Review: Journey (PS3)

• Sterk gevoel van emotie
  • Mooi vormgegeven graphics
  • Geluid op filmniveau!
  • De harmonie van beeld en geluid
  • Kort maar krachtig

• Geloof het of niet: Geen!

Geef toe: Je moet ballen hebben om tussen al het geweld van shooters en RPG’s door met een game te komen welke lijdt onder een spraakgebrek. ‘ThatGameCompany’ kweekte die ballen en schenkt ons Journey.

Hoe beschrijf ik deze game zonder spoilers te geven? Tja, dat is in het geval van Journey een moeilijke. Dit is een game waarin je, je het liefst zonder enige voorkennis op wilt storten om hem optimaal te ervaren. Toch ga ik een poging wagen.

Zintuigen

Zoals ik al aangaf lijdt de game onder een spraakgebrek. Er wordt namelijk geen woord in gesproken. Ook teksten (buiten de aanduidingen van je controller om) schitteren van afwezigheid. Hoe kan dit dan ooit een interessante game zijn? Simpel: Door audiovisueel gezien slim op onze zintuigen in te spelen.

Visueel orgasme

Bij het starten van de game wordt al snel duidelijk dat we hier met een grafisch sterke titel te maken hebben. De belichting en animaties van de woestijn waarin je, je bevind zijn geloofwaardig genoeg om je het gevoel te geven dat het zand elk moment uit je televisie komt stuiven. Effecten zoals de hard blazende wind alsook de animaties van stoffen objecten (zoals het gewaad van je personage) zijn sterk vormgegeven. De makers hebben er dan ook alles aan gedaan om je een visueel orgasme te bezorgen, zodat je een onvergetelijke reis kunt meemaken.

Beeldspraak

Zonder aanwijzingen in de vorm van tekst zal je verwachten dat er onduidelijkheid gaat ontstaan over het doel van de game. Dit is absoluut niet het geval. Door het slim positioneren van de camera en een uitmuntend leveldesign weten de makers je nooit op het verkeerde pad te brengen. Het beeld spreekt als het ware vanzelf. Hierdoor wordt het doel om met je personage een reis naar de top van de berg te maken versterkt.

Ingeslagen bliksem

Het zijn niet de prachtige graphics, maar vooral het geluid dat als de bliksem in mijn ruimte sloeg. Niet eerder heb ik een game gespeeld die zo effectief met haar geluid omgaat als Journey. De geluidseffecten en de soundtrack spelen fantastisch mee met wat het beeld je voorschotelt. De memorabele reis die Journey je wilt schenken wordt daarbij ook nog eens versterk door surroundgeluid op filmniveau. De game geeft je nooit het gevoel dat de muziek en geluidseffecten misplaatst zijn.

Journey weet je een onvergetelijke reis te bezorgen doormiddel van een fantastische audiovisuele uitwerking. De game kent geen moeilijke puzzels of opdrachten, zodat je echt het gevoel krijgt een overweldigende reis door de wereld van Journey te maken. Voor €12,99 kun je de game exclusief vanuit de Playstation Store downloaden waarna je ongeveer twee uur lang aan de reis van je leven kunt beginnen.