73fc6fb9bad1b2e74180c166f0c7af9d3940e0d6a6e01525
Foto van Rajesh S. Chaitram
Rajesh S. Chaitram

Review: F1 25 – Met sensatie

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de EA / Codemasters F1 25 met 4 sterren.

THE GOOD

  • Vernieuwde My Team-modus met meer diepgang
  • Verbeterde handling
  • Leuk vervolg Braking Point 3

THE BAD

  • Verouderde engine toont beperkingen op momenten
  • Verwarrende menu's

Codemasters lijkt de laatste jaren wat moeite te hebben een extra stap te zetten met hun F1-serie. F1 2021 oogstte veel lof, maar F1 22 viel tegen met zijn overbodige supercars en vreemde lifestyle-elementen die meer deden denken aan een lifestyle simulatiegame alá The Sims dan iets waarin racen centraal staat. F1 23 was weer wat positiviteit over, maar F1 24 stelde teleur door de polariserende keuzes rond de handling en vooral het gebrek aan innovatie.

f1® 25 16 7 2025 15 36 52

F1 25 is alweer het 16e deel in de franchise en we kunnen alvast verklappen dat we wat significante vernieuwingen in de My Team-modus zien en andere belangrijke verbeteringen in de gameplay. De serie vergt uiteraard geen introductie, dus we gaan meteen to the point.

 

My Team eindelijk wat het moet zijn

De grootste vooruitgang zit ongetwijfeld in My Team, dat na jaren van kleine evolutionaire aanpassingen nu een grondige upgrade heeft gekregen. Waar je eerder zelf als ‘coureur-eigenaar’ reed, neem je in F1 25 nu de rol aan van teambaas die twee coureurs managet. Er lijkt rond deze aanpak duidelijk gekeken te zijn naar de (intussen stopgezette) F1 Manager-serie van Frontier, maar hoe dan ook sluit dit idee natuurlijk beter aan bij de realiteit. Je kunt nog wel kiezen om zelf één van je rijders te besturen tijdens de races, maar de nadruk ligt sterk op management.

Onderzoek en ontwikkeling zijn opnieuw vormgegeven en nu opgesplitst in twee fases: eerst onderzoek doen, vervolgens pas bouwen. Dit proces kost tijd, middelen en strategische keuzes, omdat je per categorie standaard maar één onderdeel tegelijk kunt maken, tenzij je investeert in faciliteitsupgrades. Zo ontstaat een tactisch vraagstuk over welke coureur prioriteit krijgt, wat op zijn beurt weer invloed heeft op moraal en prestaties binnen het team. Dit maakt het managen van je team een stuk complexer en realistisch.

f1® 25 16 7 2025 16 49 19

Nieuw in deze editie is een skill tree-systeem waarmee je als teambaas voordelen en bonussen kunt vrijspelen, zoals snellere faciliteitsupgrades of extra resources bij tegenslagen. Ook het Fan Points-systeem, dat je reputatie en sponsormogelijkheden uitbreidt, voegt een leuke laag toe aan de progressie. Voor het eerst zijn ook F3-rookies beschikbaar in de Iconic Edition, al is het aanbod beperkt tot vier van de dertig echte coureurs.

De verbeterde faciliteiten-upgrades zijn overzichtelijk en strategisch en met mooie visuele feedback naarmate je team groeit. Je investeert in afdelingen als aerodynamica, personeel of commerciële activiteiten, waarbij het budgetplafond altijd een belangrijke factor blijft. Afdelingshoofden zijn nu volledig geanimeerd en ingesproken, hoewel de gezichtsanimaties matig zijn, wat een duidelijk nadeel is van de verouderde Ego-engine.

Dit alles maakt My Team 2.0 een flinke stap vooruit ten opzichte van de gedegradeerde versie van 2020 en geeft diepere interactie en keuzes aan spelers die houden van teammanagement naast racen.

f1 25 photo 20250604 202540

 

Verbeterde rijervaring en handling

Ten opzichte van F1 24 is de rijbeleving aanzienlijk verbeterd. Waar je vorig jaar onrealistisch over kerbstones kon vliegen zonder gevolgen, zorgt een kerbstone in F1 25 nu voor tastbare trillingen en zelfs schade aan je wagen. Dit verhoogt de authenticiteit flink.

