Picture of Rajesh S. Chaitram
Rajesh S. Chaitram

Review: F1 2022 – Nu met uitbreidingen

Rajesh S. Chaitram beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Geloofwaardige aanpassingen in rijgedrag nieuwe auto's
  • VR-modus
  • Verbeterde lichteffecten voor een betere grafische ervaring
  • Uitdagend

THE BAD

  • Weinig waardevolle nieuwigheden
  • Nutteloze F1 Life-modus
  • Overbodige supercarmodus weinig omvattend
  • Specifieke zwakheden uitvorige delen niet aangepakt

F1 2022 is dan eindelijk uitgekomen. Er is de afgelopen maanden een hoop te doen geweest rond deze game terwijl deze niet bepaald bekend staat om het doorvoeren van grote veranderingen. Eén van de vragen was of EA haar invloed op dit Codemasters-product vergroot heeft en hoe we dit terug zouden zien. Daarnaast hebben we sinds dit seizoen een flinke overhaul gehad qua technische regelementen, wat wellicht in een ander gevoel met de auto’s zou resulteren.

F1 2022

Naast de nieuwe auto’s zijn de andere grote verandering ten opzichte van het vorige deel, de toevoeging van ‘F1 Life’ en de toevoeging van supercars als bestuurbare voertuigen met verschillende game-modi hiervoor.

 

Nieuw autoconcept

We gingen tijdens onze tests heen en weer tussen F1 2021 en 2022. Op deze manier kun je sowieso het verschil zien tussen de games en waar de developers verbeteringen andere veranderingen doorgevoerd hebben. Daarnaast kunnen we ook beter het verschil in rijervaring meenemen.

De 2022-reglementen hebben gezorgd voor zwaardere auto’s met grotere wielen, vereenvoudigde vleugels en een veel grotere rol voor ground-effect. Dit is merkbaar aan aan het gedrag van de auto’s in de game. In de strakke, scherpe bochten zijn de auto’s een stuk logger terwijl je de vloeiende bochtencombinaties juist op een wat vloeiendere wijze kan nemen (wat iets anders dan dat je ze ook sneller kan nemen). Het effect van de grotere, zwaardere wielen lijken ook een groter effect te hebben op de verkeerde instellingen. Ben je iemand die graag zelf de instellingen aanpast in plaats van gewoon met de standaard-instellingen te rijden, dan is het in F1 ’22 aanzienlijk belangrijker om geen fouten te maken, wil je niet met een kansloze auto eindigen.

Ook het gedrag op de curbs lijkt goed meegenomen te zijn. De auto’s zijn dit jaar lager over het volledige platform, maar ook het profiel van de banden is uiteraard platter, wat een effect heeft op de vering. We merken aan de physics dat de auto’s zich merkbaar anders gedragen. We zouden het niet omschrijven als een enorme verandering qua rijstijl laat staan dat het een andere soort ervaring zou bieden qua racen. Maar we voelen wel echt waar de nieuwe regels precies een effect hebben en welke zaken een beetje een aanpassing vergen. Je kan minder ‘raggen’ omdat de mechanische grip minder is en de auto’s makkelijker uit de bocht vliegen. Dit laatste komt ook door het hogere gewicht, iets dat we eveneens menen te voelen. Het insturen van bochten gaat minder scherp. Zeker op Monaco bij bochten als Sainte Devote, Mirabeau en Rascasse merk je dat je minder kans hebt. En de divebombs die in het vorige deel al lastige waren geworden zijn nu, als je een beetje serieus speelt wel redelijk verleden tijd.

Dit alles betekent overigens niet dat de auto’s in F1 2022 slecht sturen. In tegendeel. We denken dat er een zeer acceptabel ervaring geboden wordt waarin sim-racen met wat hulpmiddelen die je aan en uit kan zetten plus wat aanpassingen met het oog op toegankelijkheid goede keuzes gemaakt zijn zodat iedere F1-fan met deze game uit de voeten kan.

