Review: Terra Nova (DVD)

• Goed doordachte verhaallijn
  • Prachtige special effects
  • Open einde

• DVD 2 is niet zo heel spannend
  • Zelf een einde maken is niet zo gemakkelijk als het lijkt

Het komt nauwelijks voor, dat ik aandacht besteed aan een DVD release. Gewoon omdat de extra’s doorgaans niet heel indrukwekkend zijn. Toch maak ik voor de Steelbook van Terra Nova graag een uitzondering.

Op 26 september 2011 ging Terra Nova in première. De eerste uitzending duurde maarliefst twee uur. Heel wat anders dan de overige afleveringen die ongeveer 45 minuten duren. Het is dan ook niet vreemd dat de eerste DVD in deze Steelbox enkel afleveringen 1 en 2 bevatten.

Het verhaal achter Terra Nova is bedacht door de Brit Kelly Marcel. Hoewel het idee was om meerdere seizoenen te maken, koos Fox hier niet voor. De serie bleek te duur om voort te zetten. Daarom mag Fox dan ook op de Steelbook zetten dat het de volledige serie betreft. Hoewel de laatste aflevering een suggestie doet voor een vervolg, mag je dat er met behulp van de code in de steelbox zelf bij bedenken.

Het Verhaal

Terra Nova is de Latijnse benaming voor ‘nieuwe aarde’. Een term die Steven Spielberg bij het maken van deze serie wel heel letterlijk heeft genomen. De aarde zoals we die nu kennen, is namelijk verziekt door de mens. De aarde is uitgeput en een ontdekking op Hope Plaza moet de mensheid in staat stellen om met een schone lei te beginnen.

Op Hope Plaza is namelijk een ontdekking gedaan die de mensheid in staat stelt om door de tijd te reizen. Nee, dit wordt niet het zoveelste verhaal over tijdreizen. Ze kunnen namelijk maar naar één moment, 85 miljoen jaar geleden. Tussen de dinosaurussen. Doordat het een andere tijdstroom betreft (lees: dimensie) hebben acties in het verleden geen effect op de toekomst. Dit geeft Steven Spielberg veel meer ruimte om met de verhaallijnen in de serie te spelen.

Het verhaal voor de hoofdpersonen begint in 2149. De familie Shannon heeft drie kinderen gekregen en, om overbevolking tegen te gaan, is dat één teveel. Vader Jim is bovendien zelf politieagent en zou beter moeten weten. Kort na het begin wordt de familie dan ook overvallen door agenten opzoek naar de jongste telg. Vader Jim verdwijnt in de gevangenis en om het complex te maken, wordt moeder Elisabeth uitverkoren om in een pelgrimstocht naar het verleden af te reizen. Er is echter één probleem… Ze mag maar twee van de drie kinderen meenemen en moet ook haar man achterlaten in de toekomst….

Je snapt dat het de familie toch lukt om met de pelgrimstocht mee te gaan (anders zou de serie een beetje kort zijn). In de afleveringen die volgen op de opening, leren ze al snel het kamp Terra Nova en haar inwoners kennen. Toch gaat dit op een behoorlijk rustig tempo. Van uitzending 3 tot en met 5 krijg ik zelfs het gevoel naar een soort van CSI te kijken omdat deze afleveringen weinig bijdrage aan de rode draad van Terra Nova.

Vanaf de zevende uitzending slaat het helemaal om. Het verhaal van Terra Nova en de oude aarde krijgt nu echt vorm en begint ook echt spannend te worden. Hier begint de serie echt weer te leven en geniet je van 5 intense afleveringen.

Maar dan het open einde… zoals ik al schreef, heeft men gekozen om de serie niet voort te zetten. In plaats daarvan bevat de Steelbox een kaartje met een code. Een code waarmee je zelf een slot voor de serie mag bedenken en op YouTube zetten.

Terra Nova Unboxed

Wanneer je de code op de site van Terra Nova invoert, krijg je een zip bestand van ongeveer 142MB. Deze bevat veel afbeeldingen en geluiden. Een pdf bestand vertelt je dat je met MovieMaker (PC) of iMovie (Mac) aan de slag moet om jouw eigen slot te monteren. Eerlijk is eerlijk, dit is voor mij echt te lastig. Ik had de verwachting dat Fox hier ook echt een tooltje voor had waarmee je door een aantal keuzes te maken zelf een filmpje te zien kreeg. Voor iedereen die wel zijn of haar liefde in het monteren van video’s vindt, kan ik me voorstellend dat dit wel heel erg leuk is.

De serie leverde niet genoeg op voor een vervolg. Dat is jammer, want Terra Nova blijkt een geweldige serie. Zelfs op een ‘DVD’ zijn de beelden waanzinnig mooi. Het idee van Fox dat eigenaren van de Steelbox een eigen einde aan de serie kunnen maken is ook erg leuk, al moet je wel een beetje handig zijn met MovieMaker of iMovie. Ben je dit niet, dan heb je er niets aan.