Met een controller voelt het racen soepel en voorspelbaar: de auto’s zijn lichter en reageren scherper, met minder last van onderstuur. De achterkant kan soms onverwacht uitbreken, maar het corrigeren voelt veel natuurlijker dan voorheen. We hebben het uiteraard niet over sim-level-getrouwe karakteristieken, maar dat is het doel van de game ook niet. Voor de meeste spelers is het plezierig en biedt het de mogelijkheid om snellere rondetijden te behalen.

In de regenraces hebben we nog wel wat vreemde momenten meegemaakt: ondanks dat de rij-ervaring redelijk voorspelbaar is, geldt dit niet voor de AI die zich onvoorspelbaar en soms agressief gedraagt. Botsingen zijn daardoor vervelend, zeker omdat de AI-auto’s bij de start vaak opeengepakt zitten en je makkelijk van de baan drukken.

f1 25 photo 20250716 174030

 

Vernieuwde circuits en details op basis van LiDAR-technologie

Hoewel er dit jaar geen compleet nieuwe circuits aan het spel zijn toegevoegd, heeft Codemasters wel een interessante toevoeging gedaan in de vorm van reverse-versies van Silverstone, Zandvoort en de Red Bull Ring. Dit zorgt voor wat afwisseling, maar is meer een leuke extra dan een gamechanger. Sommige circuits, zoals Silverstone, functioneren echter niet heel goed in de omgekeerde variant. En je kan natuurlijk sowieso vragen stellen over hoe realistisch het is. Immers zijn alle beveiligingselementen gericht op die ene richting op racen. Het blijft jammer dat we niet gewoon wat extra circuits hebben en de game zich steeds houdt aan de circuits op de kalender. Waarom zou je oudere circuits die ooit wél in de game zaken niet gewoon doorontwikkelen en erbij voegen?

De ontwikkeling die veel meer indruk maakt dan de reverse-versies van de circuits, zijn de vijf circuits die volledig zijn herscand met LiDAR-technologie: Bahrein, Miami, Melbourne, Suzuka en Imola. Deze nieuwe scans bieden realistische hoogteverschillen en gedetailleerde oppervlakteteksturen. Een mooi visueel detail is dat Suzuka nu zelfs is uitgerust met kersenbloesembomen, wat de sfeer enorm ten goede komt en een gevoel van authenticiteit en ambiance toevoegt.

f1® 25 16 7 2025 18 09 49

Deze grafische verbetering maakt het duidelijk dat Codemasters zich richt op een toekomst waarin klassieke circuits ook in veel meer detail gevisualiseerd worden, wat een grote stap vooruit is ten opzichte van ouderwetse tracks die nog van deze technologie konden profiteren.

 

Grafisch een sprong voorwaarts

Naast de gameplay verandert er ook veel op het visuele vlak. De algemene graphics van F1 25 zijn een duidelijke upgrade ten opzichte van voorgaande delen. De combinatie van LiDAR-gebaseerde circuits met verbeterde belichting en texturen zorgt voor een zeer realistische race-ervaring. Reflecties, schaduwgebruik en detail in de omgevingen, zoals het gras, de tribunes en de pitstraat, zijn veel beter uitgewerkt.

Auto’s zien er in hoge resolutie indrukwekkend uit: de materialen zijn realistischer, de designdetails scherper en de schade-effecten dynamischer dan voorheen. Er is ook meer aandacht besteed aan weersimulatie, waardoor regen, natte oppervlakten en plasvorming overtuigender ogen dan ooit.

f1 25 photo 20250716 183126

Waar we moeten het wederom opmerken; de gezichtsanimaties en uitdrukkingen in de tussenvideo’s van teamleden en andere actoren die we te zien krijgen blijven statisch en vlak, wat afdoet aan de algehele immersie en je merkt in dit opzicht wel een verschil in de ervaring die verschilende andere games bieden met dergelijke tussenvideos door een andere aanpak (bijvoorbeeld gewoon video met acteurs) of gewoon de beschikbaarheid van een nieuwere engine.

f1® 25 16 7 2025 16 37 02

Desondanks zorgt het visuele pakket in zijn geheel, zeker in combinatie met de nieuwe circuits en dynamische weereffecten, voor een overtuigende en meeslepende racebeleving.