 

Bekende ervaring

De auto’s en het gevoel ermee is dus veranderd. Buiten dit is de insteek van de game iets dat vertrouwd aanvoelt. Misschien iets te vertrouwd. We moeten meteen erkennen dat het lastig is om sporttitels jaar-in jaar-uit te verfrissen. En games updaten via DLC is natuurlijk onredelijk (eigenlijk helemaal niet, maar wel vanuit het perspectief van omzet draaien en dat is het primaire motief voor een uitgever). Maar als je dan een nieuwe game koopt, wil je toch wat nieuws zien in plaats van iets dat een update lijkt te zijn.

We hebben de afgelopen jaren best wat leuke dingen teruggezien in de F1-games. We kregen in 2019 de feeder-series, de management-georiënteerde ‘My Team’-modus in 2020 en de verhaalmodus ‘Breaking Point’ in 2021 (welke helaas geheel verdwenen is in F1 2022). Leuke nieuwigheden die op positieve reacties konden rekenen. Gedurende deze tijd zijn er ook onder de motorkap verbeteringen doorgevoerd, en ook qua gameplay door de game voor een breder publiek geschikt te maken met toegankelijkheidsopties voor casual spelen zoals kortere seizoenen en betere rijhulp-opties.

In de kern, als het om de F1-ervaring gaat zijn de doorontwikkelingen voor de game dit jaar vrij beperkt. We zien dat qua licht-effecten inderdaad een stap gezet is, waardoor bepaalde details beter te zien zijn en de game er iets beter uit lijkt te zien. We zien verder dat de menu’s wat anders eruit zien in de career- en my teammodus, en dat is het eigenlijk wel. De ervaring met de menu’s, de manier waarop je raceweekenden afwerkt of zelf een seizoen instelt, etc. Het is allemaal precies zoals het vorig jaar was. Zelfs wat makkelijke verbeteringen door aanpakken uit andere games wat customization betreft te kopiëren is niet gedaan.

We zien wat veranderingen rond characters uit de F1 ’21 zoals Claire en Jeff die we niet of minder zien en een nieuw gezicht in deze rollen, maar dit is het wel. Een verandering in hoe circuits eruit zien met betere textures of nieuwe modellen, meer detail-elementen etc., hebben we niet. De verandering voor de auto’s conform het nieuwe concept zijn leuk en nieuwe elementen zoals interactieve formatierondes en pitstops zijn top, maar vanuit breder perspectief is het racen niet beter geworden. Het is gewoon wat anders, terwijl de menu-ervaring grotendeels ook hetzelfde is inclusief alle nadelen. Ben je fan van de My-Team-modus? Deze is zo goed als één op één hetzelfde als in F1 2021. Al kun je nu wel kiezen om als topteam (of middenmoter of achterligger) beginnen en hoef je dus niet perse jezelf naar boven te werken, seizoenen lang.

Zaken die we graag beter hadden gezien als lichte beschadigingen die niet meteen een pitstop vergen als je de gerelateerde opties op automatisch hebt gezet, of vreemd beukend gedrag van de AI (die verder overigens wel prima is) op momenten zijn in F1 2022 nog altijd een probleem, terwijl de customization-opties zoals het ontwerpen van een eigen livery of racepak en het kiezen van je eigen coureur net zo beperkt is terwijl dit in andere games al sinds jaren geleden veel beter gedaan is. Vervelend genoeg kunnen we ook nog steeds niet onze muis kunnen gebruiken in de menu’s, en ook dat we de game niet kunnen quitten naar Windows direct vanuit een race is irritant.

 

In het bijprogramma: Supercars

F1 Life…. Is dit iets waar de fans naar vroegen? Niet echt. Maar misschien dat ze wat leuke elementen kunnen inbrengen waarmee je een community rond de game kan bouwen. Tenminste, dat was de naïeve hoop van sommige fans. In werkelijkheid is het gewoon een modus die geld moet genereren door verschillende microtransactie-elementen. Je hebt wat cosmetische opties waar je wat geld uit kan geven. Het is niet veel aan, dus we gaan er ook geen tijd aan besteden.

