Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de Philips Homerun Robotstofzuiger FC9910 met 3 sterren.

The Good
  • Navigeert als de beste
  • Handige afstandsbediening
  • Dubbele borstel
  • Goede accu
The Bad
  • Relatief lage zuigkracht
  • Zeer foutgevoelig


In navolging van de iRobot 581 hadden we de afgelopen weken de Philips Homerun over de vloer. Philips is sinds 2011 met robotstofzuigers bezig en heeft met de Homerun een stofzuiger geïntroduceerd die alle technische snufjes aan boord lijkt te hebben. Of hij ook naar verwachting zuigt, dat lees je in deze review.

Wat is een robotstofzuiger?

Robotstofzuigers zijn (in de meeste gevallen) platte ronde schijven die door je huiskamer navigeren en ondertussen al het vuil dat ze tegenkomen meteen opzuigen. Ze werken zelfstandig en zijn over het algemeen zo te programmeren dat ze ook hun werk kunnen doen wanneer niemand thuis is. Ze beschikken ook over een basisstation waar ze zelf naartoe kunnen navigeren om zichzelf op te laden.

Hoewel het zelfstandig werken van de robot een sterk pluspunt is, bevat hij door zijn formaat over het algemeen een relatief kleine stofbak die je afhankelijk van de vervuiling zeer regelmatig moet legen. De kracht van de robots zit hem dan ook in het bijhouden van de vloer en niet het schoonmaken van extreme hoeveelheden vervuiling.

Uitrusting

In de doos van de Homerun vinden we naast de Homerun zelf de lader met netstroomsnoer, het basisstation, een forse lithium-ion accu, twee borstels, reservefilters, een afstandsbediening en bijbehorende batterijen. De borstels zijn zowel voor de linker- als de rechterkant van de machine, het gaat dus niet om reserveborstels.

Installatie

Wanneer je de Homerun uit de doos haalt, moet je hem nog wel even in elkaar zetten. Je keert hem om en aan de onderkant bevestig je de twee borstels en je klikt de accu op haar plaats.
Ook het basisstation en de lader moeten op elkaar worden aangesloten. Omdat de Homerun een hekel heeft aan losse snoeren is het mogelijk om een deel van het overtollige snoer in het basisstation zelf op te rollen. Daarna is het nog een kwestie van het basisstation op een plaats neerzetten waar de Homerun voldoende ruimte heeft om er naartoe te navigeren.

Werking

Philips heeft voor de Homerun goed naar de concurrenten gekeken, dat blijkt wanneer we de onderkant van de Homerun in detail bekijken. Aan de voorkant treffen we dan de twee zijborstels aan. Deze vegen het losse stof naar het midden van de machine. Na de wielen zien we dan ook een brede, stevige borstel die al het losse en vastzittende vuil naar binnen helpt zuigen. Door het gebruik van twee zijborstels in plaats van één vergroot Philips het effectieve oppervlak van de Homerun.

Navigatie

Zodra je de Homerun aanzet, valt hij meteen op door de manier waarop hij door je kamer navigeert. De meeste stofzuigers indexeren de ruimte door tegen objecten aan te stoten en de ruimte ertussen te calculeren. Philips pakt het slimmer aan.

De Homerun is namelijk uitgerust met een camera die foto’s van het plafond maakt. Hierdoor kan de Homerun in nette banen door je kamer navigeren en is de kans dat hij een stuk overslaat zeer klein. Het nadeel is dat de Homerun niet in het donker kan navigeren. Je zal dus altijd voor daglicht moeten zorgen. Dat hij een licht plafond nodig heeft, wil niet zeggen dat hij moeite heeft om onder tafels, stoelen en bedden te zuigen. De Homerun neemt dergelijke hindernissen zonder enig probleem.

