Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de Pioneer AVIC-F940BT met 4 sterren.

The Good
  • Zeer goed geluid
  • Duidelijke spraak
  • Zeer veel aansluitmogelijkheden
  • Goed in te stellen
  • Losneembaar frontje
The Bad
  • Menu's zijn niet heel logisch
  • Kaartupdates zijn zeer prijzig

Pioneer is al jaren één van dé merken als het gaat om in-car entertainment. Met de AVIC-F940BT heeft Pioneer een voorzichtige stap gedaan in de wereld van de apps. Dit doet ze met behulp van de AppRadio Mode die beschikbaar is voor iOS apparaten.

Design

Binnen het design van de AVIC-F940BT heeft Pioneer het 6,1 inch touchscreen de hoofdrol gegeven. De bediening met fysieke knoppen is links van het touchscreen geplaatst en deze knoppen zijn zo klein mogelijk gehouden.

Aan de bovenkant zit de CD/DVD-speler van de AVIC-F940BT. Inderdaad, het is ook mogelijk om films op de AVIC-F940BT af te spelen. Ideaal wanneer je met de kinderen op de camping bent. Naast de DVD-speler zit ook nog een micro-SD slot. Pioneer heeft niet voor een gewoon SD slot gekozen en dan kan te maken hebben met het grotere formaat van die kaartjes.

Het deel van de bediening onder de volumeknop kan worden verwijderd. Ideaa, want tot de komst van dit systeem waren de Pioneers lustobjecten voor menig junkie. De kans dat de AVIC-F940BT nu nog uit jouw dashboard wordt getrokken is dus een heel stuk kleiner.

Ook leuk is de mogelijkheid om de verlichting van het systeem aan te passen. Niet dat ik iedere dag een ander kleurtje wil, maar het is wel mooi dat de kleur van de verlichting van de knoppen aansluit bij de kleur van de bediening van het dashboard.

Display

Hoewel de hele wereld overgaat op capacitieve touch screens (denk aan dat van jouw smartphone of tablet), heeft Pioneer bij de AVIC-F940BT toch voor een drukgevoelig WVGA display gekozen. Hoewel je kunt zeggen dat dit oude techniek is omdat Pioneer nog niets met multi-touch kan doen, komt het er in de praktijk vooral op neer dat je minder snel per ongeluk acties op het scherm uitvoert.

AVIC_F940BT_left_Medium_GB3

Aha by Harman

Pioneer kan veel, maar weet dat samenwerken met andere bedrijven ook de nodige voordelen voor een goed entertainmentsysteem met zich mee kan brengen. Één van de voordelen is de samenwerking met Harman op het gebied van streaming media. Via de Aha Radio dienst van Harman is het mogelijk om naar internet radio te luisteren en podcasts naar binnen te halen. Dit gaat gewoon via de bluetooth verbinding van jouw smartphone.

Carkit by Parrot

Parrot is een enorm sterk merk wanneer het gaat om het bouwen van carkits. De samenwerking met Parrot zorgt er dan ook voor dat de AVIC-F940BT met vrijwel iedere smartphone kan samenwerken. Daarnaast is het geluid over zowel de speakers als de microfoon van de AVIC-F940BT mooi zuiver. Dialogen zijn dus erg goed te volgen. De Parrot carkit kan 5 verbindingen onthouden en kopieert alle contacten netjes naar de AVIC-F940BT toe.

Kaarten by Navteq

Ook de kaarten voor de AVIC-F940BT komen van een partner. In dit geval Navteq, wat eigendom is van Nokia. Standaard krijg je toegang tot de kaarten van 44 Europese landen met text-to-speach navigatie aanwijzingen. Deze zijn gewoon in het Nederlands.

POI’s by Google & ViaMichelin

Standaard is de AVIC-F940BT afgevuld met 6,9 miljoen POI’s (points of interest). Deze zijn afkomstig uit de databases van Google en ViaMichelin. Via de NavGate Feeds software van Pioneer kun je deze zelf verder uitbereiden.

Integratie met de auto

Ook qua integratie heeft Pioneer de nodige samenwerkingen bij de AVIC-F940BT. Zo is het op bepaalde Volkswagen en Ford modellen zo dat de status van de klimaatregeling en parking assist zichtbaar is op de AVIC-F940BT. Bij onze VW Golf 6 was dit helaas niet het geval. Ook is het mogelijk om de bediening op het stuur van Volkswagen met de AVIC-F940BT te verbinden.

