VanMoof S6 Blauw
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

VanMoof’s nieuwe visie zit in de S6 series

Inmiddels heeft het (voormalig Nederlandse) VanMoof 11 jaar ervaring met het bouwen van iconische ebikes. En zoals het hoort bij een faillissement, kun je enorm veel leren wanneer het mis gaat. Het nieuwe VanMoof heeft dan wel een Britse eigenaar, maar de Nederlandse roots blijven. En wanneer we kijken naar de review van de VanMoof S5 onder die nieuwe Britse eigenaar, ging er al een hoop echt heel goed, maar waren er ook nog wel wat wensen. Gisteren maakte VanMoof haar S6 series wereldkundig.

Er komen twee modellen van het minimalistische VanMoof frame. De S6 en de S6 Open. Die laatste maakt het makkelijker voor kleinere fietsers om op te stappen. Bovendien stapt VanMoof af van de beperkte kleurbeschikbaarheid en komt in het zwart, blauw en groen.

VanMoof S6 Frame Opties

Belangrijkste features

De boost knop van VanMoof is gebleven, maar moet nu nog vlotter en soepeler reageren. Dus nog vlotter weg bij het stoplicht. Dat VanMoof hierop investeert is belangrijk. In de VS is Rad Power Bikes al jaren actief met een vergelijkbare functie en eerder deze week kondigde de Chinees Engwe ook een hele serie ebikes met boost modus aan.

Waar VanMoof nog altijd geen concurrentie lijkt te hebben, is de kicklock. Inmiddels aangekomen bij de zesde generatie. Deze is beter waterdicht dan de vorige en moet soepeler bewegen.

Waar ik enorm over klaagde in de S5 was dat een VanMoof rijder nog altijd genoegen moest nemen met de vering vanuit de banden. Dat lost VanMoof nu op met een verende zadelpin. Voor andere merken al redelijk ingeburgerd, maar zelf verwacht ik dat menig VanMoof rijder dit als een verademing zal ervaren.

VanMoof Mintgroen

De Autoshifter was ook een punt waar ik in mijn review van de S5 toch nog wel wat kritisch op was. Sterker nog, in de VanMoof S3 review was ik buitengewoon negatief op deze functie. De S5 liet al heel veel verbetering zien, maar voor mijn gevoel kon dit kwalitatief nog wel een zetje krijgen. Het persbericht geeft in ieder geval aan dat ook hier extra aandacht naar is gegaan. Ik ben echt heel benieuwd.

De app van VanMoof krijgt ook extra functionaliteit. Deze krijgt in de gratis versie ondersteuning voor turn-by-turn navigatie. Dit maakt het interessanter om de app meer te gebruiken tijdens het fietsen.

Meer verkoop- en servicepunten

Een van de grootste aanpassingen zagen we deels al op de S5 plaatsvinden. Het nieuwe VanMoof kiest voor meer generieke onderdelen, waardoor er 130 verkoop- en 250 servicepartners in 13 landen bij zijn gekomen voor de fiets. Je bent dus niet langer afhankelijk van de enkele stadfietsboetiek van ‘vroegâh’.

VanMoof Electric Blue

Beschikbaarheid

De VanMoof S6 serie blijft zich op de top van de markt richten en gaat €3.298 kosten. Een prijskaartje dat niet verrassend is bij een merk zo gericht op innovatie. Wie alvast een fiets wilt reserveren, kan dit voor €150 doen. Je ontvangt de fiets dan in augustus. De S5 generatie wordt ondertussen afgeprijsd naar €2.998.

Eigen verzekering

Wat eerst gratis was, verdween. De dienst waarbij VanMoof gratis jouw gestolen fiets terughaalde over verving. Het nieuwe VanMoof wilt duidelijk financieel gezond blijven. Maar het verzekeringslandschap is veranderd. Een eBike verzekeren wordt steeds lastiger en daar springt VanMoof op in. Ze komen met een eigen diefstalverzekeringsproduct. Voor €150 per jaar beloven ze gratis jouw fiets terug te halen bij diefstal. Als dat niet lukt, krijg je ook hier een nieuwe. Wie de fiets reserveert, krijgt deze dienst het eerste jaar gratis.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.