Review: Soulcalibur 5 (PS3 – X360)

• Lekker logge gameplay
  • Aardig wat characters
  • Veel uren gameplezier door het verbeteren van je combo's

• Niet erg boeiend verhaal
  • Dat ook nog eens vrij apart verteld wordt
  • Sommige oude personages mis je toch wel

Soulcalibur is een serie die al heel wat jaartjes meedraait in de gamewereld. Het eerste deel uit de serie (Soul Edge) stamt alweer uit 1996. De vraag is dus of een serie die zijn roots al zover terug heeft liggen vandaag de dag het gamepubliek kan bekoren. Al helemaal als ontwikkelaar Project Soul aangeeft met Soulcalibur 5 de serie een reboot te geven.

Verhaal:

Voor het verhaal van Soulcalibur moet even terug gegaan worden naar het begin van de serie. Er is het zwaard Soul Edge, een zwaard met een kwade macht in zich en er is de Soulcalibur, een zwaard met een heilige macht. Door de jaren zijn er verschillende Soulcalibur games geweest met steeds weer andere verhaallijnen, maar er is altijd de strijd tussen Soul Edge en Soulcalibur. Dit gegeven staat ook weer aan de basis van Soulcalibur 5. Het is een reboot van de serie en de ontwikkelaar heeft er dan ook voor gekozen om dit spel 17 jaar na Soulcalibur 4 af te laten spelen. Dit zorgt ervoor dat er veel oude characters inzitten, maar ook een hele hoop nieuwe, met in de hoofdrol Patroklos en zij zusje Pyrrha. Zij vechten tegen het kwaad (Malfested) en worden daarbij geholpen door Soulcalibur, die Patroklos heeft uitgekozen tot zijn eigenaar.

Gameplay:

Vaak is het verhaal bij een vechtgame niet zo interessant. Het is niet voor niets een vechtgame en je zult dus aan de slag willen. Gewoon even lekker knokken. Wat de gameplay betreft is er dan ook niets te klagen. Door de vele personages is er genoeg afwisseling in vechtstijlen en er kan natuurlijk weer eindelijk geoefend worden op de combo’s. Een beetje kunnen spelen is namelijk iets heel anders dan het spel meester zijn en online mee kunnen komen met de betere spelers. Uren, dagen en maanden kun je er aan spenderen om je combo’s nog strakker te krijgen en anderen nog minder de kans op een overwinning te bieden. Het vechten met zwaarden en een aantal andere wapens is ook een erg welkome afwisseling tussen andere recente vechtgames als Street Fighter 4, Tekken of King of Fighters. Het brengt een heel ander soort gameplay (over het algemeen wat trager) met zich mee, maar voelt wel lekker ruw en hard.

Conclusie:

Soulcalibur 5 is een waardige reboot van de serie. Ik denk dat het spel veel nieuwe fans kan trekken door de vrij lage instapdrempel, maar aan de andere kant ook de diepgang kan bieden voor fans van het eerste uur. Zit je favoriete charactar er niet meer in, dan is er bijna altijd wel een nieuw personage met ongeveer dezelfde vechtstijl. Het verhaal is niet heel boeiend en zullen sommigen misschien zelfs wel helemaal overslaan, want waar je dit spel voor koopt is voor het pure vechten. Dit vechten kun je tot in den treuren blijven doen; alleen of samen met een vriend of de bank en offline of online. Dit natuurlijk tot je de combo’s met je favoriete character zo beheerst dat je in de top van rankinglists staat.