Heb je een ND-BC5 of ND-BC20PA camera, dan is deze ook met de AVIC-F940BT te verbinden zodat je op het display kunt zien wat er achter de auto gebeurt.

Voor muziekliefhebbers

Zoals je van Pioneer mag verwachten, staat muziek centraal bij een in-car entertainment systeem als deze. De AVIC-F940BT is uitgerust met een 4x 50Watt MOSFET versterker, maar er zijn nog drie powered PCA-pre uitgangen waar je zelf de nodige versterkers en speakers aan kunt hangen.

De AVIC-F940BT is uitgerust met een 8-bands equalizer waarmee je het geluid naar eigen voorkeur kunt afstemmen. Met behulp van een optionele microfoon kun je het ook aan de AVIC-F940BT zelf overlaten. Helaas heb ik dat niet kunnen testen.

Muziek luisteren op de AVIC-F940BT

En dan nu, de ervaring met de AVIC-F940BT. Muziek en navigatie zijn duidelijk de belangrijkste onderdelen van de AVIC-F940BT geworden. Via de mode-knop is snel tussen de twee te schakelen. De interface om muziek mee te luisteren steekt best goed in elkaar. Alleen het zoeken naar radiozenders is wat lastig. De knoppen op het scherm zijn te klein waardoor je de auto echt even langs de kant moet zetten. Daar staat tegenover dat het wisselen tussen geprogrammeerde zenders wel weer heel gemakkelijk gaat.

Qua geluid ben ik niet ontevreden. Sterker nog, het geluid is een stuk beter dan van de standaard Volkswagen radio die in de Golf 6 past. Vooral de equalizer gaf mij veel plezier omdat ik hiermee het maximale uit de beschikbare speakers kon halen.

Navigeren met de AVIC-F940BT

Op het gebied van navigatie valt nog wel heel wat te verbeteren. Text-to-speach is duidelijk evenals het aangeven hoe ver je van een afslag zit en wat de eerstvolgende acties op de weg zullen zijn. Dit heeft Pioneer echt heel goed uitgewerkt.

Waar ik meer problemen mee heb is de hele menustructuur er omheen. De AVIC-F940BT is echt even wennen, want opties zitten lang niet altijd op de juiste plek. Zelfs het invoeren van een adres moet in een andere volgorde dan ik van de meeste systemen gewend ben. Normaal gaat dat van groot naar klein: eerst land (vaak al geselecteerd), dan stad, straat en nummer. Het invoergebied van Pioneer begint met de straat. Niet handig omdat hij kijkt naar de stad waar je bent. Door meteen met de stad te beginnen en daarna de straat los je dit zelf op. Dat kan dus beter.

Het enige echte nadeel qua navigatie blijft echter het updaten van kaarten. Waar je bij TomTom, Mio en andere merken tegenwoordig onbeperkt updates krijgt, of deze voor enkele tientjes afkoopt, kost een update bij Pioneer nog steeds snel €150. Niet meer dan deze tijd.

Bellen met de AVIC-F940BT

Ik vertelde het al, dialogen zijn zeer goed te voeren op de AVIC-F940BT. Iedere telefoon kan bovendien 1000 contacten in de AVIC-F940BT zetten. Handig!

Gesprekken aannemen kan gewoon via het touchscreen van de Pioneer, maar als je een SmartWatch van Sony hebt (voor alle Androids), doe je dit gewoon vanaf de pols. Een mooi duo dus. Pioneer stelt spraak wel belangrijker dan navigatie aanwijzingen. Je moet tijdens gesprekken dus wel op je scherm letten om te voorkomen dat je een afslag mist. Een piepje ter attentie o.i.d. was hier wenselijk geweest. Ik heb meer dan eens tijdens een goed gesprek een afslag gemist.

Conclusie

Qua interface kan het allemaal wel wat duidelijker. Sommige veelgebruikte instellingen, zoals het wisselen van telefoon, zitten gewoon te ver weggestopt en ook het instellen van een adres kan gewoon handiger. Dat neemt niet weg dat de kwaliteit van de navigatie zelf, de muziek en zelfs de hands-free functies wel echt op het niveau is dat je van Pioneer mag verwachten.

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.