De Pirelli Hotlaps zijn best aardig om te doen (in het echt zijn dit events waar bekende mensen rondgereden worden door F1-coureurs), maar inhoudelijk omvat het vrij weinig. De supercars zijn ok, ze besturen eigenlijk ook best lekker, maar je kan er niet mee racen. Wellicht dat de reden iets te maken heeft met waarom lange tijd in verschillende games je geen schademodel had en verschillende merken niet vertegenwoordig wilden worden met alle licentiebeperkingen tot gevolg? Maar in andere games kan het wel, dus waarom zou dit dan voor F1 2022 een probleem zijn? En dit is een racegame, dus waarom kan je dan niet met deze auto’s racen, die je in verschillende andere games wel tegenkomt?

Ook de keus uit de verschillende supercars is redelijk beperkt. Misschien hadden ze het niet moeten beperken tot supercars, of in ieder geval niet tot deze merken en ook auto’s van andere in de F1 actieve merken moeten meenemen. Honda mag er officieel niet meer bij zijn, of eigenlijk wel, want er staat Honda racing Corporation op de Red Bull-teams, en de motoren worden nog steeds gebouwd in Japan bij Honda en voor een flink deel ook gerund en onderhouden door Honda. Dus een NSX in een uitvoering die vergelijkbaar is met de supercars? Er zal vast wel een bepaalde variant van een Alpine zijn die aan de supercar specs voldoet of anders een conceptcar of iets van broedermerk Nissan. Een supercarmodus met alleen Aston Martin’s, Ferrari’s en Mercedessen is de saaiste supercarmodus ooit.

Anyway, de modus heeft wel een kleine impact op de My Team en Career-modi omdat ze geld opleveren en status. Maar goed, de modus voelt dus aan als een add-on en een vrij nutteloze.

Het heeft weinig meerwaarde. In F1 2020 hadden we nog de klassieke auto’s die op een soortgelijke manier geïntegreerd waren, maar deze modus was leuk omdat het de optie bood om met oude auto’s te rijden, het geluid te horen, het gedrag te voelen, etc. En het waren F1-auto’s, dus veel relevanter voor een F1 game. Wat wil een F1-game-koper liever? Rondrijden en racen in de auto van Hakkinen of Senna of in een oefeningen doen in een supercar die je ook in tal van andere games tegenkomt?

 

VR

We hebben op de testlocatie helaas geen VR-set liggen, dus een echte test konden we niet doen. Wel heeft uw reviewer via een externe kennis de game met de HTC Vive Pro 2 kunnen proberen. Dit is de eerste game uit de serie die in VR-modus gespeeld kan worden. Naast dat we geen kans hadden de game uitgebreid te testen in VR-modus, zat de game op het moment van testen ook nog in de pre-buildfase. We gebruikten een PC met een Ryzen 5 5800X en een 3080Ti en dat leek niet genoeg te zijn om de game op medium settings vloeiend te kunnen spelen. Op de een of andere manier leek de game ook meer moeite te hebben met het vloeiend weergeven van menu dan de gameplay zelf, wat suggereert dat dit specifieke punt een optimalisatieprobleem is in plaats van dat de game echt flinke specs vergt in VR.

Hoe dan ook, het beeld dat je hebt als je in de auto zit en rond kan kijken maakt indruk en het zal geen verrassing heten dat de VR-ervaring in deze game fantastisch is. Maar nogmaals, een lange tijd hebben we niet met deze game kunnen doorbrengen in VR, dus wat de langdurige ervaring is kunnen we helaas niets over zeggen. Wel stellen we dat de VR-modus een waardevolle toevoeging is aan de game.

