Picture of Peter Willemse
Peter Willemse

Review: Vanpowers UrbanGlide Ultra

In deze review wordt de UrbanGlide van het Amerikaanse E-Bike merk Vanpowers flink getest! Al eerder hebben we een fiets van dit merk mogen testen, en de City Vanture legt tot op heden de bekende merken in Nederland het vuur aan de schenen met hun strakke design, gebruikte materialen en afstanden die behaald worden op 1 lading. Nu gooit Vanpowers het over een geheel andere boeg met de UrbanGlide. Een fiets die eigenlijk geen échte doelgroep heeft, wat hem interessant maakt voor een zeer breed publiek. Wij testen de uitgebreidste variant van de 3 mogelijkheden die er zijn. De Vanpowers UrbanGlide ultra. Lets go!

Unboxing en assemblage

We krijgen de enorme doos heelhuids binnen, en natuurlijk kunnen we niet wachten om direct te beginnen met uitpakken. We zijn erg benieuwd naar de UrbanGlide, dus moet alles even wijken voor dit proces 🙂

De doos is gemakkelijk open te krijgen door de tape én het omsnoer materiaal aan de onderkant open te snijden. Dan kan je de deksel zo omhoog eraf tillen. Dit is prima alleen uit te voeren. Dan zien we de UrbanGlide voor de eerste keer en de kleur is erg mooi. Eerste indruk is belangrijk en deze is goed! Snel uitpakken en in elkaar zetten dus!

De fiets is erg zorgvuldig verpakt en alle onderdelen zijn ruimschoots voorzien van bescherming materiaal waardoor de UrbanGlide heelhuids en onbeschadigd aangekomen is.

Goed om even te melden is, dat er zéér goed gereedschap wordt mee geleverd om de fiets mee af te monteren. Dit zijn kleine details die groot verschil kunnen maken in het assemblageproces. Hier kan je al merken dat er geen halve maatregelen zijn genomen om de fiets op de markt te zetten. Goed gereedschap is immers het halve werk toch?

Bij de vorige assemblage van een VanPowers fiets ben ik écht uren bezig geweest met de assemblage, echter kwam die dan ook als soort van legpuzzel binnen. Dat is nu gelukkig niet het geval. Kort gezegd gaat het alleen om het stuur, voorwiel en spatbord wat gemonteerd moet worden. En dit is dan ook erg snel gebeurd! Dus we kunnen rijden jongens!

 

Eerste indruk

De eerste indruk is zoals eerder gezegd voor mij erg belangrijk. Én de UrbanGlide stelt daarin niet teleur. De grip van het stuur is erg aangenaam, voelt direct goed aan en de looks in combinatie met het ontwerp is een kloppend geheel. De fiets is niet de lichtste E-bike die we tot nu toe getest hebben, maar dat zou ook niet bij deze fiets passen naar mijn mening. Het is een robuuste fiets met een elegante rijervaring. Het beste van 2 werelden dus. De Vanpowers combineert dus een elegant ontwerp met eersteklas bouwkwaliteit om een comfortabele en veelzijdige elektrische stadsfiets te leveren. Het veersysteem, de aandrijflijn, de remmen en extra functies.

Design

De Vanpowers UrbanGlide Ultra biedt een indrukwekkende combinatie van ontwerp en bouwkwaliteit, waardoor het een opvallende keuze is in de wereld van stedelijke elektrische fietsen. Het lage instap frame ontwerp springt onmiddellijk in het oog en biedt zowel stijl als functionaliteit. Verkrijgbaar in twee frame maten en twee verschillende kleuren – lava rood en gunmetal blue.

Een van de opvallende kenmerken van de UrbanGlide Ultra, is het uitzonderlijke rijcomfort. Dit wordt gekenmerkt door een goed doordacht veersysteem dat een gedempte rijervaring geeft. De verende voorvork, geveerde zadelpen én comfortabele brede banden beide werken fijn samen om een ultra soepele en comfortabele rit te leveren. En niet alleen comfortabel, maar door dat de fiets wat gewicht heeft en goed in de vering zit geeft het mij vooral ook een veilig gevoel. Ook met oog op de aankomende herfst én winter met gladheid door bladeren en sneeuw/ijs denk ik dat ik liever op deze brede banden rijd dan op dunne!

