Review: Super Mario Bros. Wonder haalt het mooiste uit jouw Switch

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de Nintendo Super Mario Bros. Wonder met 5 sterren.

• Waanzinnig mooi
  • Extreem creatieve levels
  • Veel leuke geheimen
  • Helemaal Nederlands
  • Extreem veel speelbare karakters

Zo nu en dan hebben we het gewoon nodig. Een nieuwe platformer uit het Mario universum. Ditmaal neemt Nintendo ons mee naar het bloemenrijk, waar Nintendo laat zien dat je met goede ontwikkelaars nog altijd buitengewoon fantastische graphics uit de inmiddels toch al verouderende hardware van de switch kunt trekken.

De afgelopen jaren wist Nintendo behoorlijk te upcyclen op oudere titels uit de Mario lijn. Niet heel raar, want de 2D gameplay en leveldesigns van de oudere games verveelden nooit. Maar innoveren in 2D is heel lastig. Zeker als je trouw probeert te blijven aan het Mario universum. Zo ook bij de release van New Super Mario Bros. U Deluxe, dat alweer vier jaar oud is en natuurlijk een upscale van de Wii U titel van jaren daarvoor.

Toch bleef Nintendo stilletjes werken aan een sterke opvolger, vol innovatie, op basis van de vertrouwde 2D gameplay die we van Nintendo kennen en stiekem toch ook wel een beetje zijn gaan verwachten. Redelijk onverwacht wist Nintendo op deze manier misschien wel de mooiste Mario game ooit te bouwen.

Creatief met het bloemenrijk

Om een compleet nieuwe grafische stijl uit te kunnen rollen, was het voor Nintendo nodig om het Mushroom Kingdom (paddenstoelenrijk) te verlaten. Natuurlijk zijn we verslaafd aan de klassieke wolkjes en eilandjes, maar op deze manier kan Nintendo echt even alle remmen losgooien qua creativiteit.

Nintendo neemt ons dan ook mee naar het bloemenrijk. Lekker in het Nederlands, zodat jonge gamers ook wat gemakkelijker meekomen in het verhaal van Super Mario Bros. Wonder. Sterker nog, daar verdient Nintendo het eerste compliment. Zo nu en dan zijn er gesproken stemmen in het spel te vinden, en die zijn allemaal nagesynchroniseerd in het Nederlands. Geen half werk dus bij de grote N.

Wanneer Mario en vrienden aankomen in het Bloemenrijk, ontmoeten ze daar prins Florian. Maar al snel blijkt dat Mario en zijn vrienden niet alleen zijn gekomen. Bowser slinkt al snel het prachtige kasteel op en verandert dit in een groot horrorpaleis. Tijd voor Mario en vrienden om, verspreid over zeven werelden, het kwaad van Bowser en zijn kornuiten te bestrijden.

Dat Nintendo kiest voor zeven werelden is niet geheel toevallig. Heel veel Mario titels kwamen met 7 werelden (en een aantal bonusgebieden) waar je als gamer doorheen moest om Bowser te verslaan. En net als bij de latere titels, kun je vrij over de wereldkaart bewegen en daarmee jouw eigen route bepalen. Om verder te kunnen moet je wel steeds een aantal speciale objecten (wonder seeds) verzamelen in iedere wereld, maar dat maakt ook dat je levels waar je echt niet goed op gaat, vaak kunt overslaan… tenminste… als je geen completionist bent natuurlijk. Zelf wil ik in iedere wereld, in ieder level gewoon alles gedaan hebben. Vooral bij deze titel. Vandaar ook dat je bij ons wat langer op de review hebt moeten wachten. Sorry, deze game was te goed!

Wonderbloemen

De levels zijn waanzinnig mooi uitgewerkt en zitten weer vol overduidelijke en minder duidelijke geheimen die je tegenkomt. Waaronder een soort wonderbloem die het hele level veranderd. Zo heb ik bijvoorbeeld meegemaakt dat er ineens een stormloop van vijanden is waar ik vooruit moest rennen, maar ook dat ik ineens een soort top-down Mario werd die op een heel andere manier door het level kon bewegen dan mijn tegenstanders. Het is bijna niet te voorspellen wat een wonderbloem gaat betekenen voor het verdere spelverloop in de game.

De olifant in het level

Mario is in eerdere games al heel wat dieren geweest, en ook enorm groot. In Super Mario Wonder kan Mario in een olifant veranderen. Deze is niet alleen veel groter en sterker, maar Mario kan zijn snuit ook voor van alles gebruiken. Blokken stukslaan, water rondspuiten etc. Sterker nog, door bloemen water te geven, kun je nieuwe delen van levels vrijspelen.

Badges

Wat ook nieuw is, is dat je Mario extra talenten mee kunt geven in de vorm van badges. Een badge kan bijvoorbeeld zijn dat je een extra sprong kunt maken vanaf een muur, om zo nieuwe delen van levels te vinden of om sneller door levels te kunnen navigeren. Of om bijvoorbeeld veel sneller te zwemmen. Bij aanvang van een level kun je 1 badge activeren. Er zijn ook speciale levels om met de badges te oefenen. Ga je daar dood, verlies je geen levens. Deze levels kunnen soms stiekem nog best uitdagend zijn.

Micro-animaties

Wat opvalt is het enorme detailniveau in de game als het gaat om animaties. De karakters bewegen ontzettend mooi door de werelden heen, maar er is ook veel ruimte voor kleine grapjes. Zo heeft de grote olifant Mario soms echt moeite om zichzelf door een groene buis te duwen terwijl de reguliere Mario heel vaak nog even een arm uit de buis moet steken om zijn pet mee te nemen. Het hele spel zit vol met dit soort grapjes.

Conclusie Super Mario Bros. Wonder

Super Mario Bros. Wonder doet iets dat duidelijk heel lastig is. Namelijk innoveren binnen een 2D platformer waar de rek toch onderhand uit had moeten zijn. Doorgaans zien we dat daar compleet nieuwe karakters en werelden voor nodig zijn zoals bij de Ori titels. Toch lukt het Nintendo opnieuw om een 2D wereld neer te zetten waar je ieder geheim in iedere level wilt vinden omdat geen enkel level verveelt. Het is een Wonder!

Super Mario Bros Wonder kopen