Review: eufyCam E330 (Professional) 4-Cam Kit – Slimme beveiligingscamera’s zonder benodigd abonnement

• Nachtzicht in zwart-wit (infrarood) en kleur
  • Luid alarm

• Popup live video niet mogelijk
  • Connectie enkel via wifi
  • Audio-opnamekwaliteit matig
  • Geen accu

Eufy heeft als het om hun camera-product gaat één groot voordeel ten opzichte van de concurrentie, namelijk dat je een zeer uitgebreide beveiligingscamera-implementatie thuis kan neerzetten zonder dat je vast zit aan een abonnement waar je een periodiek bedrag aan kwijt bent.

4 cam kitnvs 1060xs

Sleutelfeatures

• 1 TB lokale opslag
  • Live beeld streamen
  • Geen abonnement nodig voor verregaande functionaliteit
  • Nachtzicht tot 8 meter
  • Aanpasbare detectiegevoeligheid en zones
  • Tweerichting gespreksmogelijkheid
  • Batterijduur tot 3 maanden
  • Gezichtsherkenning
  • Formaat camera’s: ~7,1 × 7,1 × 20,7 cm
  • Formaat homebase 3: ~11 × 8 × 14,5 cm
  • Alarmoptie, geluid via homebase en camera’s en voor de camera’s tevens spotlight-feature

Uitpakken

De kit wordt zeer compleet geleverd. We krijgen uiteraard de homebase 3 en 4 camera’s met hun adapters, maar daarnaast ook alles wat nodig is om de camera’s te bevestigen.

20240213 155155

Klantenservice contact

We misten in ons pakket de adapter van de homebase. Nu hadden we natuurlijk met onze Eufy-contact kunnen bellen hierover, maar we dachten dat het een aardig idee was om deze gelegenheid te nemen om wat klantenservice-onderzoek te doen. Het regelen van een adapter was niet even een kwestie van contact opnemen met het overleggen van onze gegevens. Het was echt nodig om ook de factuur te overleggen van onze aankoop (die we dus niet hebben). Toen we aangaven dat we ons exemplaar via een relatie hadden gekregen, kregen we als antwoord dat we dan maar via die relatie de bon moesten opvragen. Op een andere manier was het echt niet mogelijk om dit geregeld te krijgen. Kortom, heb je geen bon, dan is de service die je qua hardware krijgt gewoon afwezig. Dit is overigens niet uitzonderlijk. Soms kan je in het geval van kleine zaken toch wat welwillendheid krijgen. Eufy is hier geen voorbeeld van. Het duurde ongeveer 10 dagen voordat we de adapter binnen kregen (we zijn uiteindelijk eerlijk geweest over het feit dat we media waren).

.

Ontwerp

De E330 camera’s zijn wat de units zelf betreft vrij degelijk samengesteld met plastic en metalen elementen. De branding had van ons wat minder gemogen, maar is verder ook niet storend. De beugel is grotendeels van plastic maar verder waar deze voor bedoeld is, degelijk genoeg. De beugel stelt op basis van de schroefknop je in staat de camera over een hoek van 180 graden te positioneren. Middels het opendraaien van de twee schroefjes in de beugel heb je vervolgens de mogelijkheid de camera in alle gewenste posities te richten. We hadden graag gezien dat het positioneren volledig toolless kon, maar al te kritisch willen we hier niet over zijn. Je neemt sowieso je gereedschap erbij om de camera’s te bevestigen, dus dan kun je ook wel effe aan de beugel schroeven.

Achterop de camera zien we ook een SD-kaart-poort met een vastgeschroefde afdichting, waarop de E330-camera zelf op kan nemen, mocht je geen gebruik maken van een homebase.

20240408 170823

De homebase heeft een redelijk beperkt formaat met ongeveer 11 × 8 × 14,5 cm en zou dus makkelijk ergens weggestopt moeten kunnen worden. Het apparaat kan werken via wifi en ethernet. Toegang tot de schijf krijgen we door aan de bovenzijde de magnetisch bevestigde klep te verwijderen.

Installatie

Het koppelen aan de app gebeurt voor de homebase via een QR-code onderaan het apparaat, terwijl voor de camera’s je een sync-knop dient in te drukken, waarop de homebase en camera’s via tonen elkaar proberen te vinden. Het is dus nodig om bij het koppelen van een camera, deze in de buurt van de homebase te hebben.

Het proces werkte voor onze test zonder problemen. Handig is dat vanuit de homebase zelf al met stem instructies gegeven wordt welke stappen je moet nemen om alles goed te laten verlopen. Het proces van opstarten, koppelen van de Homebase en formateren van de schijf duurde in totaal hooguit 3 minuten, terwijl het toevoegen van een camera binnen 30 seconden gepiept is.

