Apple logo
Picture of Dennis van Dijk
Dennis van Dijk

Waarom doet Apple altijd geheimzinnig?

Voor veel mensen is het de vraag waarom Apple altijd zo geheimzinnig doet bij de lancering van een nieuw product. Kunnen ze niet gewoon aankondigen wanneer ze precies met een nieuw product komen en wat de voordelen hiervan zijn? Het zal ergens bijdragen aan een doel want het succes van dit merk is onnavolgbaar. Daarom hebben wij eens gekeken wat er de komende tijd nog te verwachten is van dit merk en waarom ze altijd geheimzinnig doen omtrent nieuwe lanceringen. 

Het nieuwe mysterie

Het meest recente mysterie van Apple is de iPhone 15. Een telefoon die weer vele voordelen kent ten opzichte van zijn voorgangers, maar de voordelen worden niet altijd meteen helemaal duidelijk. Op hoofdlijnen geeft het merk wel eens een tipje van de sluier en geven ze aan wat de telefoon méér kan. Zo zal de iPhone 15 voorzien zijn van een 3D camera en is hij gemaakt van ijzersterk titanium. Vaak is de iPhone 15 wel al te ‘pre-orderen’, daarom geeft het merk vaak ook wel íets weg. De iPhone 15 van Odidio (voorheen bekend als T-mobile of Tele2) is al te bestellen. Zoals zo vaak komt de iPhone 15 ook weer met diverse opties en lijnen. Van de Ultra tot de Max. Allemaal met zijn eigen voordelen en met specifieke kenmerken. Zo is de één wat goedkoper maar in leuke kleuren verkrijgbaar, en de ander juist groter en zakelijker. Maar ook de lancering van de iPhone 15 is omhuld met mysterie. Qua data gaan we uit van 12 september voor de aankondiging en 22 september voor de officiële lancering.

De reden

De reden dat Apple altijd mysterieus doet is ontstaan door de oprichter van het merk Steve Jobs. Hij is ooit gestart met dit merk en heeft altijd een groot rookgordijn opgeworpen. Niet alleen om het merk en de producten, maar ook om hemzelf. Zijn overlijden kwam dan ook vrij onverwacht. Hij hield van minimalisme en geen gedoe, daarom ook geen grootse advertenties en campagnes maar juist clean en bescheiden. Iets wat doorademt in de marketing van Apple. Ze brengen vrij onverwacht een product en lijn op de markt en maken er niet te veel woorden aan vuil. Dit zorgt voor een zekere exclusiviteit die aantrekkelijk werkt voor veel mensen. Mensen willen dan graag het mysterie ontrafelen en onderdeel worden van deze beweging. Apple doet dit zeer goed en strategisch, door bijvoorbeeld ook de winkels exclusief te houden en zeer opgeruimd in te richten. Er is zelfs een eigen boot ontwikkeld door Steve Jobs. Geen gangbare boot maar een op maat gemaakt superjacht, geheel in Appel stijl. Ook de bouw hiervan was omgeven met mysterie en exclusiviteit. De prijs wordt over gespeculeerd, maar vele miljoenen zal deze boot gekost hebben. Hij heeft er zelf echter helaas nooit van mogen genieten door zijn vroege overlijden.

Kortom, het is een bewuste filosofie van oprichter Steve Jobs geweest om deze tactiek te hanteren. Het zorgt ervoor dat het merk exclusiviteit ademt en daarmee de vraag toeneemt. Het maakt het er als klant niet altijd makkelijker op, maar dat maakt het ook des te leuker!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.