• Algemene feel auto's
  • Verbeterde setup mogelijkheden
  • Flink wat modi
  • Crossplay

• Breakingpoint-gameplay niet uitdagend
  • F1 World pas enigszins uitdagend na ongeveer tweeëneenhalf uur

F1 2023, nieuw jaar, nieuw deel, nieuwe review. Dit jaar zien we de introductie van F1 World dat het vorig jaar geïntroduceerde F1 Life in een andere jasje steekt met flink wat toevoegingen en is het verhaalmodus Breaking Point terug. Verder zijn de setup-mogelijkheden uitgebreid en is de rijervaring doorontwikkeld.

Breaking point

In F1 2023 is de verhaalmodus genaamd ‘Breaking Point’ weer terug. Dit is een modus welke in het verleden een interessant verhaal wist te vertellen, dus we waren benieuwd naar het vervolg.

We leren in dit vervolg naast de namen uit het verleden waarbij we weer hoofdzakelijk het verhaal spelen vanuit het perspectief van Aiden Jackson, ook wat nieuwe namen kennen. Zo hebben we Callie Mayer, een vrouwelijke coureur die in de F1 Academy actief is, terwijl we ook een nieuwe teambaas hebben en we ook te maken hebben met de teameigenaar wiens zoon onze teamgenoot is. Zowel Callie, Aiden als de teambaas zijn perspectieven vanuit welke we gespeeld hebben gedurende deze modus zo ver als we gekomen zijn totdat we aan deze review begonnen.

We zouden zeggen dat het karakter van Aiden Jackson eigenlijk weinig ontwikkeling door maakt vreemd genoeg. Misschien maar beter ook, want de andere personages zijn eigenlijk interessanter.

Qua race-sessies hebben we het soms over volledige races maar meestal over specifieke situaties die binnen een race spelen waarop we een bepaald doel moeten halen, meestal hoger dan positie x te moeten eindigen. Hier hadden we graag meer variatie gezien. Sowieso is het apart dat de nieuwe banen geen deel uitmaken van Breaking Point, terwijl we maar één regenrace hadden en één situatie met schade. We hadden geen chaotische situaties met rode vlaggen en/of safetycars, misschien zwaardere schade waarbij de auto zeer lastig te besturen is, de versnellingsbak niet goed werkt… Heck, misschien inspiratie uit de echte wereld zoals de kapotte banden waarmee de Mercedessen de finish ooit moesten halen.

Er zijn ook weer Drive To Survive-achtige cutscenes, die er zeer goed uit zien, ondanks dat ze wel volledig in CGI zijn. Wel lijkt men een beetje te hebben gekeken naar wat in GRID Legends gedaan werd met live acteurs. Er zijn namelijk ogenschijnlijk wat overeenkomsten met hoe teamleden en coureurs geïnterviewd worden en welk beeldperspectief daarbij gekozen wordt.

Wat in grafisch opzicht vooral verbeterd is in Breaking Point zijn de gezichtsuitdrukkingen. Het geeft zeker de meer gelaagde characters extra persoonlijkheid ten opzichte van wat we twee jaar geleden zagen.

Over interviews gesproken, ook in dit deel van Breaking Point kun je keuzes voor antwoorden maken tijdens interviews die ditmaal door de bekende SkySportsF1-presentatrice Natalie Pinkham worden afgenomen. Op basis van je prestaties in de race krijg je meer antwoordopties. Deze antwoorden doen verder overigens weinig voor de lijn van het verhaal.

Al met al is Breaking Point wederom een mooie toevoeging aan het verhaal en hoe dan ook een leuke gamemodus om in ieder geval eenmaal te spelen. Je doet dit overigens wel echt voor het verhaal, en misschien qua racen als introductie of gewoon om wat chill te racen, want qua gameplay is het niet bepaald uitdagend. Als je serieus je best doet zal je de doelen lang voor het einde al gehaald hebben en kan het vanaf daar best een saaie ervaring zijn.

F1 World

F1 World kan gezien worden als een combinatie tussen de modi Grand Prix, carrière, tijdklassering en online multiplayer en F1 Life, waar we vorig jaar niet bijzonder positief over waren.

