Dacia’s prototype is een soort Halo Warthog

Dacia Manifesto

In de volksmond kennen we Dacia toch vooral als het budgetlabel van Renault. Of zoals een verkoper van dealer Bochane ons laatst vertelde; Ze zijn betrouwbaarder dan Renault omdat er niets in zit dat ingewikkeld en belangrijk is… Met het nieuwste prototype, de Dacia Manifesto, laten ze een wagen zien die rechtstreeks uit de game Halo lijkt te komen.

De Dacia Manifesto wordt door het Franse merk in een besneeuwd gebied gezet. Zoals je mag verwachten van een wagen zonder poespas, zitten er geen ramen en deuren in. Zelfs het dak is minimaal aanwezig om je te beschermen tegen de regen. Een elektrisch setje stoelen op wielen dus. Overleven moet je zelf doen, maar je hoeft in ieder geval niet te lopen.

Dacia Manifesto in de bergen

Toch zit er ook wel heel wat tofs aan de rugged bolide. Zo is de achterklep nu een werkblad geworden om outdoor activiteiten te ondersteunen. Bijvoorbeeld wanneer je nog even snel een blog wilt tikken over hoe geweldig het is in de bergen. Overigens kun je een grote batterij uit de bolide trekken zodat je altijd, overal stroom beschikbaar hebt.

Dacia Manifesto Werkplank

In het dashboard zitten geen grote schermen. Jouw eigen smartphone is het display, al moet die dus wel bestand zijn tegen extreme weersinvloeden zoals hoge en lage temperaturen, regen, sneeuw en zandstormen. Je rijdt zo’n bolide immers niet in hartje Amsterdam, waar je alleen de duivenpoep hoeft te ontwijken.

Dacia Manifesto Dashboard

Ook de koplamp valt helemaal binnen de filosofie van Dacia. Waarom twee als je er aan één genoeg hebt? Okay, vroeger dachten we dat redundancy erg belangrijk was. Gaat een koplamp stuk, heb je altijd nog die tweede, maar in deze bolide kun je prima overnachten om te wachten op het ochtendlicht. De stoelen laten zich namelijk omvormen tot slaapzakken. Dus als het niet regent, lig je er in ieder geval warm bij.

Dacia Manifesto Koplamp

Qua materiaalgebruik is dit concept opgebouwd op basis van gerecyclede plastics en natuurlijke materialen als kurk. Er zijn zelfs banden zonder lucht gebruikt. Daar gaat naar verhouding dan wel weer wat meer rubber in.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.