 

Conclusie

We zijn misschien voor een groot deel vrij kritisch geweest in deze review, maar laten we voorop stellen: F1 2022 is ontegenzeggelijk een goede game. Zeker als je het vorige deel niet hebt of deze 2022-editie uit de budgetbak kan vissen, doe je een goede koop met deze game die je niet zal teleurstellen als F1-fan. Puur en alleen de F1-racemodus ga je al dikke plezier aan hebben. Probleem is echter dat F1 2021 bestaat, en dat waarschijnlijk de meeste mensen die naar F1 2022 kijken, 2021 al in bezit hebben. En dan voelt de game meer als een update aan dan echt een nieuwe game, waarop je vragen kan stellen of de game full-priced wel zo interessant is.

De auto’s conform het nieuwe regelement zorgen voor een nieuwe leercurve doordat je moet leren ermee om te gaan. En we denken dat dit ook geldt voor de spelers die flink wat uren hebben zitten in de vorige game. Ook hebben we nog de VR-modus dat voor de mensen die daar de spullen voor hebben een toffe extra ervaring biedt. Buiten dit, biedt de game eigenlijk geen nieuwe spelelementen die veel te brengen hebben. Speelde je de vorige game niet actief, en heb je geen interesse in de VR modus, dan denken we dat je de game eigenlijk in de schappen kan laten liggen.

De Supercarmodus is hooguit leuk om even naar te kijken, maar we zouden het niet eens een volwaardige modus noemen waar je als racefan veel tijd aan zal besteden. En als F1-fan is de kans groot dat als je interesse hebt in racen met supercars je zeer waarschijnlijk ook al een Assetto, Forza of Gran Turismo in je gamelibrary hebt, waarin racen met dit soort auto’s daadwerkelijk wat om het lijf heeft. Daarnaast gaan we ook gewoon stellen dat in een F1-game, supercars geen plaats hebben. Geef ons dan modi die meer gerelateerd zijn aan F1, maar toch een wat andere ervaring bieden. Klassieke auto’s, feeder series, misschien SuperFormula en als je wat geks wil doen kun je ze wellicht tegen elkaar laten racen.

Misschien dat uw reviewer hier helemaal ongelijk in gaat hebben, maar alleen tijdens het testen is de modus gespeeld en daarbuiten helemaal niet, en we denken dat voor veruit de meeste spelers dit niet anders zal zijn.

Maar zoals we al openden in de conclusie, op zich blijft dit een sterke game. De Career en My Team-modus zijn gewoon solid, zoals ze dit altijd waren. Multiplayer was wat lastig te testen omdat tijdens de testperiode dit beperkt beschikbaar was. Dus of de regels in dit opzicht verbeterd zijn ten opzichte van het vorige deel, durven we niet te zeggen.

Om kort te gaan zeggen we dat F1 2022 nog steeds een geweldig F1-gevoel biedt met een zeer leuke race-ervaring waar iedere F1-fan zijn ei in kwijt kan, ondanks dat het in de ervaring weinig extra’s biedt ten opzichte van het vorige deel.

F1 2022 kopen


→ Check de laagste prijs bij Bol.com
→ Check de laagste prijs bij CoolBlue.nl

2 reacties

  1. Vraag: Ik zie in sommige afbeeldingen een logo staan en andere niet. Ik dacht eerst dat dit persafbeeldingen waren, maar ik zie geen van deze afbeeldingen in reviews die hetzelfde zijn. Dus waar komen deze afbeeldingen vandaan??

    1. De afbeeldingen zonder logo zijn genomen met de screenshot-functie van Windows. Die mét logo zijn inderdaad geen pers-afbeeldingen, maar ‘foto’s’ die in-game genomen zijn met de camera-functie die je in de game hebt. Op zich een handige functie om in-game wat actie-foto’s te nemen, maar je krijgt dan dus wel dat logo. In de persafbeeldingen die we kregen zat het logo altijd links-onder. Ik zie op foto’s op verschillende sites echter ook afbeeldingen met een logo rechtsonder. Misschien dat op andere systemen dan de PC het logo elders geplaatst wordt?
      In deze review vind je in ieder geval geen enkele afbeelding die we niet zelf gescreenshot hebben.

Laat een antwoord achter aan wdaddsazxc Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.