Toen we voor het eerst keken naar F1 World, dachten we dat ze gewoon F1 Life een rebrand hadden gegeven met wat updates. De waarheid is echter anders. Je begint in de Series-events. Je zou kunnen zeggen dit een soort gids is door wat de game te bieden heeft. Je moet verschillende events en challenges halen voordat je door kan naar de volgende en deze kunnen gaan over single player en multiplayer modes. Uiteindelijk ben je klaar voor een volledige race en wordt je ook getest zonder rijhulp.

Je kan stoppen en verdergaan wanneer je wil. Het is niet zo dat je perse een serie van challenges en events moet voltooien voordat je wat anders kan doen en je kan een challenge en event op zichzelf opnieuw proberen zo vaak als je wil.

F1 World biedt ook losse single en multiplayer events die periodiek geüpdatet worden op basis van wat in het echte seizoen gebeurt. Er worden scenario’s uit het echte seizoen genomen waarin je een bepaalde challenge moet doen.

Het doen van de challenges levert een beloning op, zelfs als je deze challenges niet haalt. Hiermee kan je vervolgens je auto upgraden. En met een betere auto wordt een eerdere challenge die te lastig was, natuurlijk ook makkelijker. Deze beloningen kun je overigens ook in andere spelmodi krijgen.

Hoe meer je je auto upgradet hoe hoger je ‘technisch niveau’ wordt, waar de game zich weer op aanpast. Het maximale ‘technisch niveau’ is op het moment 1000 maar per sezioensupdate wordt het mogelijk deze verder up te daten. Ook kun je je team hiermee updaten zodat je op het gebied van bijvoorbeeld R&D of strategie meer momentum krijgt. Je kan dit ook updaten met de bronnen van je team zelf. En dit kan je beïnvloeden met PodiumPass-aankopen. Dit kan echter maar één keer per seizoen. Pay-to-win mechanismen worden hiermee voorkomen.

Als je verdiende onderdelen wil toepassen, moet je het bestaande onderdeel eerst demonteren, wat vervelend is.  En je kan ze alleen sorteren op basis van hoe nieuw ze zijn of hoe zeldzaam, niet bijvoorbeeld per niveau. Onlogisch. Het maakt het geheel een onnodig lang proces. Er zou een optie moeten zijn om gewoon de beste onderdelen toe te passen die je hebt, waarop je vervolgens zelf wat dingen kan aanpassen. Dit laatste zou je bijvoorbeeld willen als je een vergeten challenge nog wil halen, maar niet met een te snelle auto omdat de challenge anders niet veel aan is.

De game schat tijdens races in waar je ongeveer zou moeten eindigen in een multiplayer race. De hoeveelheid rewards die je met die race kan verdienen wordt dan gebaseerd op in hoeverre je beter presteert dan die inschatting.

Hoewel we denken dat F1 World best wat potentieel heeft, is het ook in deze modus een jammerlijk gegeven dat het gewoon te makkelijk is in het begin wat het saai maakt. 5 seconden sneller zijn dan de tweede plek is niets vreemds. En nee, daarvoor hoef je geen getrainde F1 20xx-speler te zijn. Pas wanneer je tussen de twee en drie uur in F1 World hebt zitten wordt het wat uitdagender.

We kunnen ons verder niet helemaal eraan onttrekken dat de opzet een beetje doet denken aan mobiele games. Remupgrades voor specifieke races of meer vermogen voor een specifieke tijd als motorupgrade is niet het type upgrades dat we willen zien en de manier waarop je eerste een onderdeel moet ontmantelen en dan een vervangend onderdeel weer moet installeren is voor uw reviewer reden geweest om meerdere mobiele games te deïnstalleren.

A tot D spelers en ranking points

Op basis van hoe je rijdt in de multiplayermode krijg je een ranking van A tot D, waarbij A-coureurs cleane coureurs zijn die hebben laten zien op een degelijk niveau zitten en D-coureurs de coureurs zijn die graag botsautootje spelen. Er zijn ook losse lobbies voor deze klassen waarbij de A lobbies schade en collision ingeschakeld hebben en de C-lobbies niet.

Er is verder ook uiteraard een meer algemeen ranking-systeem aan de hand waarvan spelers hun niveau ten  opzichte van derest van de wereld kunnen zien.