De app brengt je door alle stappen met betrekking tot de op te zetten wifi-verbinding die gebruikt moet worden, of je iemand voor de gezichtsherkenning wil toevoegen en welke namen je aan alle verbonden apparaten wil geven.

Je kan vervolgens de camera’s op de gewenste plaatsen monteren. Na een kleine opstartperiode zouden ze dan meteen weer door de homebase herkend moeten worden en in je app moeten verschijnen.

De E330-camera’s werken alleen via wifi. Er is geen mogelijkheid ze bedraad aan te sluiten via ethernet en PoE wordt ook niet ondersteund. De wifi-verbinding hadden we overigens verder niets over te klagen. We hebben nul downtijd gehad tijdens de testperiode. De camera’s beschikken verder ook niet over een accu. De beschikbaarheid van een stroomaansluiting is dus nodig en het wegwerken van het draad is dus wel een pre. Daarnaast moeten we accepteren dat bij stroomuitval de camera’s gewoon niet werken.

.

Features

De E330-camera’s ondersteunen een breed scala aan features die bijdragen aan het leveren van een complete complete beveiligingscamera-oplossing. We lichten er een paar uit:

• AI-gebaseerde detectie: mensen, voertuigen en huisdieren worden gedetecteerd (denk aangezichtsherkenning) en hier kunnen notificaties over worden uitgegeven. Ook algemene bewegingsdetectie kan worden ingesteld. De detectie werkte in onze test prima en we hadden vrij weinig valse detecties. Door de gevoeligheid en de zones (zie de review van de Eufy E340 voor een rond van de zones)  te configureren kun je het aantal onnodige meldingen minimaliseren.
  • Nachtzicht: tot 8 meter.
  • Tweerichtingsspraak: de camera’s beschikken over een ingebouwde microfoon en speaker welke je in staat stellen te spreken met mensen die zich in de buurt van de camera bevinden.
  • Lokale opslag: De homebase beschikt over een 1TB HDD waarop beelden opgeslagen worden.
  • Live streaming: Live beelden bekijken via je mobiele apparaat of de web-interface.
  • Time-lapse: time-lapse opnemen.
  • Sirene: De HomeBase 3 en de E330 camera’s kunnen een sirene uitgeven over de speakers bij detectie van een indringer.

Amazon en Google Assistant worden ondersteund. Het is echter helaas niet mogelijk om de beelden te laten verschijnen op het moment dat bijvoorbeeld iemand gedetecteerd wordt in plaats van alleen een notificatie. Ook bij de E340 deurbel was dit niet mogelijk. We vragen ons af of dit op een bepaalde manier toch mogelijk is, misschien met een toegewijd apparaat (dat ook daadwerkelijk te koop is). Bediening met spraakopdrachten is een aardig alternatief. Dit zou moeten werken, maar we kregen dit hier niet werkend met een AndroidTV-apparaat en televisie met Google TV. De één bleef de instructie verwarren met een google-zoekopdracht, en de ander kon om onduidelijke reden het beeld niet weergeven. Kortom, op basis van onze ervaringen is de combinatie met Google Home gewoon niet wat je zou willen in termen van integratie.

20240327 2243254

.

eufy Security app en webinterface

Uiteraard kunnen we onze apparatuur managen via een app en daar ook de beelden (terug-) kijken. Daarnaast is er een webinterface. Deze is redelijk basic gehouden en eigenlijk vooral gericht op de cloud-dienst van Eufy. Je kan de opnames van je homebase niet terugkijken, wat jammer is. Wel kun je live beelden bekijken. Mocht je dus voortdurend een live beeld willen van al je camera’s op een scherm via een browser, dan kan dit.

De app is echter waar je de werkelijke configuratie van je camera’s kan doen. Uiteraard heb je een overzicht van al je camera’s en je homebase. Verder heb je de mogelijkheid je account te managen (denk aan zaken als gedeeld beheer, instellen van inlogbeveiliging, nagaan van je inloggeschiedenis, etc.), een community tab met wat promoties, tips en ervaringen van andere gebruikers. Mocht je behoefte hebben aan de cloudservice, dan kun je deze hier afsluiten.

Via Eufy’s bionic mind AI-construct zijn twee features beschikbaar gemaakt; ten eerste gezichtsherkenning. Dit werkt onze ervaring overdag zeer betrouwbaar (mits er geen sprake is van gezichtblokkerende zaken als petten en hoog opgeknoopte sjaals). In het donker heb je te maken met de lichtomstandigheden van de omgeving wat van de spotlight komt.

