernij ging, werd het vooral een goede actiefilm. Dit maakt Chappie de eerste echte Blomkamp film sinds District 9 en wat mij betreft de eerste Blomkamp film die echt om een vervolg vraagt. Onze tip voor dit weekend.

Chappie is nu verkrijgbaar, onder anderen via bol.com.