Compendium

Het Compendium leert nieuwe fans over het verleden van F1. Het is een soort stickerboek, waarbij je stickers verdient door de game heen. Met elke sticker/afbeelding kun je wat leren over een stukje F1-geschiedenis. De manier waarop het compendium vormgegeven is, waarbij je zelf de stickers moet plaatsen is overigens ronduit irritant. Weer dat mobiele game-construct. Maak gewoon een soort catalogus waarin je steeds nieuwe dingen ziet, en niet dat je los elke verdiende sticker moet plaatsen.

Career, My team

De carrière en Mijn Team modus zitten nog steeds in de game en zijn eigenlijk zo goed als onveranderd. Dus daar valt weinig over te vertellen, behalve dat je ze dus niet hoeft te missen ondanks dat in F1 World er een soort overlap zit met de carrière-modus.

We hebben natuurlijk wel de nieuwe banen als deel van deze modi, dus Las Vegas en Losail. Las Vegas ziet er zeer mooi uit in de game met allerlei lichteffecten en de gebouwen langs de baan. Al zal het waarschijnlijk weer een typisch saaie straatrace zijn in het echte seizoen die geen werkelijke meerwaarde vormt buiten de financiële vooruitzichten voor de F1. Ook interessant,  Paul Ricard (Frankrijk), Shanghai (China) en Portimão (Portugal) zijn ook beschikbaar, ondanks dat deze geen deel uitmaken van de huidige F1-kalender. Kennelijk hadden ze deze liggen. We vragen ons af hoeveel het had gekost om bijvoorbeeld ook Vietnam te includeren die we in een van de recentere games ook zagen.

Race-ervaring

Besturing

Er is een nieuw besturingsmodel die met nieuwe uitdagingen komt. De aanpassingen aan grip en vermogen hebben voor een veel betere ervaring gezorgd. Voor uw reviewer was het altijd nodig om zonder racehulp extreem voorzichtig te zijn om niet achterstevoren te eindigen. Uiteindelijk moest ervoor gekozen worden deels met tractiecontrole te rijden. De veranderingen hebben er nu voor gezorgd dat dit niet meer nodig is. Dit doet wel de vraag opwerpen welk van de twee realistischer is. Is gekozen voor nog toegankelijkere gameplay? Of waren de auto’s gewoon te nerveus?

Hoe dan ook, de nieuwe handling betekent niet dat je aan het asfalt vastgeplakt zit. Te vroeg op het gas, een te grote stuuruitslag, te veel gas, banden die op het gras komen waardoor je overstuurt, het is uiteraard allemaal nog mogelijk. Het is echter allemaal wat voorspelbaarder.

Meer ingrijpend is de aanpassing aan het remmen. Blokkerende banden komt nu veel eerder voor. In F1 22 kon je stiekem ongestraft de brakebias naar de voorkant richten met maximale remkracht. Op zich kan dit nog steeds, maar het is veel lastiger om niet met blokkerende wielen te komen zitten.

Het is in F1 23 dus zaak om wat meer te experimenteren met je rem-afstelling en misschien deze zelfs iets aan te passen van bocht tot bocht, waarbij je misschien een iets minder ideale rembalans kan configureren om weliswaar minder snel te zijn, maar makkelijker een bocht door te komen. Iets wat zeker in drukke omstandigheden handig is om wat dive bombs te plaatsen, of om expres wat blokkering te veroorzaken om die moeilijke bocht waar je moeite mee hebt makkelijker door te komen doordat je meer rotatie mogelijk maakt.

Al me al voelt de manier waarop je de auto’s bestuurt een stuk intuïtiever aan voor de speler. Wel betekent dit dat je routine uit de vorige delen wat bijgespijkerd moet worden. Alle toegankelijkheids-opties zijn er ook nog steeds, dus remhulp, ABS, stuurhulp, etc. F1 2023 blijft een game die voor iedereen is.

De veranderingen in de algemene handling betekenen ook dat voor controller-spelers de game beter aanvoelt dan ooit. Je hebt het idee dat je echt aan het racen bent zonder dat de hulp die onderhuids uiteraard geboden wordt, merkbaar is.