 

Braking Point 3: mooi vervolg

F1 25 brengt ook de verhalende Braking Point-modus terug, waarin spelers het fictieve Konnersport-team volgen dat maakt jacht op de wereldtitel. Aiden Jackson, Devon Butler en Callie Mayer keren terug in deze derde editie. Het verhaal wordt ondersteund met cinematisch CGI-cutscenes, met sterke voice acting waaronder de bekende stem van Sky-commentator David Croft.

f1® 25 16 7 2025 15 47 29

Spelers doorlopen scenario’s waarin ze rivalen moeten verslaan of bepaalde rondetijden moeten halen. Soms kun je kiezen met welke coureur je speelt, wat invloed heeft op gameplay en dialogen. Nieuw is een vierde, moeilijkere moeilijkheidsgraad die meer uitdaging biedt, hoewel sommige hoofdstukken misschien wat te makkelijk blijven.

Het verhaal bouwt op naar een bevredigende finale die een mooie afsluiting vormt van deze trilogie. Mocht er een vierde deel komen, dan hopen we wel op wat nieuwe personages en misschien een frisse insteek qua verhaallijn. Hoe vermakelijk Breaking Point ook is, het verhaal is verre van wars van clichés.

 

F1-film-verwijzing, potentieel voor meer

Een interessant nieuw element in F1 25 is een scenario gebaseerd op de aankomende F1-film met Brad Pitt. Je racet in de APXGP-wagen op Silverstone, waarbij live-action-filmbeelden naadloos overgaan in de gameplay waarbij de artdirection aangepast is om de beelden meer filmisch te laten lijken. Best tof gedaan. De overige hoofdstukken van dit verhaal verschijnen als DLC of in de Iconic Edition.

f1® 25 16 7 2025 15 49 41

Hoe tof zou het zijn als ze deze aanpak in de toekomst zouden gebruiken voor toekomstige uitgebreide modi met historische F1-momenten of filmische content, vergelijkbaar met de “Nine Season Mode” in MotoGP 22, wat nieuw leven kan blazen in de franchise.

 

Kleine verbeteringen voor de Career-modus

De Driver Career-modus verandert nauwelijks, hoewel je nu wel kunt racen met de fictieve teams Konnersport en APXGP. F1 World, de live-servicecomponent, blijft grotendeels onveranderd en voelt verwarrend en overladen met overbodige multiplayer-evenementen. Ook de menu’s zijn nauwelijks vernieuwd en een verbeterd multiplayer-rankingsysteem ontbreekt nog steeds.

f1 25 photo 20250716 184815

 

Conclusie: geen revolutie, maar een stevige stap vooruit

F1 25 biedt een van de meest complete Formule 1-ervaringen tot nu toe (de klassieke auto’s gaan we zeer waarschijnlijk niet meer terugzien helaas, dus dat nemen we niet meer mee). De diepgaande vernieuwde My Team-modus, samen met de aanzienlijk verbeterde handling en realistischere circuits dankzij LiDAR-technologie, zorgen voor een frisse wind in de serie. De grafische updates tillen het geheel visueel naar een hoger niveau, hoewel gezichtsanimaties nog te wensen overlaten.

Ondanks wat de op te merken overbodige live-service-elementen en het ontbreken van grote vernieuwingen in de multiplayer, voert het racen zelf de boventoon; en dat voelt beter aan dan ooit. F1 25 is waardige upgrade voor zowel racers als teammanagers en laat zien dat de serie nog niet uitontwikkeld is. Om deze nieuwe iteratie een revolutionaire verbetering te noemen gaat wat ver, maar het brengt zeker verbeteringen waar we erg blij van werken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.