Een ander slim stukje techniek zijn de sensoren voorop de Homerun. Hoewel de Homerun over een stootsensor beschikt, bevat hij ook een soort van parkeersensor. Hierdoor stoot de Homerun relatief weinig tegen objecten aan. Hij zal zelfs de gordijnen met rust laten. Iets waar andere robots gewoon doorheen zouden rijden. Stoot hij toch ergens tegenaan, dan vangt een bumper van rubber de stoot op. Dit voorkomt krassen op de Homerun en op het meubilair. Een slimme keuze dus.

Aan de voorkant vinden we op de bovenste rand ook nog drie hoogtesensoren die zeer nauwkeurig meten of de Homerun onder obstakels door kan rijden. Onze verwarming was drie millimeter hoger dan de Homerun en hij rijdt er zonder moeite onder door. Aan de onderkant van de Homerun vinden we overigens nog een tweetal sensoren voor de valdetectie. Die voorkomen dat de Homerun van de trap valt.

Accuduur

Philips kiest ook voor kwaliteit als het om de accu gaat. Waar we in de iRobot nog een ouderwetse nikkel-metaalhydride accu (NiMH) aantroffen, kiest Philips netjes voor een lithium-ion accu. Het voordeel is dat de accu veel langer meegaat en geen last heeft van het geheugeneffect bij tussentijds laden. De accu heeft ongeveer 3 uurtjes nodig om volledig opgeladen te worden en kan daarna ruim anderhalf uur mee.

Afstandsbediening

Het bedieningspaneel van de Homerun bevat niet al te veel knoppen. Voor het instellen en bedienen van de Homerun is de afstandsbediening zowel belangrijk als zeer comfortabel. Naast het instellen is het ook mogelijk om de robot op afstand te bedienen. Dat is handig wanneer je een bepaald plekje goed schoon wilt hebben, maar praktisch is het niet omdat de Homerun niet heel snel beweegt. In de praktijk dus vooral iets waar kinderen veel plezier aan zullen beleven.

Programmeren

Zoals gezegd is het mogelijk om de Homerun zijn werk te laten doen wanneer je zelf niet thuis bent. Je programmeert hem dan in om op een bepaald tijdstip met zijn ronden te starten. Dit herhaalt de Homerun iedere dag. Het is dus niet mogelijk om verschillende tijden per dag en verschillende dagen in te programmeren. In de praktijk zet je hem dus aan wanneer je vertrekt zodat je in een schoon huis terugkomt.

Linux

Voor de techneuten onder ons hebben we nog een leuk gegeven. De Homerun draait op Linux. Onder de kap vinden we een USB aansluiting en Philips levert een boekje bij de Homerun met alle informatie over de Linux installatie op de machine. Je kan dus zelf met de software aan de slag (als je daar handig genoeg voor bent).

De Prestaties

Hoewel de technieken in de machine fantastisch bedacht zijn, vallen de uiteindelijke prestaties toch een beetje tegen. Natuurlijk ben ik enorm tevreden met de navigatie van de Homerun. Dat heeft Philips zo goed onder de knie dat geen andere robot daaraan kan tippen, maar daar blijft het wel bij.

In tegenstelling tot de iRobot die we eerder testte, laat de Homerun groter vuil relatief vaak liggen. Dit komt mogelijk door de zeer grote en hoge zuigmond waardoor de Homerun snel aan zuigkracht verliest. De Turbo Modus zou extra zuigkracht moeten leveren, maar het uiteindelijke verschil lijkt nihil.

Een ander probleem zijn de grote hoeveelheid foutmeldingen. Het komt regelmatig voor dat ik bij thuiskomst de Homerun ergens met een error zie staan. In de meeste gevallen gaat het om E2, de vloerdetectie. De Homerun denkt dan uit het niets ineens op een onregelmatig vloeroppervlak te staan waardoor hij niet verder durft. Uitzetten en dan weer activeren lijkt het probleem vaak op te lossen, maar zeker op een tegelvloer kan de Homerun krampachtig gedrag vertonen. Aan de ene kant kan het zijn dat de tolerantie in de software te laag is, aan de andere kant kan dit door stof veroorzaakt worden. Voor het voorwiel zitten stofborstels en deze zitten weer tussen de sensoren waardoor stofwolken ontstaan die het zicht belemmeren. Dit is overigens ook het moment dat ik een handig handvat mis zoals ik onder anderen op de iRobot vond. Je moet de Homerun nu iedere keer aan de onderkant vastpakken wat minder hygiënisch is.

