Review: Time Crisis: Razing Storm (PS3 Move)

Time Crisis is terug, maar dit keer zonder de G-Con die de game op de eerste generatie Playstations zo beroemd maakte. Een alternatief heeft de game wel en dat is de Move van Playstation 3. Is de Move in staat om Time Crisis in haar waarde te laten?

Niet Één, maar Drie Games

Time Crisis Razing Storm bevat niet één, maar drie Time Crisis games. Naast Razing Storm bevat de disc ook Time Crisis 4 Arcade en Deadstorm Pirates. Hoewel het thema en het verhaal iets verschilt, zijn het vergelijkbare shooters die een leuke hoeveelheid afwisseling weten te brengen.

Razing Storm

Razing Storm is waar deze editie van Time Crisis om draait. Het is de meest uitgebreide game van de drie en komt met drie game modus (Arcade/Story/Online). In de Arcade Modus is Razing Storm een traditionele ‘Onrail Shooter’. Met andere woorden, het enige dat je hoeft te doen is alles dat beweegt neer te knallen. Er is ook geen mogelijkheid om van wapen te kiezen. Jouw medespelers zullen de benodigde wapens aangeven. In de andere modi is het mogelijk om zelf te bepalen waar je loopt. Dit kan met de Navigation Controller of de Dualshock.

Bij online is het team tegen team en het team met de meeste punten wint het spel. Iemand die neergeschoten is, kan dus vrij vlot terug in de game komen. Ook is het mogelijk om wapens te kiezen en te wisselen om zo enige tactiek in de game te brengen.

Time Crisis 4 Arcade

Time Crisis 4 Arcade lijkt erg op de Time Crisis 4 die Sony eerder uitbracht maar dan zonder Arcade modus. Time Crisis 4 is duidelijk beperkter dan Razing Storm, toch zit er een gameplay element in dat we bij Razing Storm mistte; het wisselen van wapens. Bij Time Crisis 4 bepaal je zelf welk wapen het beste is in een bepaalde situatie waardoor je creatief met de tegenstanders om kan gaan.

Time Crisis 4 is minder ‘mooi’ dan Razing Storm, maar is verder een shooter in hart en nieren. Het is echt de arcade shooter zoals je hem in een Japanse Arcade verwacht tegen te komen. Heerlijk!

Deadstorm Pirates

Met Deadstorm Pirates gaat Namco het fantasy pad op. Je beland in een wereld van piraten waar je één van de weinigen lijkt te zijn die over een vuurwapen beschikt. Naast het pistool mag je ook af en toe een kanon bedienen.

Je bepaald zelf in welke volgorde je dit spel speelt, maar de levels bevatten niet erg veel afwisseling. Deadstorm Pirates is leuk, maar wel een vreemde vogel in de Time Crisis lijn.

De G-Con

Zoals gezegd was de G-Con Lightgun (of GunCon) vroeger een essentieel accessoire voor de game. Iedere editie van Time Crisis kreeg dan ook haar eigen G-Con. Die traditie heeft Namco echter doorbroken omdat Lightguns niet op Plasma en LCD schermen werken. De Move is dus het alternatief geworden. Om de ervaring wat plezieriger te maken, hebben zowel Sony als allerlei andere fabrikanten plastic accessoires op de markt gebracht waarmee je de Move in een soort van pistool of geweer kan veranderen.

De Move

De Playstation Move als alternatief is leuk, maar ziet er natuurlijk niet erg hip uit. Daarnaast merken we ook dat de Move niet zo precies is als de lightgun ooit was. De Playstation Eye weet natuurlijk niet hoe groot mijn scherm is en hoever de Eye daar vandaan staat. Toch valt de game goed te spelen. Namco heeft er namelijk voor gekozen om crosshairs op het scherm te plaatsen waardoor je in ieder geval feedback krijgt van waar je zal schieten.

De precisie van de G-Con is met Time Crisis Razing Storm echt verdwenen. De Move kan dit gewoon niet nadoen, maar gelukkig maakt Namco dit goed door de crosshair op het scherm mee te bewegen waardoor scherpschieten geen utopie is. Verder is Time Crisis gewoon weer een vette arcade game die iedere gamer in zijn of haar kast moet hebben staan. Een dikke aanrader dus.

Snelle Actie
Voldoende afwisseling
Lekker over the top