 

Remmen

Veiligheid is van het grootste belang, vooral voor stedelijke forenzen, en de UrbanGlide Ultra neemt dit serieus. Hij is uitgerust met het hydraulische remsysteem Tektro E350, speciaal ontworpen voor e-bikes. Dit systeem is voorzien van remklauwen met twee zuigers voor betrouwbare en snelle remprestaties. Bovendien is de UrbanGlide Ultra uitgerust met spatborden, een bagagerek achter met een royale laadcapaciteit van 25 kilo en zowel voor- als achterlichten, welke niet fungeert als rem licht helaas.

 

De indeling van het stuur van de is zorgvuldig ontworpen en weerspiegelt het strakke en minimalistische frame van de fiets. “Less is more” in dit geval! Ik begin zowaar gewoon Amerikaanse termen erin te gooien 🙂

Het Stuur

Een van de opvallende kenmerken die ik vooral waardeerde aan de UrbanGlide Ultra was het ergonomische ontwerp van het stuur. Dit stuur heeft een comfortabele ronding die de algehele rijervaring verbetert. Met een royale 710 millimeter bieden ze een ruime breedte, waardoor een stabiele en gecontroleerde grip mogelijk is, vooral tijdens lange ritten of bij het navigeren door stadsverkeer. Deze breedte draagt bij aan een gevoel van vertrouwen en comfort tijdens het besturen van de fiets.

Om het ergonomische gevoel verder te versterken, is het stuur uitgerust met rubberen handvatten die een veilige en gedempte grip bieden. Het bedieningspaneel op het stuur is zorgvuldig ontworpen, waardoor de zaken eenvoudig en voor de hand liggend zijn. Het beschikt over slechts een paar knoppen, zodat u gemakkelijk toegang hebt tot essentiële functies.

Versnellingen

Schakelen op de UrbanGlide Ultra is een fluitje van een cent, dankzij de Microshift rapid-fire shifter. Dit onderdeel staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke bediening, waardoor het schakelen soepel en moeiteloos verloopt. Schakelen gebeurd écht in een oogopslag. Geen geratel of last van een ketting die een beetje zoekend is naar een tandwiel. Erg direct. Klik en Páts, tandje d’r bij 🙂

Display

Het grote kleurendisplay van de fiets is een hele aangename feature wat de fiets écht compleet maakt. Grote duidelijke weergave van de diverse meters zijn opvallend, maar zeker niet storend weergegeven zodat alles in 1 oogopslag duidelijk afleesbaar is. De bediening is voor de hand liggend en erg aangenaam dus in gebruik.

 

Specificaties

Kleuren Gunmetal Blue/Lava Red
Maten S/L
Gewicht 32 kg
Motor Bafang® M510 48V/250W Mid Drive Motor
Sensor Torque Sensor
Bereik 110Km+
Mode Pedal-Assist
Aantak versnelling Microshift® RD-M26L
9-Speed
Remmen Tektro® HD-E350 Hydraulic
Disc Brake, 180mm Rotors https://www.vanpowers.com/products/urbanglide-ultra-eu
Zadel Zoom® Suspensions seat
Post, 30mm Travel, with Quick
Release Clamp

Conclusie

Ja, en na al deze informatie over de gebruikte materialen, rij ervaring en gigantische bereik van de UrbanGlide Ultra, zal je dan ook niet vreemd opkijken dat ik deze fiets zeer hoog waardeer.

 

De hele fiets klopt gewoon. De hydraulische vering en in combinatie met de dikke banden is een match made in heaven. Prima voor in de stad, maar óók voor onverharde wegen kom je hierdoor uitstekend uit de voeten. Het model moest ik persoonlijk even aan wennen, maar in het Nederlands straatbeeld is dit model al vaak te zien. Dit omdat het dus zoveel meer te bieden heeft aan zijn publiek vanwege de lage instap. De rijervaring is subliem, echt geen fout woord hier over. De vering neemt alle hobbels voor zijn rekening zodat jij kan genieten van de rit. Dit viel mij pas op wanneer ik op een andere fiets even een stukje moest fietsen en dan merk je pas hoeveel de vering invloed heeft op het rijgedrag. Het bereik is ook bizar groot. Op een enkele lading heb ik ruim 90 KM gefietst. Dat is lager dan opgegeven, maar ik heb continu in level 5 ondersteuning gereden, iets wat ik denk dat de consument ook zal doen. Mocht je zuiniger omgaan qua ondersteuning is daar dus zeker nog meer winst te behalen. Ik ben zeer onder de indruk van de fiets. Hij heeft even op zich laten wachten, maar dat is hij écht dubbel en dwars waard geweest. Ik zeg de VanPowers UrbanGlide Ultra is klaar voor de Nederlands markt!

Check de Urbanglide Ultra hier

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.