Toevoegen van gezichten kan handmatig middels een foto van het gezicht. Wanneer iemand gedetecteerd wordt, krijg je daar een notificatie van. Handig om op afstand te weten wie er allemaal thuisgekomen is bijvoorbeeld. Wat voor notificaties dit moeten zijn, kun je zelf instellen en varieert van tekstuele melding tot aan een notificatie met tekst en een thumbnail-afbeelding

Bionic mind biedt ook cross-camera tracking, waarmee iemand over meerdere camera’s gevolgd kan worden. Dit laatste werkte naar onze ervaring ook best aardig, maar omdat het nog in een fase zit waarin men nog data van proefsubjecten vergaart, willen we geen conclusies verbinden aan hoe goed dit werkt.

Per camera kun je de zaken instellen die je op de screenshots ziet. Bij videoinstellingen gaat het buiten de aannemelijke zaken, ook over privacyzones en hoe lang de opname van een clip moet duren.

Via de beveiligingsinstellingen kan je een alarm instellen (die opmerkelijk luid is) die afgaat bij beweging.

.

Gebruik

De E330 bieden videokwaliteit met maximaal een resolutie van 3840 x 2160 pixels, oftewel 4K. Je kan voor verschillende modi kiezen; standaard (4K-resolutie met 25 fps (=beelden per seconde), hoge resolutie (4K, 15 fps) en vloeiend (1080p/FullHD met 30 fps).

De beelden zijn scherp en helder, zowel overdag als ‘s nachts. De belichting en het contrast lijken overdag ook on point te zijn, waardoor je delen die in de dichte schaduw zitten alsnog goed kan zien. We hebben het niet bepaald over entry-level camera-units, maar we moeten zeggen dat de beeldkwaliteit alsnog ons wel verbaasde.  De camera heeft een gezichtsveld van 100 graden, waardoor je een breed gebied meegenomen wordt.

Helaas is het op het buitenplatform van de testlocatie altijd enorm licht, ook ‘s nachts door de buitenverlichting van de gemeente, dus een degelijke demo van de buitensituatie was lastig, tenzij we een richting kozen waarin we de privacy van de buren zouden schenden. Je moet het dus doen met een demo van het bureau van uw reviewer voor een indicatie. We maakten een screenshot van het beeld zonder spotlight (zo goed als helemaal donker met de verlichting van onze muismat zichtbaar) en mét spotlight:

En nachtzicht:

Het is mogelijk nachtzicht en kleur te combineren, waarbij de opnames in zwart-wit blijven en bij het branden van de spotlight wanneer beweging gedetecteerd wordt, in kleur veranderen.

Je kan twee richtingen op communiceren. Tenminste, dat zou mogelijk moeten zijn. De microfoon waar de E330-camera mee uitgerust is, is matig. Het hangt erg van het type stem af of je iemand op enige afstand kan verstaan of niet. De ingebouwde speaker is best aardig. Je kan dus wel tegen iemand anders wat zeggen.

.20240408 172108

.

De eufyCam E330 (Professional) Kit vormt een uitstekende oplossing door de uitgebreide featureset, beeldkwaliteit, makkelijke en snelle installatie en gebruiksvriendelijke app. Daarnaast is het gegeven dat je toegang tot alle features hebt zonder een verplicht abonnement af te nemen natuurlijk enorm meegenomen. Ook de extra mogelijkheden die de homebase biedt zoals een alarm en natuurlijk de flinke opslag zijn een dikke plus.

In de praktijk bleek de kit zeer makkelijk te plaatsen om zo volledige coverage van de buitenzijde van onze testlocatie te hebben. Het was wel aardig om te kunnen zien wie er allemaal rondliep en bekenden vooraf te zien aankomen. En mocht je niet thuis zijn, dan kan je camerasysteem zelfs als alarm fungeren bij het detecteren van een vreemde rond je huis. Wel even de juiste detectiezones instellen natuurlijk.

Nadelen zijn er ook. De kit is afhankelijk van wifi en de beschikbaarheid een stroomaansluiting. Er is geen power-over-ethernet en aangezien de camera’s niet over een accu beschikken is er geen backup voor bijvoorbeeld een stroomstoring.

Het enige functionele nadeel dat we kunnen bedenken is dat we in combinatie met een tablet of een apparaat als de Google Home het moeten doen met notificaties, en we geen popup met meteen het live beeld kunnen krijgen. Voice-bediening zou moeten werken, maar onze praktijktest resulteerde in een fail. Dit lijkt een groot probleem, en als dit een focuspunt voor je is, dan is dit natuurlijk een dealbreaker. De vraag is echter of je werkelijk meer nodig hebt dan de notificaties. Voor iets als een deurbel is het natuurlijk vervelend dat er geen popup is. Voor een beveiligingscamera-kit is dit niet iets dat je meteen zal gebruiken. Via voicecommand het beeld laten verschijnen op een scherm is natuurlijk een mooie feature, maar de meesten checken de beelden gewoon via de app. In de praktijk vinden we de beperkte integratie met Google Home dus geen enorm probleem in de uiteindelijke rating van de kit.