Picture of Roelof van Doorn
Roelof van Doorn

Opmerkelijk: PlayStation VR2 niet backward compatible

Sony’s PSVR is een absolutie USP waarmee het de PlayStation zich onderscheidt van de Xbox gamer. Hoewel Sony nog steeds worstelt om voldoende PS5 consoles in de schappen te krijgen, komt het Japanse bedrijf volgend jaar ook met de PSVR 2… en daar is iets raars mee.

Backward compatibility is altijd een ding geweest in de console business. De PS2 kon gewoon PS1 games spelen. De PS3 kon ook PS1 games spelen. En als je de eerste generatie PS3 kocht, kon je daar ook nog PS2 games op spelen. Vanaf dat moment, laat Sony een beetje de bal vallen… De PS4 was met geen enkel ouder platform compatible doordat Sony, net als Microsoft, overging op een X86 platform. Dat de PS5 wel weer compatible is met de PS4 is daarmee weer niet heel verrassend… en dan komen we qua consistentie aan bij de PSVR… dat is weer een heel ander verhaal.

Sony liet vorige maand weten dat de PSVR 2 begin 2023 in de schappen zal liggen. Deze nieuwe VR bril zal qua resolutie veel beter zijn dan de eerste generatie. Per oog krijg je 2.000×2.040 pixels. Je krijgt een hoger blikveld en er is niet langer een camera nodig om te meten hoe jouw hoofd beweegt door de ruimte. Wel blijf je aan een lange USB-C kabel hangen. De draadloze verbinding laat dus nog even op zich wachten.

Bij de release verwacht Sony 20 games klaar te hebben liggen. Slechts 20, want PSVR games blijken niet compatible te zijn met de PSVR 2. Emulatie blijkt niet mogelijk. Gelukkig zijn een groot aantal ontwikkelaars van PSVR games al wel bezig om hun games geschikt te maken voor de PSVR 2.

Hoewel Microsoft geen VR doet, laat het merk zien dat backward compatibility altijd hoog op de agenda heeft gestaan. Zo kun je op de moderne Xbox systemen, nog steeds games van de eerste generatie spelen. Echter gaat het niet om 1-op-1 code die wordt gedraaid in een emulator. Microsoft heeft ontwikkelaars weten te stimuleren om met kleine aanpassingen in de originele code, games geschikt te maken voor moderne consoles. Overigens iets waar je als gamer niet voor hoeft te betalen. Wanneer je een originele disc in je systeem laadt, download het systeem de code die je nodig hebt om deze te kunnen spelen. De aanpak van Microsoft is technisch dus niet beter dan die van Sony, maar de strategie daarachter wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.