Review: VanMoof S3

Een echte VanMoof e-bike is goedkoper en slimmer dan ooit. Wat Sonos is voor slimme speakers is VanMoof voor de e-Bike, maar VanMoof blijkt niet onveilbaar. Er zijn toch echt een paar dingetjes waar we kritisch op moeten zijn.

Unboxing

We hebben geen gewone consumenten unboxing gehad. VanMoof is één van de weinige fabrikanten die persexemplaren al volledig in elkaar zet. Waarschijnlijk om zeker te zijn dat alles is afgesteld. Als luie journalist is dat heerlijk, maar ik ben toch even in de documentatie gedoken. Het in elkaar zetten stelt namelijk niet zo heel veel voor. Je moet vooral de trappers en het voorwiel monteren. Voor de hele klus levert VanMoof een net doosje met alle gereedschappen die je nodig hebt voor de assemblage. Super netjes.

Iconisch buizendesign

Al jaren weet VanMoof de ogen te trekken met haar super strakke buizenframe. Een frame zo iconisch voor het merk, dat andere merken het, op hun manier, proberen te kopiëren. Toch heeft niemand het design echt weten te evenaren, al is VanMoof nu zelf ook aan het sleutelen gegaan aan haar ontwerp.

De perfect ronde buizen zijn namelijk niet langer perfect rond. Mogelijk heeft dit deels te maken met het display dat in het frame is verwerkt. Dit LED display heeft immers perforatie nodig en VanMoof wilt een bepaalde stevigheid van de fiets kunnen garanderen. Doordat deze aanpassingen heel subtiel zijn, blijft de fiets wel herkenbaar een VanMoof, al komt hij iets dichter bij de Belgische CowBoy.

De positie van het display is esthetisch dan wel heel mooi, de positionering van het display is alles behalve handig. Die zit echt tussen jouw benen en als ik een beetje vlot fiets, heb ik echt geen tijd om daar te kijken. Dan zijn de stuur displays van andere fabrikanten misschien minder mooi, ze zijn wel veel handiger. Bovendien werkt het display niet wanneer de zon er op schijnt. Het materiaal dat er overheen ligt, reflecteert dan teveel licht.

Heel slim is het ontwerp van de stuurpen. De VanMoof S3 is een fiets waar je prima wat voorover op kunt zitten, maar ik zit graag overeind. In de meegeleverdetoolbox zitten speciale onderdelen waarmee je het stuur kunt verhogen, waarbij de stuurpen even dik en zwart blijft. Absoluut goed over nagedacht.

De fietsverlichting zit, net als de accu , elektronica en het grootste deel van de leidingen, weggewerkt in het frame. Deze keuze is wat duurder in het ontwerp dan de route die andere fabrikanten nemen bij het ontwikkelen van e-bikes. En ik wordt daar echt heel gelukkig van. Het maakt de fiets ook wat meer life proof, want hoe irritant is het als je achter een remkabeltje blijft hangen? Dit doet VanMoof absoluut goed.

Schopslot

Dit stukje minimalistisch design zien we ook terug in het schopslot dat VanMoof heeft ontwikkeld. Wil je jouw fiets op slot zetten, schop je met je voet tegen een metalen knoop bij het achterwiel. Deze schuit een staafje door de remschijf, waardoor het achterwiel wordt geblokkeerd. Zo ongeveer net zo effectief als een ringslot, maar zeker heel veel mooier. Sterker nog, ik hoop dat andere fabrikanten dit idee van VanMoof in licentie kunnen nemen waardoor dit gemeengoed wordt.

Voor het ontgrendelen van het slot kun je jouw telefoon gebruiken. Hoewel de fiets connected is en eigenlijk altijd zou moeten weten hoe ver je er vandaan bent, valt dit in de praktijk nogal eens tegen. Dan sta je toch weer via het stuur jouw pincode in te voeren. We vermoeden dat dit heeft te maken met de powersaving die Android smartphones loslaten op de VanMoof app.

