Opschudding in retailland vandaag. MediaMarkt, het retailkanaal van CeConomy, draait al jaren verlies, en zou mogelijk in de etalage staan. Nadat MediaMarkt succesvol vele retailkanalen uit de markt heeft verdreven, zou JD.com overwegen om het verlieslatende bedrijf over te nemen. Een zet die goed pasend is in hoe China de Europese elektronica industrie verder kan verankeren. JD.com zou daarmee duizenden winkels in 11 landen in handen krijgen.
Met kanalen als Temu en AliExpress bereiken vele Chinese merken al jaren met succes de Europese consument. Ook met elektronica, al voldoet dat in veel gevallen lang niet altijd aan Europese veiligheidseisen. Denk aan de hoverboards jaren geleden waardoor menig Nederlands huis afbrandde. Het lijkt vrijwel moeiteloos door het postsysteem te komen.
Maar de wat oudere consument, en de consument die echt even wilt voelen aan een product, bereik je niet met een postkanaal Het afhandelen van retouren en dergelijke is allemaal veel te lastig. Daarvoor is het hebben van een fysiek retailkanaaal enorm belangrijk. Daarmee experimenteerde webshop JD.com al eerder met de oprichting van Ochama in Nederland. Daarmee deed het ervaring op hoe het is om in Europa fysiek te verkopen, en welke ruimte er is om te innoveren.
Die lessen lijkt JD nu te gaan verzilveren als het MediaMarkt over zou nemen. Daarmee komen alle MediaMarkt en Saturn vestigingen (die zijn er nog in Duitsland) in handen van JD.Com. Net als de online marktplaatsen die de webshops van deze winkels inmiddels zijn geworden. Daarmee heeft JD.com in potentie in een klap ook een aantal belangrijke, grote, online handelsplatformen in bezit waarmee het alternatieven voor Temu en AliExpress kan opstarten.
Voor de economie kan dit heel spannend worden. JD.com heeft met de overname directe kanalen naar consumenten waar tussenhandel geen ruimte meer hoeft te hebben. In veel landen handelde MediaMarkt al zonder distributeur met de merken omdat het zo groot is. JD kan direct met de fabrieken van de merken in China handelen en daarmee de keten nog verder onder controle krijgen en daarmee de marges op producten vergroten.
Bovendien heeft JD.com dan ook de mogelijkheid om meer lokale Chinese merken direct naar Europa te brengen. Het krijgt immers invloed op de belangrijke verkoopkanalen en kan Chinese alternatieven direct naast Europese originelen plaatsen tegen veel lagere tarieven. Doordat de marge al hoger is, is het gemakkelijker voor JD/China om op deze manier de markt te kopen. Het is de vraag in hoeverre winkels als die van CoolBlue en EP/Expert dan nog voldoende ruimte kunnen houden om te overleven.
Voor de investeerders is overname van CeConomy door JD.com kortetermijn winst en een grote ook. JD.com biedt een kwart boven de huidige aandeelwaarde, dus dat is flinke winst pakken. Of in ieder geval een flinke beperking op verliezen. Bovendien bezit CeConomy ook nog een minderheidsbelang in Franse concurrent Fnac. Dat zou daarna de volgende logische overnamekandidaat voor JD.com worden.