alleen voor buurtbakfiets
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Buurtbakfiets Carogoo is failliet

In het wijkje in Nijmegen waar ik woon, werd hij vaker gepakt dan menig berekende buurtgenoot had verwacht. Dikke tweeverdienerswijk en die fiets kostte per uur meer dan het toch niet heel goedkope parkeertarief in de stad. Het waren vooral ouders die er bij goed weer met de Carogoo op uit trokken en tieners die veel zooi te verplaatsen hadden. De missie om duurzamer verkeer mogelijk te maken, die kijkt dus zelfs in een tweeverdienerswijk wel te werken. Maar levert het ook wat op?

Dat antwoord kennen we nu ook. Waar de pak hem beet 700 Carogoo bakfietsen vorig jaar keurig versierd met kerstverlichting door de straten reden, zijn ze deze kerst zo ongeveer allemaal verdwenen. Een duurzame bakfiets die bestand is tegen weer, wind en dronken studenten kun je met een maximale dagomzet van €18 niet exploiteren als deze ook nog altijd opgeladen moet zijn voor de volgende rit.

Carogoo trapte af in 2018 vanuit haar hoofdkantoor in fietshoofdstad van Europa, Amsterdam. Diezelfde stad die in februari van dit jaar ineens de vergunning introk. Juist een stad waar het bedrijf nog een beetje geld wist te verdienen. Een dag voor het verlies van die vergunning probeerde Carogoo nog 800.000 op te halen om verder te groeien. Bij het verlies van de vergunning trokken twee belangrijke investeerders zich terug, wat een enorm gat in de begroting opleverde. Hoewel enkele dagen gelden nog de hoop was op een koper voor het bedrijf, heeft ook die zich blijkbaar teruggetrokken en zit het erop voor de elektrische deelfiets en kan de gemeente aan de slag om de bedrukking van de trottoirs te verwijderen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.