Heb je een paar jaar geleden nog duizenden euro’s uitgegeven aan een gaming rig, zijn de prestaties anno 2024 dramatisch. Toch gloort er hoop aan de horizon voor iedereen met verouderde gaming hardware. Unity heeft Unity 6 voorzien van een enorme berg optimalisaties, waardoor veel taken tot 50% efficiënter worden uitgevoerd. Hierdoor kunnen in theorie games die geconverteerd worden, beter draaien op oudere hardware.
De nieuwe Unity 6 is met name handiger in het verplaatsen van workloads van de CPU richting de GPU. Hierdoor hoeven ontwikkelaars minder taken tussen de twee te verdelen. Denk bijvoorbeeld aan de vraag hoeveel er gerenderd moet worden buiten beeld. Voorheen moest de CPU daar over nadenken en moest de GPU maar wat harder werken en zaken buiten beeld toch alvast deels renderen. In 6 mag de GPU zelf daar over nadenken, waardoor er minder onnodige rendering plaats zal vinden. Dit kan een 50% lagere workload opleveren voor gaming hardware. Dit is namelijk maar een van de vele voordelen waar de GPU beter wordt ingezet voor de juiste taken. ook zit er een nieuwe upscaler in voor games in lagere resolutie. Ook die moeten nu veel beter gaan presteren.
Wie zich overigens afvraagt wat er met de originele naam Unreal Engine is gebeurd… zoek eens naar de nieuwe Unreal Tournament 😉