Picture of Peter Willemse
Peter Willemse

VanPowers Bike City Vanture, de veelzijdige E-bike voor de échte kilometervreters!

Peter Willemse beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Riem aandrijving
  • Rij beleving
  • Strak geprijsd
  • Geïntegreerd display in stuur
  • Solide constructie
  • Snelheid
  • Korte oplaad tijd
  • Mooi design

THE BAD

  • Geen spatborden
  • Vreemde koplamp

Dit is de eerste “sportieve” fiets van het Amerikaanse merk VANPOWERS en ze gaan er helemaal voor, om uitzonderlijke prestaties te combineren met comfort. Het is misschien wel een van de coolste e-bikes die je op dit moment kunt kopen, en we zullen straks in detail ingaan op het waarom. Wat je eerst moet weten is dat het begon als een crowdfunding project dat een succes was en klaar is voor productie. En niet allen in de V.S, maar VanPowers gaat ook de Europese markt bestormen met hun bijzonder strakke modellen. We beginnen dus met de City Venture!

De City Venture is verkrijgbaar in 5 kleuren: Infinite Silver, Shining Black, Chalk Blue, Ruby en Neon Purple. Van rustige kleuren tot zeer uitbundig kan je wel zeggen dus. Wanneer je besteld is bieden ze je 2 opties voor hoe je de fiets geleverd wilt hebben: zo goed als gemonteerd, of als puzzel! Nou ja puzzel, daar lijkt het wel op in het begin. Want Ja, ik heb de Shining Black City Venture ongemonteerd mogen ontvangen. En dat heb ik geweten ook 🙂

Unboxing

De opvallend kleine doos roept gelijk de vraag op, zit hier een fiets in?? Ja zekers te weten. En wat voor één. Maar daar over later veel meer. Eerst maar eens kijken of het spulletje allemaal wel veilig is aan gekomen, en hoe het verpakt is.

Nou dat zit wel goed. Alles is zeer professioneel verpakt en komt heelhuids aan.  Met een stevig soort van schuimrubber zijn de grotere onderdelen erg netjes ingepakt en alle onderdelen zijn voorzien van een sticker met nummer wat later leidend is voor de montage.

 

Assemblage

Ja, en dan het moment aangekomen om de fiets te monteren. Na alle onderdelen eerst rustig uit te hebben gepakt, en op een logische volgorde neer te leggen, is het zelfs voor mij als warhoofd mogelijk om overzicht te krijgen, én te behouden!

De bijgeleverde gebruiksaanwijzing is niet echt aan te raden, echter is de montage film op YouTube bijzonder goed gemaakt en erg duidelijk. Zo duidelijk, dat zelfs ik na 3 uur sleutelen een plaatje van een fiets heb opgebouwd. En daar zijn we best een beetje trots op!

Check hieronder de film om een idee te krijgen hoe de City venture wordt geassembleerd!

 

Specificaties

  • Ondersteuningssnelheid (EU/UK) Tot 25 km/u (5 ondersteuningsniveaus)
  • Nettogewicht 15,5 kg
  • Bereik 80-130 km ( 130 met extra accu)
  • Oplaadtijd 2-3 uur
  • Maximale belasting 120 kg
  • 36V 250W
  • Batterij: 36V 7Ah/252Wh LG Cell Lithium-Ion Downtube batterij
  • Sensor: Cadanssensor
  • Display: IP66 waterdicht TFT LCD-kleurenscherm
  • Banden: 700C × 28C Kenda®-banden
  • Velgen: Aluminiumlegering, dubbelwandig
  • Remmen: Tektro® Hydraulische Schijfremmen
  • Stuur: Promax® Aluminiumlegering
  • Remhendel: Tektro® HD-M285
  • Riem: Gates® CDN™ Riemaandrijving

Wat valt op?

Nu de fiets zo voor me staat is het tijd om deze eens even rustig te bekijken. Want er vallen me een paar dingen op. Allereerst heeft de City Venture géén spatborden. Dit geeft de fiets een sportieve look, echter brengt dit ook een nadeel met zich mee die je al kunt raden natuurlijk. Bij nat weer word je snel vies. Maar goed dat is nog wel te overzien. Maar bijkomend nadeel van de missende spatborden is ook dat er dus geen logische plek is voor een vaste koplamp.

Deze wordt daarin tegen wél keurig netjes mee geleverd bij de fiets, maar moet apart op het stuur gemonteerd worden. Een praktische, maar geen mooie oplossing. De lamp steekt echt af tegen de mooie fiets helaas.

