Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Toyota stopt met de Prius in Europa

Hier op de redactie hebben we jarenlang vooral de Toyota Prius ingezet om tests voor auto-accessoires te doen. De wagen bood een zee aan ruimte, lag laag en daarmee superstabiel op de weg en was zelfs na 10 jaar nog super zuinig. Afgelopen jaar gaf Toyota de ooit stoffige auto voor klimaatdrammers een sportscar make-over, waardoor deze redacteur zelfs z’n hoofd moest stoten bij het instappen voorin. De nieuwe Prius was waanzinnig, maar voor de lange Nederlander een enorme uitdaging.

Nu zal het niet alleen aan de facelift liggen en zeker niet alleen aan de Nederlander alleen. De Prius is gewoonweg geen verkoopsucces meer voor Toyota omdat het niet de enige hybride is die je kunt kiezen. Vrijwel elke Toyota is in hybride verkrijgbaar met de technologie die groot is geworden in de Prius. Van Aygo tot Rav4, alles is mogelijk en daarmee kiezen we niet langer voor het 28-jaar oude model. Bovendien, vrijwel ieder merk heeft tegenwoordig een sterk Hybride aanbod op banden staan.

Thule Touring M Toyota Prius
Onze oude redactie Prius, ingezet voor het testen van een Thule dakkoffer

In het eerste half jaar wist Toyota ondanks het nieuwe model, slechts 47 modellen te verkopen over het enorme dealernetwerk. Dat is bijna de helft van het jaar ervoor, terwijl er in hoogtijdagen duizenden per jaar op kenteken werden gezet.

Het is nu vooral de vraag of Toyota in staat is om nog een kassucces als de Prius te bouwen. De Prius was pionier in hybride en ultrazuinig rijden toen deze de weg op kwam. Maar met elektrisch rijden, was het Amerikaanse Tesla de pionier en ook de Chinezen weten die markt goed te bespelen. Of er echt nog een leidende rol voor de Japanners is weggelegd, valt te betwijfelen.

Toyota is niet het enige merk dat onder marktdruk auto’s uit haar assortiment schrapt. Ook Tesla trok eerder deze maand haar Model S en Model X van de markt.

2 reacties

  1. Tsja het is een spannende coupé waar mensen voor een Toyota meer kijken naar rationele mobiliteitsoplossingen. Wel jammer, ik vind het best een leuk ding.

    Trouwens, dat ieder merk een sterk hybride-aanbod heeft is niet waar. Alleen Toyota en Hyundai hebben dat. Het gros van de overige auto’s zijn allemaal plugins en e-turbo’s en geen echte hybrides waarin de ICE en elektrische motor samenwerken en kunnen afwisselen.

    1. Ja, wel eens eigenlijk. Toyota en Hyundai zijn de koplopers. En ik geef toe, als de Prius iets ruimer was bij de instap, we op de redactie dit jaar ook weer een Prius hadden afgenomen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.