Review: DiRT Showdown (PS3/X360/PC)

• Lekker sfeertje
  • Prachtige graphics
  • Uitgebreide multiplayer
  • Veel verschillende evenementen

• Singleplayer is te makkelijk
  • Racenet moet nog groeien om echt een waardevolle toevoeging te zijn

Wat was ik er een waanzinnig fan van. Destruction Derby op mijn PSone. Hoewel de game wel vervolg kreeg, werd de game nooit succesvol genoeg om nog echt op te vallen op de andere consoles. Met de release van Dirt Showdown grijpt Codemasters terug naar de spectaculaire onderdelen van het racen waaronder mijn favoriet. Destruction Derby…

De Spinoff

De rallyserie van Codemasters loopt al langer en begon ooit met de wereldberoemde rallyrijder Colin McRae. Na Colin McRae: Rally 2005 verscheen Colin McRae DiRT. Nadat Colin in 2007 met een helikopter verongelukte verlegde Codemasters de naam naar DiRT en met de release van DiRT Showdown probeert Codemasters de fans te verassen met allerlei niche-vormen van autosport. Een gewaagde, maar wat ons betreft zeer gewaardeerde zet van het team.

De Intro

Wanneer we de game starten, vliegen we boven de woestijn van Nevada. Het is donker en in de verte zien we luchtballonnen en vuurwerk. We komen dichterbij en horen het gebrul van de wagens die met elkaar in gevecht zijn. We zien een aantal spectaculaire aanrijdingen en voor we het weten worden we achter het stuur van onze eigen wagen geplaatst. We raken in gevecht met een aantal andere coureurs, maar binnen no-time liggen we voorop in de race. We lopen wat schade op, maar ondanks de deuken weet het autootje ons toch over de finish te trekken.

Ken Block

Nu Colin McRae helaas uit het veld is verdwenen, heeft Codemasters een nieuwe held aan DiRT weten te verbinden en wel Ken Block. Zijn wagens zitten in de game en op bepaalde momenten zal je het ook tegen Ken Block opnemen. In tegenstelling tot de echte wereld, kan je hem in DiRT wel verslaan ;-). De momenten dat je tegen hem of met zijn wagens gaat racen, gaat het ook echt om stunts die je moet maken en niet het slopen van tegenstanders.

De gameplay van DiRT zit prima in elkaar. Codemasters is trouw aan de button-layout die het al eerder in de serie introduceerde. Die steekt logisch in elkaar waardoor je het racen en het gebruiken van boosts snel in de vingers zal hebben. Deze boosts zijn overigens wel nieuw voor DiRT Showdown. Deze gebruik je om je auto korte tijd te versnellen en dat helpt je weer om spectaculaire stunts te maken.

Qua soundtrack doet DiRT het ook lekker. De game bevat maarliefst 46 tracks uit allerlei genres. Welk genre ook op staat, alle tracks sluiten lekker aan bij het ruige racen in de game. Ook de effectgeluiden zijn goed gekozen. De wagens hebben echt een eigen karakter. Je kan goed horen of je in een rallywagen zit of in een slopertje. Ook de reacties van het publiek zijn goed uitgewerkt.

Multiplayer

Showdown kent ook een uitgebreide multiplayer. Een onderdeel waarvan ik eerder op de PC al een voorproefje kreeg. Naast online is het ook mogelijk om gezellig splitscreen te racen. Het online deel is nauw verbonden met Codemasters Racenet waarover je verderop meer leest.

In multiplayer staan een groot aantal racemodi op je te wachten. Je kan kiezen uit gewelddadige wedstrijden als Rampage, 8-Ball en Knockout en zijn er de Trickrush en Head-2-Head. Hierin rij je in normale wagens en is het de bedoeling om niet alleen als eerste de finish te bereiken, maar ook om stunts uit te voeren.

De DiRT Showdown Ervaring

Codemasters introduceert niet alleen de meest spectaculaire autosporten in DiRT Showdown, maar zet ze ook nog op spectaculaire wijze neer. Natuurlijk vinden de races voornamelijk in Amerika plaats en daar is alles natuurlijk over the top. Verwacht dus veel vuurwerk en lollige/opschepperige commentaren tijdens de wedstrijden. De modellen van de wagens waarin je rijdt zijn erg goed nagemaakt, maar we hadden ook niet anders verwacht van een ontwikkelaar als Codemasters.

Crashback

Nieuw in DiRT is de Crashback optie. Deze is beschikbaar voor iedereen die zijn of haar YouTube account aan de game heeft gekoppeld. Wanneer je een enorm spectaculaire crash neerzet, kan je op de R1-knop (PS3) drukken. Op dat moment zal een replay gemaakt worden en deze zet de Playstation op jouw YouTube account.

Codemasters Racenet

Steeds meer games krijgen een eigen sociaal netwerk. Denk aan Call of Duty (Elite) en Battlefield 3 (Battlelog). Codemasters Racenet moet het network voor de racegames van Codemasters worden en deze DiRT is de eerste game die hier gebruik van gaat maken. De site geeft je veel informatie over jouw eigen prestaties en over speciale wedstrijden die op dat moment gereden kunnen worden. Hoewel Raenet leuk is, is het nog niet iets dat ik regelmatig zou checken. Het mist nog wat aantrekkingskracht.

DiRT Showdown is een heerlijke, verfrissende titel in het racelandschap. Ik ben altijd al voor iets meer spektakel achter het stuur en deze game vervult zo’n beetje al mijn wensen. Aan de ene kant kan ik lekker driften en donuts maken met Ken Block, aan de andere kant kan ik de wagens van tegenspelers lekker aan gort rijden in een destruction derby. Ja, dit is een game waar ik onbewust heel lang op heb gewacht.