Review: Gravi (PC/MAC)

• Leuk concept

• Doet niets nieuws
  • Lelijke graphics
  • Slecht sounddesign
  • Beperkte soundtrack

Gravi schotelt de speler een ouderwetse puzzel-platform game voor, maar dan met een twist. De makers beweren dat hun game dit genre naar een nieuw niveau zal tillen. Kunnen ze deze belofte inlossen?

Het concept achter deze platformer is simpel: Je speelt met ‘Gravi’  (een blauwe bal gevormd uit energie) waarmee je een weg moet vinden door een ondergrondse ruimte vol met valkuilen. Het vermijden van obstakels doe je door het gebruik van zwaartekracht.

Ballenspel

Bij nagenoeg alle puzzel-platformers kun je lopen, springen en enkele acties verrichten. Dat kan het gebruik van objecten in de omgeving zijn (zoals Limbo), het hanteren van een wapen of een combinatie van beide. Gravi gooit maar één wapen in de strijd waarmee je de levels doorgrond: Een energiebal die je kunt afschieten tegen een muur of object, waarmee je een digitaal touw creëert om te slingeren over obstakels. Je gebruikt dit ook om jezelf naar plekken te hijsen waar je met lopen niet kunt komen. In deze platformer kun je dus niet springen, maar bereik je hetzelfde effect met het gebruik van deze energiebal en de zwaartekracht.

Gravi screenshot 01

Verslavingsmiddel

Het begin van deze game was even doorbijten: Niet omdat de leercurve zo hoog ligt, maar omdat je door de lelijke graphics heen moet kijken. Nee, voor de artistieke waarde speel je deze game niet: Wel voor de verslavende werking ervan. Naarmate je het gebruik van de energiebal en het slingeren in de vingers hebt, ben je al snel vele levels verder zonder op de klok te kijken. De game biedt naarmate hij vordert steeds meer uitdagende levels en je voelt de verplichting om ze te voltooien.

Gebroken

Toch weet deze platformer niet lang te charmeren. De manier van voortbewegen is leuk en de game werkt verslavend, maar er zijn talloze beter uitgewerkte puzzel-platformers beschikbaar. Zo doet Gravi op audiovisueel gebied niet haar best interessant te blijven. Buiten de koddige graphics om blijft de muziek vele levels door hetzelfde en veranderd pas na tien levels (de game bestaat uit 40 levels!). De muziek is weliswaar uit te zetten, maar dit komt de sfeer van de game niet ten goede. Er missen namelijk vele geluidseffecten van objecten en dat zorgt voor een leeg gevoel. De constant lage bastoon van je door energie gevormde personage klinkt meer als een bromvlieg en irriteert daarbij al snel.

Gravi screenshot 02

De makers van Gravi hebben een verslavende platformer afgeleverd met een simpele opzet. Helaas hebben ze hun beloftes niet kunnen waarmaken en heeft deze game het genre niet naar een hoger niveau weten te tillen. De game doet in feite niets nieuws en kent een slecht audiovisueel karakter. Hierdoor mis je als speler het gevoel daadwerkelijk iets te beleven. De game is weliswaar voor een zacht prijsje beschikbaar (€ 7,99) via Desura (een concurrent van Steam), maar zelfs voor dat bedrag is er heel wat beters te koop.

De volledige versie van Gravi zal op elk moment beschikbaar moeten zijn via Desura. De game is in afwachting voor de beschikbaarheid op Steam.