Dit betekent niet dat de besturing perfect is. Zo is de manier waarop er omgegaan wordt met tractie niet wat het zou moeten zijn. Wegrijden tijdens de start kan gewoon met volgas; het levert vrij weinig bandendegradatie op en je bent sneller weg dan de meesten. En als je wheelspin in de bochten hebt, doet dat wel iets met je momentum, maar niet erg veel.

AI

Een van de kritiekpunten van F1 2022 was dat de AI zich op een manier ontwikkelde die niet best was. Auto stuurden te makkelijk in wanneer je er gewoon naast zat in bochten wat vaak schade opleverde en hoe dan ook momentum bij het uitkomen van de bochten. Dit is in F1 23 verbeterd. De manier waarop je ruimte krijgt is redelijker, terwijl ze je soms alsnog proberen te ‘squeezen’ zonder je te raken. Dit betekent overigens wel dat je soms misschien iets te veel ruimte krijgt en positie feitelijk te makkelijk opgegeven wordt.

Ook in strategisch opzicht is de AI doorontwikkeld. Zo zie je veel meer variatie in de bandenkeuzes tijdens de races. Opvallend genoeg is het Ferrari die vaak een andere route kiest… Is dat een grapje die in de game gebouwd is? Het lijkt er wel op. Ook tijdens de start lijkt de variatie wat meer aanwezig te zijn rond hoe goed de verschillende auto’s wegkomen.

Mutiplay-ervaring

De ervaring in multiplayer was ok. We zijn niet tegen grote connectieproblemen opgelopen, terwijl het aantal laggende tegenstanders eigenlijk wel meeviel. Mooi voordeel is dat crossplay ondersteund wordt.

Setups

Een ander onderdeel van de besturing dat veranderingen heeft ondergaan, zijn de setups. Vorig jaar zagen we dat er een stap gezet werd in het kritischer kunnen instellen van je aerodynamica. Waar we in F1 2021 nog 10 stappen hadden, werden dit er 50. Voor F1 23 zijn er soortgelijke stappen gezet voor de remmen, banden, vering en de ophanging.

De setups die je kan bedenken zijn dus nog meer op je persoonlijke voorkeuren af te stellen. Daarnaast zijn ze ook logischer dan in het verleden. De geometriewaarden van de ophanging bijvoorbeeld. In het verleden werd er een middennorm-ingesteld waarbij je dan negatieve waarden kreeg als je voor lager ging voor bijvoorbeeld het instellen van het camber. Dit is geen logische waarde. Iemand die daadwerkelijk dergelijke instellingen wil gebruiken zal realistisch ogende waarden willen. Daarnaast kan de game ook een leuk begin vormen voor iedereen die verdere interesse in de technische materie heeft. Het was nooit logisch dat ze daar een eigen schaal voor instelden.

We zouden het overigens aanraden om echt eens te gaan zitten voor deze instellingen, omdat zeker met de nieuwe handling je een stuk meer profijt van specifieke instellingen kan hebben dan in het verleden.

F1 23 is een game die boordevol opties gestopt is. We hebben 26 banen, het volgende deel in het Breaking Point-verhaal dat inhoudelijk ook interessanter geworden is en een zeer toegankelijke speelbaarheid waarbij je ook met je controller het gevoel hebt een auto goed te kunnen besturen zonder dat je overdreven merkbaar geholpen wordt. Met F1 World hebben we een zeer veelzijdige modus erbij die een flinke verbetering vormt ten opzichte van F1 Life van vorig jaar. We kunnen het ons echter voorstellen dat niet iedereen zich kan vinden in hoe op basis van in-game credits bepaalde upgrades voor je auto mogelijk zijn. En ook niet wat een paar van die upgrades precies zijn, die je soms doen denken aan mobiele games.

De race-ervaring an sich verschilt niet enorm van de vorige games, maar we kunnen wel zeggen dat er verbeteringen zijn op het gebied van onder andere de handeling en setupmogelijkheden terwijl de AI ook zorgt voor meer diverse situaties en minder fouten bij je tegenstanders. Jammer is dat de gameplay-uitdaging in Breaking point en de eerste paar uren in F1 World tegenvalt. Ook jammer is dat we weinig échte extra’s hebben. Meer gamemodi zijn leuk, maar het is niet lang geleden dat we bijvoorbeeld in klassieke auto’s konden rijden.