Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

IFA: AllPlay speakers serieuze bedreiging voor Sonos

Sonos is de pionier op het gebied van multi-room audio. Ook ik ben nog altijd heel erg blij met de speakers die ik hier in huis heb staan. Toch lijkt het erop dat Sonos komend jaar het vuur aan de schenen zal worden gelegd. Qualcomm blijkt met haar AllPlay technologie zoveel partners (o.a. Lenco, Panasonic, Monster, LG, Denon, FON, Clint Digital en Altec Lansing) te hebben verzameld, dat zelfs de goedkoopste speakers functioneel completer zijn dan wat Sonos momenteel kan bieden.

Zo is het om te beginnen heel goed mogelijk om speakers van verschillende merken te gebruiken. Ze hebben namelijk allemaal hetzelfde protocol. Zolang ze binnen hetzelfde netwerk aangesloten zijn, zijn ze allemaal op dezelfde manier aan te sturen.

Het maakt in theorie dan ook niet echt uit welke AllPlay app je gebruikt. Met de app van Lenco zou je de speakers van Monster kunnen aansturen en andersom. Dit geeft ook andere ontwikkelaars de ruimte om zelf met goede apps te komen. Oké, bij Sonos zijn ook al heel wat third party apps te vinden, maar nu zitten ontwikkelaars niet meer aan één merk vast en is de markt daarmee een stuk groter.

Lenco-PlayLink

En dan de hardware. Oké, Sonos speakers klinken enorm goed. Merken als Panasonic en Monster weten echter ook wel hoe je goede speaker maakt. Merken als Lenco krijgen bovendien de ruimte om ons te verbazen. De standaard chipset die ze gebruiken heeft bovendien meteen al een groot aantal voordelen.

Waar Sonos op WiFi toch echt beperkt is tot het drukke 2.4GHz spectrum (daar zitten bluetooth en je magnetron ook al), schakelen AllPlay speakers zonder problemen over op het snellere en stabielere 5GHz. Ook het streamen van bluetooth audio is bijna overal beschikbaar waardoor je ook het geluid van dat ene leuke YouTube filmpje over de speakers mag knallen. Iets wat bij Sonos alleen via de analoge ingang op de duurdere speakers kan. Oja, die analoge ingang zullen de meeste AllPlay speakers ook standaard hebben omdat ook dat op de chipset gewoon aanwezig is.

De chipset die de fabrikanten bij QualComm inkopen is qua mogelijkheden dan ook extreem volledig in vergelijking tot de huidige hardware van Sonos. Waarom toch Sonos? Sonos heeft natuurlijk jarenlange ervaring in het opbouwen van multi-room audionetwerken. De support op de speakers is geweldig en de mensen aan de andere kant van de telefoon hebben buitengewoon veel productkennis. Duidelijk het voordeel van de specialist. Sonos doet immers niets anders.

Hoewel het voor Sonos gebruikers niet heel interessant zal zijn om nog over te stappen op een ander (Sonos werkt immers niet samen met het AllPlay netwerk), zal het voor beginners een stuk lastiger worden om vol overtuiging voor Sonos te gaan. Sonos zal sneller moeten innoveren en flexibeler moeten worden om op lange termijn in de race te blijven.

Lenco’s AllPlay speakers

Lenco introduceerde tijdens de IFA officieel haar PlayLink 4, PlayLink 6 en PlayConnect systemen. De PlayConnect stelt je in staat om klassieke audiosystemen met het AllPlay netwerk te verbinden terwijl de PlayLink 4 en PlayLink 6 volledige AllPlay speakers zijn. De PlayLink 4 gaat €199 kosten. De PlayLink 6 gaat voor €299 weg terwijl de PlayConnect €149 gaat kosten.

Lenco-PlayLink

Monster’s SoundStage

Monster knalt de AllPlay markt in met haar SoundStage speakers. Het gaat om de S1 ($200), de S2 ($300) en de S3 ($400). Monster richt zich met haar SoundStage speakers duidelijk meer op de high-end markt dan Lenco. Als bonus hebben deze speakers ook nog optische ingangen om zo direct aan je high-end blu-ray player te worden gehangen. Monster start de verkoop eind oktober. Naar verwachting zal Albert rond die tijd een review van de speakers van Monster publiceren.

Monster-Audio-Soundstage

GadgetGear reviewer Albert Zeeman heeft de meeste draadloze multiroom systemen op de IFA kunnen beluisteren. Zijn enthousiaste sms aan de redactie:

Monster gaat de markt op zijn kop zetten. Wat klinkt Soundstage fantastisch voor een ongelooflijk scherpe prijs!” zegt al voldoende. Monster kon de twee kleine versies al laten horen in een ruimte exclusief voor pers en dealers. De grote versie speelde nog niet. “Monster introduceert deze producten hier op de IFA om in Europa nog te profiteren van de kerstverkopen. Eerder wachtte Monster met nieuws tot de CES in januari, maar we zullen vaker op de IFA nieuws gaan introduceren. Het moment past gewoon veel beter in de verkoopplanning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.