Logo GadgetGear.nl
Nokia Logo
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

MWC: Nieuwe Nokia’s komen met oud logo

Het oude Nokia is al jaren geen smartphonebouwer meer. Die rechten zijn in licentie gegeven aan HMD. Een Chinees-Finse organisatie waarin onder anderen Nokia en Foxconn eigenaar zijn. Dat de communicatie misschien niet heel lekker loopt tussen de twee, zien we met de introductie van de nieuwe merkidentiteit.

Nokia G22

Zoals ieder jaar zijn zowel het oude Nokia als HMD aanwezig op het Mobile World Congress. Nokia is nog altijd een grote speler op het gebied van netwerkapparatuur. Beiden hielden gisteren hun grote presentaties. Terwijl HMD twee nieuwe smartphones introduceerde, was het Nokia dat een compleet nieuwe merkidentiteit presenteerde. Een nieuwe logo en nieuwe kleuren die niet zichtbaar zijn op de nieuwe Nokia G22 smartphones waar HMD mee op de beurs stond. Sterker nog, ook de hele website van HMD is nog in lijn met het oude Nokia merk.

HMD produceert Nokia smartphones sinds 2016 en heeft het recht om de naam en het merk 10 jaar lang te dragen. Ondertussen zijn er ook andere fabrikanten die een licentie hebben op het Nokia merk. Onder anderen voor TV’s. Ook daar is het nieuwe logo nog niet zichtbaar.

Nokia kopen


→ Check de laagste prijs bij Bol.com
→ Check de laagste prijs bij CoolBlue.nl

Eén reactie

  1. Het domste idee ooit. Nokia heeft een sterk herkenbaar logo. Waarom zou je dat zo ontzettend veranderen? Bij de meesten staat het ook voor kwaliteit (terecht of onterecht). Het logo is dan belangrijker dan de naam omdat je dat op een product kan zetten. Als je de naam niet verandert, zal mond tot mond de reputatie niet veranderen en dus ook niet het idee dat Nokia vooral met telefoons te maken heeft.

    En een geheel nieuw logo moeten mensen leren kennen, dus ze weten dan niet perse dat het bedrijf breder georiënteerd is dan telefoons. Daarnaast heeft het niet de degelijke uitstraling die mensen gewend zijn. Als je wil dat mensen weten dat je gaat over meer dan alleen telefoons, moet je ze dat vertellen.

    Een overdreven gestileerd logo is sowieso een slecht idee. Hoeveel grote merken kennen we die hun naam niet op een superleesbare manier met een bekend letterype geschreven hebben? Zelfs merken die sterk genoeg zijn om alleen een logo te voeren doen het op een vrij conservatieve manier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.