Wat positief opvalt is natuurlijk de aandrijfriem. Top om hiervan gebruik te maken. Geen onderhoud, en geen geluid! Dit draagt heel veel bij aan de rijervaring van deze fiets en voegt dus erg veel toe aan het gehele plaatje.

Ook het geïntegreerde kleuren display is een groot pluspunt. Het ziet er zeer strak uit en heeft ook nog een donkere modus waarbij deze minder fel schijn. Prettig voor de oogjes dus! Het menu laat geen ruimte voor vragen over. Het is erg duidelijk en geen poespas. Kies je ondersteuning stand en GAAAN!

Verder is de fiets voorzien van hydrolische schijfremmen. Deze zijn echt super, en ze geven me een veilig gevoel tijdens de toch best snelle ritten die de City Venture geeft.

Wat de oplettende lezer/kijker wellicht is opgevallen, is dat de City Venture veel lijkt op een fiets die ik eerder getest heb. De Ampler Curt. Afgezien van de spatborden en koplamp lijken ze qua vormgeving erg veel op elkaar. Echter kost de VanPowers iets meer dan de helft van de aanschafprijs van de Curt. Dus dat biedt in dat opzicht behoorlijk wat troost.

 

Rij ervaring

Yes! Dan is het eindelijk tijd om te rijden! De (voor mij) intensieve montage is het tijd om even uit te waaien. En waarmee kan je dat beter doen dan met je zelf gemonteerde strakke E-Bike! We drukken op de aan knop en scrollen door naar Level 5 ondersteuning, gewoon omdat het kan (nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen, laat staan in een review schrijven 🙂 )

Goed, het eerste gevoel is vaak het blijvende gevoel dus vandaar dat ik altijd vol vermogen rijd met de “Maidenvoyage”. En wat een gevoel krijg ik van de fiets!  bij de eerste omwenteling van de pedalen wordt de motor ingeschakeld, en deze is net zo krachtig als dat ie stil is. Wow knap gedaan. Ik hoor de motor vrijwel niet. Pas alleen als je er écht op gaat letten hoor je het geluid ietsje. De motor is goed merkbaar in Boostmode, iets wat ik erg prettig vind, maar in stand 3 en 4 is de motor ook nog erg aanwezig bij het optrekken, echter stopt de ondersteuning dan wat eerder dan in stand 5

Het is altijd een beetje wennen aan elkaar in het begin, maar al snel valt me op dat in deze Boostmode ik tegen de 30 kilometer per uur rijd! We testen de Europese variant van de City Venture, maar even twijfel ik daar aan, want de Amerikaanse gaat namelijk harder dan de Europa versie. In Amerika fiets de fiets namelijk 25 mijl per uur, oftewel 40 kilometer per uur! Het is op het moment van de eerste rit -2 Graden Celsius, maar gek genoeg krijgen we het niet koud…..

Conclusie

Ja, dan is het tijd voor de conclusie. De fiets zelf is écht heel goed. Hij rijd fantastisch, en de rij afstanden komen overeen met wat VanPowers opgeeft. Mits er niet continu in Boost modes wordt gereden, is er serieus veel te fietsen tegen een zeer korte laadtijd. Het oog wil ook wat natuurlijk, én dat krijgt ie ook. Ja sommige dingen zouden stakker kunnen, zoals de bekabeling en de verlichting. Maar ik denk dat het vooral komt omdat de City Venture ontworpen is om door de consument zélf te monteren, dat er daardoor gekozen is om de verlichtingen bekabeling niet volledig weg te laten werken in het frame. Verder is de fiets mooi en licht in gewicht, De dunne banden geven weinig weerstand tijdens het rijden, en door de beltdrive wordt het geluid maximaal gereduceerd, waardoor je een perfectie fiets ervaring beleefd.

De Montage is best een uitdaging vond ik, maar daar door krijg je wel gelijk meer feeling met de fiets. En het scheelt je 90 euro. (Kan je een mooiere koplamp van kopen 🙂 ). Het voelt direct meer als jou eigen fiets. De rij beleving is super. Écht geen opmerkingen over kunnen maken, hij fietst erg fijn. Het contact met de klantenservice is ondanks de enorme afstand erg goed te noemen. Wel even rekening houden met tijdsverschil natuurlijk. Ik ben echt aangenaam verrast door de City Venture van VanPowers. Deze fiets mag zich in het grootste fiets land van Europa welkom voelen wat mij betreft.

Click hier voor de laagste prijs van de City Venture

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.