• intuïtief
  • extra geheugen voor iphone5
  • accu duur
  • usb lader

• opschonen iPhone geheugen ontbreekt in app

Vanaf vandaag is het geheugen van de iPhone 5/5s uit te breiden dankzij de Mophie SpacePack. Dit is een hoesje met extra batterij én extra geheugen. Lees onze ervaringen na 1 dag gebruik.

mophie-space-pack-trioMophie heeft een lange historie met goede iPhone accu packs. Misschien wel de meest verkochte accu hoes is de JuicePack van Mophie. Een fraai vormgegeven en nauw sluitende iPhone5/5s hoes met extra batterij duur. De iPhone5(s) gaat dankzij de JuicePack een hele dag mee als interview recorder en foto/film camera op beurzen. Zonder zo’n JuicePack haal je met een iPhone echt het einde van een drukke interactieve werkdag niet zonder opladen. De JuicePack geeft extra accu duur en laad ook nog eens met een gewone micro USB lader op.

foto 2De opvolger van de JuicePack is de SpacePack. Deze slimme hoes is niet alleen een extra accu, maar nu ook geheugen opslag voor de iPhone5(s). In de behuizing zit een 16GB of 32GB chip verwerkt. Een IOS app communiceert draadloos met de hoes en kan geheugen tussen de iPhone en de hoes uitwisselen. Het geheugen in de hoes komt dus niet direct in de iPhone beschikbaar, maar de oplossing van Mophie is wel bijzonder elegant en het beste wat waarschijnlijk mogelijk is. Het geheugen is  beschikbaar in de Mophie app SPACE. Start de app en de software vraagt het zilveren knopje op de achterkant van de hoes in te drukken. Meteen herkent de app het geheugen. De eerste keer dat het geheugen met je telefoon koppelt,  kan je de hardware registreren. De app rubriceert alle content in het hoesgeheugen op categorieën foto; video; muziek; documenten en overige bestanden. Via een USB kabel is de hoes en iPhone 5(s) op te laden. Het geheugen in de hoes toont op de Mac en PC als geheugenkaart. Sleep muziek, foto, films etc naar dit geheugen en middels de app kan je de bestanden openen, mits er een geschikte app voor op de iPhone staat. De meeste bestanden openen prima. Even snel wat films meenemen om op reis te bekijken is nu echt een fluitje van een cent.

foto 3De SpacePack is pas echt interessant als je het beperkte geheugen van je iPhone5(s) wilt uitbreiden. De SYNC functie zorgt dat de camerarol geheel gekopieerd wordt op de SpacePack. Daarna kan je de camerarol op de telefoon leegmaken en heb je waarschijnlijk weer heel veel ruimte voor apps etc. beschikbaar. Het is jammer dat de Mophie app niet de camerarol opruimt na een succesvolle kopie van de camerarol. Een wens die we gelijk gemeld hebben via de feedbackknop in de app. Nu moet je handmatig alles van je iPhone verwijderen nadat het gekopieerd is na de SpacePack.

foto 1Wanneer je bijlagen in je email ontvangt, zijn die vanuit de mail app direct op te slaan op het externe geheugen in de SpacePack. Filmen en fotograferen kan ook direct naar dit externe geheugen. Naast extra geheugen en gebruiksgemak, biedt de SpacePack ook wat bescherming. Alle content op het geheugen van de SpacePack is te beveiligen met een pincode. Via een email procedure krijgt de SpacePack gebruiker een unieke code. Na intikken van deze beveiligingscode, kan je een eigen pincode instellen. Deze code is dan nodig wanneer je de SpacePack aan Mac/PC koppelt om bestanden te lezen of toe te voegen. In hoeverre dit écht bescherming biedt zal spoedig blijken nu de eerste units uitgeleverd worden en dit door hacker getest kan worden.

Voor wie een 16GB iPhone5(s) gebruikt en behoefte heeft aan meer geheugen, is de SpacePack een absolute aanrader. De software werkt bijzonder intuïtief en probleemloos. De functie die beter helpt met vrijmaken geheugen op de telefoon door media te verplaatsen naar de SpacePack, mag nog verbeterd worden. De perfecte afwerking en vrijwel naadloos functioneren van hardware en software, maken de SpacePack een absolute aanrader.

16GB SpacePack (incl. accu) kost 149 Euro en 32GB kost 179 Euro. Een JuicePack met enkel de slimme accu kost 99 Euro.