Turboooow

Op het stuur zitten twee knopjes. De rechter vond ik veruit het leukste. Dat is namelijk de turbo knop. Heb je bij het wegfietsen vanaf een stoplicht net wat meer kracht nodig, druk je deze knop in. Het voelt letterlijk als een zet in de rug. Aan knopje aan de andere kant is trouwens de fietsbel, die je zelf een geluidje mee kunt geven. Jawel, een ringtone. Briljant!

De trapondersteuning en actieradius

De trapondersteuning van de VanMoof is heel interessant uitgewerkt. In de eerste stand, helpt hij je bijvoorbeeld tot je de 10KM per uur overschrijdt. Daarna ga je zelf de inspanning leveren. En zo kun je een aantal niveaus omhoog tot ongeveer 25 kilometer per uur. Okay, er is een trucje om nog sneller te gaan (32km per uur) door de fiets te laten denken dat deze in de VS is, maar dat is VanMoof uit de software aan het halen.

De mate van trapondersteuning die je krijgt, bepaalt in grote maten de actieradius. VanMoof claimt zo’n 60 tot 150 kilometers. Die 150 haal je in standje 1 waarbij je vooral zelf aan het trappen bent. Die 60 haal je in standje 4, de maximale ondersteuning vanuit de motor.

En wat als je dan handmatig terug wilt schakelen naar een lagere trapondersteuning? Dan moet je met de fiets eerst aan de kant. Wanneer je langs de weg staat, kun je de turbo knop ingedrukt houden en dan schakelt hij rustig omlaag. Dat zie je op het display, waar je dan wel veilig naar kunt kijken.

Hydraulische remmen

Het lijkt bijna een standaard bij e-Bikes te worden, maar de S2 Series had ze nog niet; hydraulische schijfremmen. Geen klauwtjes meer die worden aangetrokken met een staalkabel, maar pure hydraulische druk die jouw fiets stopt. Heel veilig en heel comfortabel.

4 versnellingen E-Shift

De VanMoof S3 is voorzien van 4 versnellingen in de naaf. Om de fiets zo clean mogelijk te houden, schakelt de VanMoof automatisch. En dit doet hij op basis van hoe jij de fiets hebt ingesteld in de app. Maar de schakelmomenten komen toch wel heel onverwacht. En van de tweede naar de derde versnelling voel je echt dat je een beetje doortrapt op deze fiets. Alsof er een speling in zit en… alsof je hem een beetje aan het slopen bent. Misschien valt dat wel mee, maar het voelt gewoon heel verkeerd.

Conclusie: VanMoof doet veel goed, en een paar dingen niet

Het minimalistische, iconische ontwerp van de VanMoof S3 is in mijn ogen fantastisch, maar dat is ook heel persoonlijk. De turbo knop werkt heel fijn en het schopslot… fantastisch (als hij je herkent)! De acuuduur is geweldig evenals de diepe integratie met de app. Daar tegenover staat de rare plaats voor het display en de rare manier waarop je de trapondersteuning omlaag moet schakelen. En natuurlijk die e-shift die gewoon niet prettig aanvoelt wanneer hij schakelt. Moeten we deze fiets dan flink afwaarderen? Nee, voor de €2.000 die je op tafel legt krijg je echt een heel hoogwaardige e-Bike. Maar wel één waarbij veel vernieuwingen merkbaar niet ver genoeg zijn uitgewerkt. We wachten met smart op de S4 series waarin veel van de minpunten zonder twijfel zijn opgelost.

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

THE GOOD

  • Erg goed ontworpen frame
  • Handige turbo functie
  • Erg nette actieradius
  • Goede trapondersteuning
  • Goede app ondersteuning

THE BAD

  • Display zit op de verkeerde plek
  • Schopslot ontgrendelt niet altijd even vlot
  • e-Shift voelt niet prettig aan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Events