Xiaomi SU7 Voorkant
Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Vijf redenen om voor de Xiaomi SU7 te kiezen

Enkele dagen geleden liet mijn collega Roelof zien dat de nieuwe Xiaomi SU7 wel heel veel lijkt op de Porsche Taycan, maar de bolide heeft toch echt wel een aantal zaken aan boord die opvallen.

Eigen gietprocessen en materialen

Tesla innoveerde door een groot deel van het chassis in een keer te gieten. Xiaomi heeft echter zelf een metaallegering ontwikkeld dat het Xiaomi Titans Metal noemt. Deze zou een stuk steviger zijn dan andere metalen in de markt. Dit combineert het bedrijf met haar eigen gietcluster genaamd T9100 waarbij het in staat is om de achterkant, die normaal uit 72 componenten bestaat, kan nu in een keer worden afgegoten. Dat scheelt 17% in gewicht doordat er 840 minder lasnaden gemaakt hoeven te worden. Dat is ook nog eens een besparing van 45% op uren.

Xiaomi Pilot autonoom rijden

Het bedrijf ontwikkelde ook een eigen stuk software om te wagen autonoom te kunnen laten rijden. Hiervoor combineert het merk daptive BEV Technologie, Road-Mapping Foundational Model, en Super-Res Occupancy Network Technologie.

De adaptive BEV technologie draagt zorg voor het goed herkennen van de scenario’s waarin de wagen moet navigeren. Het visuele bereik gaat van 5CM tot 250 meter. Hiermee kan de wagen niet alleen rustig met weinig marge inparkeren, maar ook op grotere afstand risico’s inschatten.

Het Road-Mapping Foundational Model behoeft niet langer toegang te hebben tot hoge resolutie kaarten van kruispunten te hebben om in te schatten hoe hij moet reageren. Hierbij leert het systeem ook van de bestuurder.

Met Xiaomi’s Super-Res Occupancy Netwerk Technologie kan de wagen beter objecten en obstakels op de weg herkennen. Xiaomi gebruikt hier echt iets anders voor dan de blokken die visuele systemen normaal om objecten tekenen om te voorkomen er tegenaan te rijden. Xiaomi herkent ook meer de kromme vormen in objecten, waardoor de wagen met meer precisie om een object kan rijden. De hele beeldherkenning en AI draait op het platform van Nvidia.

Xiaomi SU7

De Cockpit

Wie voorin een beetje hoopt te genieten, komt ook goed uit. Daar zit een 3K 16,1 inch touchscreen als console. Er is zelfs een 56 inch heads-up display in het interieur aanwezig. In totaal zijn er vijf displays die worden aangestuurd door de Qualcomm Snapdragon 8295 chipset. De bolide ondersteunt netjes Apple CarPlay, maar ook Androids kunnen prima verbonden worden. Xiaomi heeft voor de wagen haar eigen Vehicle OS geschreven. Dat kan nu al met 1.000 smart home apparaten van het merk communiceren.

De batterij

Als smartphonebouwer weet Xiaomi als geen ander hoe belangrijk het is om veel vermogen zo compact en veilig mogelijk te maken. Xiaomi ontwikkelde dan ook zelf de CTB batterij in de Xiaomi SU7. De batterij kan een vermogen van 150kWh aan met een theoretische range van 1.200Km, maar die zal in de praktijk een stuk lager uitpakken. Zeker hier in Europa, waar we de range op een andere manier calculeren dan in China. Hoewel de batterij 17mm dunner is dan vergelijkbare batterijen, pakt Xiaomi de accucellen van de batterij wel stevig in. Aan de onderkant zitten 8 lagen beschermend materiaal. Bovenop zitten drie beschermende lagen, net als rondom. Er zitten drie temperatuursensoren in de enorme batterij verwerkt en er zit een waterkoeling in met een oppervlak dat volgends Xiaomi vier keer groter is dan bij vergelijkbare auto’s. Interessant omdat dit enorme impact kan hebben op laadsnelheid en uithoudingsvermogen.

Xiaomi E-Motor

Tenslotte het pronkstukje van het merk. In totaal ontwikkelde het merk drie motoren voor de SU7. Het gaat om de HyperEngine V6/V6s, en HyperEngine V8s. De motoren zijn genoemd naar de brandstofmotoren die Xiaomi hiermee verwacht uit te dagen. De V8s heeft een maximale snelheid van 27.2k rpm met een 425kW aan vermogen, wat een trekkracht van 635N oplevert. De motor wordt in twee richtingen gekoeld met olie. Deze motor komt echter pas in 2025 in Xiaomi wagens beschikbaar. De SU7 zal het dus nog even met de V6 en V6s moeten doen.

2 reacties

  1. Qua lijnen is er wel gekeken naar het model dat hem van de zijkant doet denken aan de Taycan. Wellicht wat inspiratie opgedaan qua lijnen. Maar als ik kijk naar hoe jullie proberen het over elkaar te leggen, vind ik het toch minder overtuigend. Duidelijk andere verhoudingen. Gewoon wat algemene lijnen overgenomen, vrij normaal in de autoindustrie. Alle design-lijnen, plaatsing van de wielkasten en deuren, is allemaal los ontworpen. En de voorzijde en achterzijde lijken niet eens op elkaar.
    Ik vraag mij vooral af hoe je deze auto’s kan kopen. Is het bij de wet toegestaan gewoon via een website te kopen? Of moet het perse via een dealer? En daarnaast moet er natuurlijk iets van een garagenetwerk komen.
    En zeker in Nederland het allerbelangrijkste: een deal met een financieringsbedrijf die leasedeals kan aanbieden. Want dat is natuurlijk hoe de meeste mensen er een voor de deur gaan krijgen.

    Vraag: waarom doen jullie eigenlijk weinig met auto’s? Er zijn kleine blogs die wel auto’s testten, tenminste in het verleden was het zo. Is dat moeilijker geworden?

    1. Mooie inhoudelijke vragen. We hebben wel over auto reviews nagedacht, maar we merken met ebikes en esteps dat het al een enorme hoeveelheid kennis en ervaring vraagt om een nauwkeurige beoordeling te schrijven. Bovendien is het extreem tijdsintensief. Daar we dit blog in onze vrije uren draaien en zo weinig mogelijk met advertenties proberen te doen, laten we het testen van auto’s liever aan echte experts over. Denk aan mooie publicaties als Autoblog. We schrijven dus liever over opvallende zaken, zo ook dit. En we geven toe dat we op basis van de vele feedback op dit artikel, dit soort claims ook niet snel meer zullen doen. Het ligt duidelijk heel gevoelig als we stellen dat twee auto’s toch wel heel dicht op elkaar liggen qua design 🙂

      Over het aankopen van de auto kan ik je wel iets meer vertellen. Alle wagens die op Nederlands kenteken de weg op willen, moeten daarvoor typegoedkeuring bij de RDW hebben. Anders zijn ze ook niet te verzekeren. De eisen van de RDW en vergelijkbare instanties in Europa zijn relatief streng. Vaak moet een wagen uit China dus wel wat aanpassingen ondergaan voor die hier de weg op mag met een gele kentekenplaat. We hebben eerder bij introductie events van bijvoorbeeld BYD wel Chinese imports gezien, zodat ze het model eerder aan de pers kunnen laten zien, dan het hier de weg op mag. Op de openbare weg wordt dan ook niet gereden met die Chinese modellen. Bovendien kom je er vaak nog grappen in tegen als karaoke sets die in het interieur zijn weggewerkt. Daar worden ze bij de RDW niet vrolijk van, maar in Azië wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.