Review: New Super Luigi U (Wii U)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3 sterren.

• Mooie set nieuwe levels
  • Eindelijk een platformer voor de hardcore spelers
  • Luigi blijft een grappig karakter

• Te moeilijk voor jonge gamers

Sinds afgelopen week is de eerste DLC voor New Super Mario Bros. beschikbaar in de Nintendo eSHop en in de echte gamestores. Het is namelijk de eerste DLC die ook zonder de originele game gespeeld kan worden. De afgelopen dagen rende ik me suf in deze heerlijke uitbreiding.

Waar Mario zonder problemen iedere uitdaging aangaat, is Luigi over het algemeen lui en een beetje neerslachtig. Wanneer zijn broer even weg is en de prinses wederom in handen van Bowser lijkt te vallen is het toch echt aan Luigi om de problemen op te lossen.

In de wereld van Luigi heeft Nintendo bestaande levels opnieuw uitgevoerd en meteen een stuk lastiger gemaakt. Daarbij gaat het vooral om de level layouts en niet zozeer om de vijanden en eindbazen. Daarnaast is de gameplay van Luigi net iets anders dan van Mario. Dit ben ik natuurlijk al een tijdje gewend van de vele andere Mario games waarin ik als Luigi kan spelen. Luigi komt bij het rennen wat langzamer op gang, maar kan veel verder en hoger springen dan zijn kleine broertje.

Veel levels in New Super Mario Bros zijn ontworpen voor snelheid en dat lijkt ook bij de nieuwe levels nog het geval. Daar zit hem dan ook een groot deel van de moeilijkheid. Nog nooit ben ik in een Mario titel van Nintendo in de eerste wereld geconfronteerd met een time-out omdat ik te langzaam ben en al helemaal niet meerdere keren. Daarmee lijkt New Super Luigi U een echte hardcore platformer te zijn geworden die voor de doorgewinterde gamer erg leuk zal zijn, maar minder toegankelijk is voor jonge spelers.

Toch probeert Nintendo dit een beetje op te lossen met de introductie van Nabbit. Dit nieuwe karakter is vrijwel onsterfelijk en daarmee een vreemde verschijning op het toneel.

New Super Luigi U is zonder twijfel de moeilijkste Mario game sinds het verschijnen van The Lost Levels. Hoewel New Super Luigi U een mooie uitdaging met zich meebrengt voor oudere gamers, zal het jonge gamers vooral frustreren omdat ze naar verhouding weinig succeservaringen op zullen doen tijdens het gamen. Hierdoor ligt de score in deze review lager dan bij andere Mario games.