Een ander probleem is E8, de sluiting van de stofbak. Hoewel deze naar mate je de Homerun meer gebruikt wel wat toleranter zal worden, geeft hij zeker in het begin vaak aan dat de stofbak niet geplaatst is. Het blijkt dat je de twee gele klemmetjes dan zeer goed moet aandrukken. Iets wat nogal wat kracht kost waardoor de Homerun zich elimineert voor senioren. Gelukkig heeft de ontwerper wel goed over de omgang met errors nagedacht. Onder de klep van de stofzuiger vinden we een errorlijst met uitleg en een schoonmaakborsteltje.

Conclusie

Wat wil ik de Homerun graag een dikke voldoende geven. Hij navigeert perfect, maar bij het schoonmaken stelt hij toch echt teleur. Het schoonmaakresultaat is niet zo effectief als we verwacht hadden en de vele errors maken hem onbetrouwbaar. Hoewel hij op laminaat en parket redelijk te vertrouwen is, laat hij het op tegelvloeren veel te snel afweten door een E2 error te geven. Misschien is het met een softwareupdate te verhelpen, maar daar hebben we nu niks aan. Een magere voldoende dus.

Beschikbaarheid

De Homerun ligt al in de winkels. De adviesprijs vanuit Philips is €599,99 wat hem één van de duurste robots maakt. Niet vreemd natuurlijk, als je kijkt naar de hoeveelheid techniek in deze robot. Kijk je rond op internet, dan is de Homerun al snel €150 goedkoper.

4 REACTIES

  1. Inderdaad veel storing op tegelvloer en schoonloopmat, een zwart kleed onder een tafel geeft geen probleem, maar hij sukkelt altijd met het terug vinden van het oplaad station, hij zal een zij zijn, want zij kan niet parkeren, staat niet goed op de stroom kontakten. Laminaat vloer in de slaapkamers gaan perfect.

    Met een groet,

    Geert

  2. Het is een misser dat de beschrijver van de homerun blijft hangen in algemeenheden. Het zou hem sieren wanneer er veel meer uitleg zou zijn over de gebruikte technologie en over de wijze waarop de sensoren met elkaar samenwerken.
    Wanneer hij daar niets vanaf zou weten, dan een ander de beschrijving laten doen zodat er wel een bevredigende toelichting ontstaat.
    Nu weet je niets meer dan dat je zelf kan ontdekken als je de homerun gebruikt.
    Aldus: schrijver verdiep je meer in het product!!!

  3. @Peter, in het artikel wordt duidelijk naar de navigatie en de problemen met de sensoren gekeken. We willen in onze reviews vooral naar de praktische kant van dit soort apparaten kijken. Wat koop je, wat mag je daarvan verwachten en waarom.

  4. Stofzuiger gekocht voor gemak, echter Stofzuiger vindt nooit zijn laadstation terug; opgestuurd ter reparatie.
    Ophaalservice Philips komt gewoon niet opdagen op afgesproken tijd (4 x inmiddels).
    Op een gegeven moment wel opgehaald, machine kwam terug met zelfde storing.
    Wederom contact met Philips, kwamen stofzuiger weer niet op afgesproken dag ophalen.
    App heeft me inmiddels meer ergernis en thuisblijven en contacteren Philips gekost dan gemak.
    Nee voor mij mijn allerlaatste Philips aankoop, motivatie gedreven door hachelijke service Philips.

    Stefan

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.